Een Facebook advertentiecampagne opzetten kan iedereen. En waarschijnlijk ben je al best tevreden over de resultaten. Toch heb je net die handige trucjes nodig om je advertenties naar het volgende niveau te krijgen. Maar hoe doe je dat en wat heb je daarvoor nodig in 2022?

In dit blog geef ik je 7 tips die ik altijd gebruik en die voor jou in 2021 het verschil gaan maken.

 

 

1. Gebruik aangepaste conversies

Een conversie kan van alles zijn. Van het downloaden van een lead magnet, inschrijvingen op een webinar tot aan een aankoop van een dienst of product.

Je kunt iedere conversie meten als standaard lead of aankoop. Maar wil je dat wel. Want al je conversies verschillen van elkaar.

Daarom meet ik iedere conversie apart. Hiermee maak je het mogelijk dat conversies elkaar in een campagnestrategie opvolgen.

Want wanneer je weet dat men A heeft aangevraagd is de kans groot dat ze ook geïnteresseerd zijn in B. Door hier met je advertentiecampagnes op in te spelen worden ze een stuk relevanter.

Ontdek hoe je zelf aangepaste conversies maakt

 

2. Kies de juiste campagnedoelstelling

Een van de meest gemaakte fouten is toch wel het kiezen van de verkeerde campagnedoelstelling.

Vaak zie ik dat klanten zelf campagnes opzetten en geen conversies meten, maar kiezen voor verkeer als campagnedoelstelling.

Dat is onhandig omdat Facebook zo zoekt naar personen die het meest geneigd zijn om op je advertentie te klikken en niet naar personen die het meest geneigd zijn om een conversie te doen.

Daarnaast kan Facebook ook niet op conversies optimaliseren omdat die mogelijkheid er niet is wanneer je voor verkeer als doelstelling kiest.

Zorg ervoor dat je daarom vooraf goed bedenkt wat je wilt bereiken met je campagne, wat je wilt dat er gemeten wordt in een campagne en welke doelstelling je daarvoor nodig hebt.

Alleen zo krijg je de juiste statistieken inzichtelijk en kan Facebook op de juiste manier je advertentiecampagnes optimaliseren.

Zo kies je de juiste campagnedoelstelling voor je campagne

 

3. Gebruik conversies voor vergelijkbare doelgroepen

Om je campagnestrategie steeds efficiënter te maken is het verstandig om gebruik te maken van vergelijkbare doelgroepen. Ook wel lookalike audiences genoemd.

Facebook stelt zelf vergelijkbare doelgroepen voor je samen op basis van een referentie doelgroep. Dat is vaak een van jouw aangepaste doelgroepen. Zoals websitebezoekers, webinar inschrijvingen of klanten.

Wanneer ik vergelijkbare doelgroepen test winnen ze het bijna altijd van mijn zelf samengestelde doelgroepen op basis van interesses. Een echte must have om je campagnes naar een volgend niveau te trekken.

Zeker wanneer je aangepaste doelgroepen maakt op basis van je conversies. Bijvoorbeeld je aangepaste conversies. Want zo kan je Facebook nog gerichter laten zoeken naar personen binnen je doelgroep die lijken op de aanvragers van je lead magnet.

Leer zelf vergelijkbare doelgroepen maken

 

4. Test meerdere vergelijkbare doelgroepen naast elkaar

Wedden op een paard is nooit een goed idee. Daarom test ik altijd verschillende doelgroepen naast elkaar.

Je doet er verstandig aan om verschillende vergelijkbare doelgroepen te testen binnen je advertentiecampagnes. Maar het is ook prima om er een of meerdere zelf samengestelde doelgroepen naast te zetten.

Vaak test ik maximaal vijf doelgroepen naast elkaar. Zorg ervoor dat je deze doelgroepen allemaal een eigen dagbudget geeft. Zo voorkom je dat Facebook al je budget op een doelgroep zet. Hiermee voorkom je dat onzuivere testresultaten waardoor je betere conclusies kunt trekken.

Test nooit aangepaste doelgroepen zoals websitebezoekers samen met vergelijkbare doelgroepen. Dit is appels met peren vergelijken

 

 

5. Gebruik koude doelgroepen alleen voor lead generatie

En waarom dat appels met peren vergelijk is, is direct de volgende tip.

Aangepaste doelgroepen zijn personen die al in contact zijn met jouw bedrijf. Ze zijn dus al opgewarmd en daarmee sneller te verleiden tot het doen van een aankoop.

Koude doelgroepen zoals vergelijkbare doelgroepen of zelf samengestelde doelgroepen kennen jouw bedrijf nog niet. Of die kans is tenminste erg klein.

Ze zijn daarom vaak nog niet geïnteresseerd in het doen van een aankoop. Op een enkele gelukstreffer na.

Koude doelgroepen zet je daarom in om een eerste contact te leggen. Bijvoorbeeld in de vorm van het aanvragen van een lead magnet of het inschrijven op een webinar.

 

 

6. Gebruik alleen de advertentieplaatsingen die voor jou interessant zijn

Het valt mij vaak op dat adverteerders de plaatsingen van hun Facebook advertenties niet aanpassen. En dat is zonde want ze zijn niet allemaal even effectief.

Met een advertentieplaatsing bedoel ik of je bijvoorbeeld op Facebook of op Instagram adverteert. En zo ja waar precies op deze twee platformen. Doe je dat in de tijdlijn of in stories.

Vaak hangt het er vanaf wanneer je advertenties aan je doelgroep laat zien of een plaatsing interessant is.

En daarnaast kom je er via je rapportages snel genoeg achter welke plaatsing succesvol is voor jouw campagnes.

Je doet er verstandig aan om alleen die plaatsingen te gebruiken. Want zo voorkom je dat Facebook budget uitgeeft op plekken die weinig resultaat opleveren.

Plaatsingen vind je in de advertentieset. Zoals je hieronder ziet afgebeeld. Klik op handmatige plaatsingen.

Facebook advertentie plaatsingen 1

Vervolgens pas je naar wens de plaatsingen van je Facebook advertenties aan.

Facebook advertentie plaatsingen 2

 

 

7. Creëer winnende advertenties met dynamische advertenties

Een van de meest gestelde vragen aan mij is waar nou een goede advertentie aan moet voldoen. Natuurlijk zijn er altijd een aantal kaders te schetsen die goed werken.

Maar vaak genoeg moet je dit gewoon testen. Testen, testen en nog eens testen. Het klinkt flauw, maar het is de enige manier om erachter te komen wat werkt.

Testen doe je het eenvoudigst door dynamische advertenties te gebruiken. Hiermee geef je verschillende variabelen op aan Facebook die vervolgens hiermee gaat mixen en matchen.

Je kunt verschillende afbeeldingen, teksten, kopteksten, omschrijvingen en knoppen testen.

Vervolgens zie je direct in je rapportage wat per onderdeel de meest succesvolle variant was.

Het is daarna een eitje om je eigen winnende Facebook advertentie samen te stellen.

Die gebruik je vervolgens in een veel bredere campagne op meerdere doelgroepen.

Lees hier alles over het opzetten van dynamische advertenties