Facebook adverteren werkt niet voor mijn bedrijf! Een van de dingen die men het vaakst tegen mij zegt wanneer ik vertel dat ik Facebook marketing specialist ben. De vraag is natuurlijk of dat echt zo is en waarom het dan niet werkt. Ik zie namelijk vaak dezelfde dingen fout gaan. Voorkom je deze valkuilen dan ligt ook voor jou bedrijf succes op de loer ?Ik zet de meest gemaakte fouten voor je op een rij. Doe er je voordeel mee en wordt ook een Facebook koning.
1. Je advertentie is niet afgestemd op de doelgroep behoefte
Wat nog veel verkeerd gaat bij bedrijven is dat ze adverteren om te verkopen. Nu hoor ik je denken ‘ja duh Ruud daar is adverteren toch ook voor bedoeld?!’. Deels is dat natuurlijk ook gewoon waar. Maar niet helemaal. Want wanneer jij adverteert onder een doelgroep die onbekend is met jouw bedrijf heeft het geen zin om direct hard op de sale te zitten.
Om effectief te adverteren is het belangrijk om eerst in contact te komen met je doelgroep. Benader ze met waardevolle informatie die helpt hun doel te bereiken. Zo leert een doelgroep jouw bedrijf rustig kennen en bouw je aan autoriteit. Die sale komt dan uiteindelijk vanzelf wel. Door te adverteren onder een doelgroep die interesse toonde in jouw voorgaande campagnes..
Sterker nog, Facebook beloont dit soort strategieën met lagere kosten. Breng dus voordat je start met adverteren eerst de doelgroep behoefte in kaart en zorg dat je Facebook strategie daarop is afgestemd.
2. Je advertentie valt niet goed genoeg op
Je hebt op social media niet alleen concurrentie van je directe concurrenten, maar eigenlijk van iedereen om je doelgroep heen. Start je met Facebook adverteren, dan stap je in een content veldslag. Realiseer je dat wanneer iemand Facebook opent er meer dan duizend berichten klaar staan. Gelukkig zijn er algoritmes die bepalen wat we wel en niet zien. Want zeg nou zelf. Het is toch geen doen om je tijdens een lunchpauze door zoveel berichten heen te ploegen?
Wanneer je advertentie weinig attentiewaarde heeft, scrollt iemand er gewoon voorbij. Daar gaat je kans! Zorg dus dat je advertentie opvalt. Dat doe je door authentiek beeld en het liefst ook met felle kleuren te gebruiken. Bewegend beeld (bijvoorbeeld een gifje) werkt vaak beter dan statisch beeld. Maar denk ook eens aan een titel in HOOFDLETTERS (wedden dat dit woord je direct opviel) en emoji’s. Je kunt rustig emoji’s toevoegen aan je tekst. Tegenwoordig is het een serieus onderdeel van teksten op social media. En het valt op! Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat er tot 10% meer op advertenties wordt geklikt wanneer je emoji’s gebruikt. Maar zorg dat je er geen kermis van maakt ???.
3. Je gebruikt te veel tekst in je afbeelding
Afbeeldingen die te veel tekst bevatten. Ik zie ze nog steeds voorbijkomen. Zonde, want wanneer je afbeelding meer dan 20% tekst bevat krijgt deze een lagere score van Facebook en krijgt je advertentie minder vertoningen. Je betaald dan gewoon hetzelfde voor minder.
Buiten een duidelijke aanduiding van je advertentie (bijvoorbeeld aangeven dat het om een gratis ebook gaat) snap ik echt niet waarom je tekst in een afbeelding zou plaatsen. Als je advertentietekst niet sterk genoeg is, dan red je het met tekst in je afbeelding echt niet opeens wél om je doelgroep te interesseren. Sterker nog, het wordt er alleen maar onduidelijker van. Stop daar dus gelijk mee.
Laat de afbeelding voor zich spreken. Kies een afbeelding die past bij de boodschap en laat het beeld authentiek zijn. Een goede foto van jezelf is zoveel sprekender dan een standaard stockfoto.
