Adverteren op TikTok doe je zo - Ruudschoen.nl

Ik krijg de laatste tijd steeds vaker de vraag of ik voor klanten ook kan adverteren op TikTok. Begrijpelijk, want TikTok is in zeer korte tijd mateloos populair geworden bij jongeren. Die wil je natuurlijk benaderen daar waar ze actief zijn en dat lukt op Facebook minder goed. Maar waneer je contact opneemt met TikTok kom je er al snel achter dat je er niet kunt adverteren. Het blijkt gewoon weg nog niet beschikbaar in Nederland. Vreemd, want ik zie toch regelmatig advertenties in TikTok voorbijkomen. Hoe doen die bedrijven dat? Hebben ze speciale deals met het sociale medium? Doen ze net alsof ze in het buitenland gevestigd zijn? Of zijn het alleen de grote merken die voorrang krijgen? Nee, dat is allemaal niet waar. Al kan ik dat laatste ook niet uitsluiten.

Het grappige is dat 9 van de 10 bedrijven waarschijnlijk helemaal niet weten dat ze op TikTok adverteren. Noem het een lucky shot. Ze komen hier simpelweg terecht doordat ze adverteren in Facebook. Facebook zet namelijk standaard voor veel advertenties het audience network aan en daar heeft ook TikTok zich bij aangesloten.

Wat is het audience network?

Ik kan je horen denken. Wat is dat audience network dan precies? Ik wil dat ook! Het is een extra optie die Facebook bij het adverteren aan biedt.  Het gaat om een groot netwerk aan websites en gratis apps (met name apps) die advertentieruimte beschikbaar stellen aan derde partijen. Waaronder Facebook. Door een eigenaar van een website of app een lege plek beschikbaar stelt aan Facebook, kan zij het op haar beurt vullen met advertenties. Zo is het dus mogelijk om met Facebook ook buiten Facebook te adverteren. Op zich is dit helemaal niets nieuws. Google doet dit namelijk al jaren met Adsense en verschillende display advertising agencies verdienen er hun brood mee. Je kunt het vergelijken met banners die je op verschillende websites tegenkomt.

De voor en nadelen

Dat klinkt interessant he! Er zitten echter wel wat haken en ogen aan het adverteren op het audience network. Het is niet geschikt voor iedere campagne. Het is bijvoorbeeld minder geschikt om in te zetten bij het benaderen van nieuwe doelgroepen. Je zult zien dat er best wel op je advertenties geklikt wordt, maar dat de kwaliteit daarvan erg laag is. Vaak gaat het om mensen die per ongeluk op je advertentie klikken en direct weer weg zijn. Zonde van je budget!

En ook al kan je enige invloed uitoefenen waar je advertentie wel en niet te zien is, het blijft onmogelijk om aan te geven dat je alleen op TikTok wilt adverteren. Verder kun je er wel vanuit gaan dat het geen schimmige websites en apps zijn, omdat Facebook de inhoud hiervan zeer scherp in de gaten houdt.

Maar het kan erg interessant zijn om het audience netwerk in te zetten wanneer je veel bereik wilt creëren rondom je merk. Voor merkbekendheid is het een prima tool. Je kunt dan ook nog aangeven hoe vaak je wilt dat iemand jouw advertenties per dag of week voorbij ziet komen. Ook met het adverteren onder websitebezoekers is het interessant. Je merkt dat de kwaliteit van de klikken daardoor een stuk hoger ligt.

Mijn advies is om goed de strategie en het doel van je campagne te bepalen en vervolgens de keuze maken of het audience network daarbij past.

Toch adverteren op Tiktok?

Klinkt het interessant en wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf om op TikTok en andere websites en apps uit het audience network te adverteren? Ik geef je graag een vrijblijvend advies. Natuurlijk kun je het altijd zelf doen. Bedenk vooraf goed wat het doel is van je campagne en welke media binnen het Facebook ecosysteem daar bij passen.