Wil je toch iets van tekst in je afbeelding kwijt, maar wil je niet over de 20% heen? Op deze website kun je precies zien of je aan de 20% regel voldoet.
4. Je hebt geen duidelijke call to action in je advertentie
Wat wil je bereiken met je advertentie? Vaak genoeg wordt er niet goed genoeg nagedacht over het doel van een advertentie. Wil je dat iemand je blog leest, je weggever download of een product koopt?
Misschien is het voor jou heel duidelijk. Voor je doelgroep is dat het niet. Wees duidelijk in de actie die volgt op je advertentie. Neem je doelgroep bij de hand en begeleid ze. En wees duidelijk in hoe het proces werkt. Hoe vraag je dat ebook aan? Natuurlijk is dit zo gepiept, maar weet je doelgroep dit ook? En zitten ze direct ergens aan vast of is het vrijblijvend?
Hoe duidelijker jij bent, hoe duidelijker het voor je doelgroep is. Je kunt eenvoudig een call to action plaatsen door een knop toe te voegen aan je advertentie. Plaats je enkel een link in je tekst? Dan ga je nooit succes behalen met je advertentie. De doorklikratio van links in teksten is 0,2% ?…en dat alleen als je echt succes hebt. Zorg dus altijd dat je alle onderdelen van Facebook advertenties goed benut.
5. Je gebruikt de promoot knop
Dit is verreweg de makkelijkste manier om te adverteren. Maar zeker niet de meest effectieve manier. Al wordt de functie steeds beter adverteren via de advertentiemanager blijft het meest effectief. Dat komt doordat het je betere targeting mogelijkheden biedt. Daardoor adverteer je gerichter en is de kans dat jouw advertentie onder de aandacht van de juiste personen komt een stuk groter. Kies dus nooit voor de makkelijke weg, maar investeer tijd om de advertentiemanager te begrijpen. Dat bespaart je uiteindelijk veel geld.
Een ander groot nadeel van de promoot knop is dat deze jouw advertentie er op gericht is om zoveel mogelijk betrokkenheid te realiseren. Je zal dus redelijk wat likes en reacties kunnen verwachten en denkt waarschijnlijk lekker bezig te zijn. Maar onder aan de streep merk je dat het geen verkopen heeft opgeleverd. En dat is toch waar het om te doen is, niet? Dat maakt de advertentiemanager van Facebook zo interessant. Daar stel je namelijk wel campagnes op de juiste manier in om leads en aankopen te realiseren.
De advertentiemanager vind je hier. Wanneer je de advertentie manager gebruikt is het belangrijk om de juiste keuzes te maken. Dat doe je door een goede advertentierapportage te maken.
6. Je doelgroep is te groot
Een van de meest voorkomende fouten die ik tegenkom wanneer ik een advertentiecampagne analyseer is dat de doelgroep te groot is. Een doelgroep is vaak te groot t.o.v. het advertentiebudget. Deze verhouding moet altijd kloppen.
Vaak zie ik doelgroepen die enkele miljoenen personen groot zijn. Wanneer je budget groot genoeg is, dan is dit natuurlijk geen enkel probleem. In 9 van de 10 gevallen is dit budget er niet. Met als gevolg dat Facebook je advertenties maar aan een klein deel van de totale doelgroep toont en hier vervolgens je budget aan opmaakt. Het kan zijn dat je potentiële klanten hier niet voldoende tussen zitten en dus adverteer je alles behalve efficiënt. Want ga er maar vanuit dat Facebook in de tussentijd je budget wel opmaakt aan dit kleine deel van je doelgroep.
Zorg altijd dat de verhouding tussen je doelgroep omvang en je advertentiebudget in orde is. Hoe dat precies werkt lees je hier.
7. Je doelgroep is niet verfijnd
Een andere oplossing om een goede doelgroep omvang te creëren is door je doelgroep te verfijnen. Vaak kom ik doelgroepen tegen waarbij men de interesses als ‘of / of’ opgeeft.
Bijvoorbeeld: Je doelgroep is geïnteresseerd in ondernemen of in social media.
Hiermee pak je dus niet de doelgroep ondernemers die geïnteresseerd zijn in social media. Je pakt hiermee twee doelgroepen, namelijk ondernemers en personen die geïnteresseerd zijn in social media. Je doelgroep wordt hier minder relevant van.
Dat los je op door de ‘en / en’ methode. Je kunt namelijk bij je doelgroep kiezen voor uitsluiten of verkleinen. Wanneer je kiest voor verkleinen krijg je namelijk wél de ondernemers die geïnteresseerd zijn in social media.
Deze doelgroepen noemen ze binnen Facebook ook wel opgeslagen doelgroepen. Het is belangrijk om deze opgeslagen doelgroepen op de juiste manier te gebruiken. Want je bent snel geneigd om hier te makkelijk over te denken. Dat zorgt ervoor dat de doelgroep te groot wordt en je campagne minder effectief.
8. Je verkoopt op een koude doelgroep
Geloof me dit werkt niet. Natuurlijk, als je maar lang genoeg adverteert dan zal je vanzelf iets verkopen. Maar het blijft een lucky shot. Verkopen doe je aan personen die interesse tonen in je bedrijf. Daarom bestaat een campagnestrategie altijd uit meer lagen.
In de eerste laag adverteer je altijd algemene informatie aan een koude doelgroep. Maak ze geïnteresseerd, maak kennis, warm ze op.
In de tweede laag adverteer je onder warme doelgroepen en kan je vervolgens verkopen. Hier richt je je namelijk enkel op personen die interesse toonde in je bedrijf door bijvoorbeeld je website te bezoeken, interactie hebben met je posts of een video bekeken. Door conversiegerichte advertenties aan deze groep te tonen, zal je zien dat je conversieratio omhoog schiet en je kosten per conversie dalen ?.
9. Je gebruikt geen strategie
Dat klinkt misschien heel ingewikkeld, maar dat hoeft absoluut niet. Je kunt het natuurlijk zo ingewikkeld maken als je wilt. Maar belangrijk is om vooraf goed te bedenken wat je wilt bereiken. Klinkt als een open deur niet? Toch zie ik dit nog vaak genoeg fout gaan en doet men maar wat. Zonde, want hoe meet je succes als je niet weet wat je moet meten? ?♂️
Wanneer je het uitgangspunt weet, dan tuig je binnen no time een strategie op. Van nieuwe doelgroepen bekend maken met je merk tot aan de conversie.
10. Je gebruikt de Facebook pixel niet
Gelukkig zie ik steeds meer bedrijven gebruik maken van de Facebook pixel. En terecht! Want hoe meet je doelen zonder dat je überhaupt kunt meten? De Facebook pixel is cruciaal in het meten van wat je doelgroep op je website doet.
Niet alleen meet je er je conversies mee, maar Facebook leert ook van je website. Ze kunnen beter inschatten wie jouw doelgroep is en die data gebruiken ze vervolgens om je advertenties efficiënter te maken door ze te tonen aan de juiste personen.
Een pixel klinkt misschien erg ingewikkeld, maar dat is het niet. Zeker als je een WordPress website hebt, zijn er tal van plugins die het eenvoudig voor je maken om de pixel aan je website toe te voegen. Hier lees je precies hoe je dat met WordPress doet.
Succes zit in de lange termijn
Er bestaan helaas geen shortcuts. Ook is Facebook geen toverstafje dat nieuwe klanten over je bedrijf uitstrooit. Maar het is zeker een krachtige marketing tool mits je deze op de juiste manier inzet en dat kost tijd, geld en energie. Zorg voor een goede strategie met gelikt beeldmateriaal en een goed verhaal. En test! Test, test, test alsof je leven er vanaf hangt. Dan kom je er van zelf. En nee dat hoeft niet duur te zijn.