Het succes van je Facebook advertenties is natuurlijk afhankelijk van hoe goed je advertentie in elkaar zit. Maar zijn er meer factoren van invloed naast een goede copy en sterke afbeelding. Ik zie veel ondernemers worstelen met Facebook adverteren. Vaak liggen er veel kansen op het gebied van doelgroepen. Want er zijn nogal wat smaken waar je uit kunt kiezen…maar ja welke kies je dan en waarom? 🤷‍♂️

 

 

Verschillende soorten doelgroepen

Ten eerste is het belangrijk om de verschillen tussen doelgroepen te kennen. Grofweg delen we doelgroepen in twee groepen in. Namelijk koude en warme doelgroepen. 

Koude doelgroepen zijn personen die onbekend zijn met jouw bedrijf. Ze hebben geen band hebben met je bedrijf en je weet niet zeker of deze personen daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je product. Daarom heeft het geen zin om in hoge mate conversiegericht te adverteren. Wanneer je deze doelgroep inzet voor je Facebook advertenties adviseer ik je om deze doelgroep in contact te brengen met je bedrijf. Zorg voor een laagdrempelige kennismaking. Je zult merken dat je dan wél succesvol bent.

Warme doelgroepen zijn personen die jouw bedrijf kennen. Binnen Facebook noemen wij ze ook wel aangepaste doelgroepen of custom audiences. Ze tonen interesse in je bedrijf en het loont om conversiegerichte advertenties te tonen. Hoe geïnteresseerd ze zijn hangt af van de mate waarop ze interesse in je bedrijf tonen. Het kan zijn dat ze een video van je bedrijf bekeken, een bericht liken of je website bezochten. Maak onderscheid tussen deze groepen en ook in de mate van interesse. Hoe langer iemand naar je video’s kijkt of je website bezoekt hoe geïnteresseerder hij is.

 

Koude doelgroepen

Natuurlijk kun je heel goed zelf koude doelgroepen samenstellen door een regio te kiezen en interesses te bepalen. Toch denken we vaak teveel in hokjes, waardoor we mogelijk belangrijke doelgroepkenmerken over het hoofd zien. Zo loop je veel geïnteresseerde personen mis. Natuurlijk wil je dat niet en daar heeft Facebook iets op bedacht.

 

Vergelijkbare doelgroepen

Ze noemen dat vergelijkbare doelgroepen. Door Facebook zelf aangeduid als ‘Lookalike’. Je geeft een referentiegroep aan en Facebook analyseert de doelgroepkenmerken. Op basis hiervan stellen ze doelgroepen samen die vaak gerichter zijn dan wanneer je dat zelf doet. Facebook geeft helaas geen inzage in deze doelgroepen. Mijn tests wijzen keer op keer uit dat Facebook altijd spot on doelgroepen samenstelt.

Bij het samenstellen van deze doelgroepen kies je zelf de referentiegroep en de doelgroep omvang van de vergelijkbare doelgroep. Je kunt kiezen uit een omvang van 1% tot 10%. Waarbij 1% het meest zuivere resultaat geeft en 10% het minst zuivere resultaat. De percentages zijn altijd gebaseerd op het aantal inwoners van het gebied dat je kiest. Voor Nederland staat 1% gelijk aan zo’n 100.000 personen. Dit is afgeleid van het aantal Facebook gebruikers in Nederland.

Ik heb lang gewerkt met 1% doelgroepen. Echter test ik sinds enkele maanden ook met doelgroepen groter van 4% en behaal daar ook goede resultaten mee. Het voordeel hiervan is is dat je doelgroepen groter zijn en je dus langer kunt adverteren voordat je advertentie is uitgewerkt.

Echter is de referentiegroep vaak doorslaggevend voor het succes van je campagne. Dit zijn de meest succesvolle referentiegroepen die ik gebruik. De belangrijkste stelregel is hoe groter de referentiegroep hoe beter het resultaat.

Lees hier alles over het aanmaken van vergelijkbare doelgroepen

Vergelijkbare doelgroepen op basis van websiteverkeer

Dit zijn je websitebezoekers. Dit is een erg brede doelgroep, want je meet iedere bezoeker binnen een bepaalde periode. Eigenlijk wil je nog specifieker kijken naar gedrag , want daar bepaal je uiteindelijk interesse op. Toch haal ik vaak met deze groepen succesvolle resultaten. Ik baseer mijn referentiegroep altijd op een periode van 180 dagen. Hierdoor ben je er zeker van dat de referentiegroep groot genoeg is.

 

Vergelijkbare doelgroepen op basis van e-maildatabase*

Dit zijn personen die al in hoge mate interesse toonde in je bedrijf. Want hoe komen ze anders op je e-maillijst?! Vaak gaat het om verzamelde leads en dus om personen die in hoge mate interesse toonden in je bedrijf. Dat is een solide groep om je vergelijkbare doelgroepen binnen Facebook op te baseren. 

 

Vergelijkbare doelgroepen op basis van klanten*

Maar wat je natuurlijk écht wil is personen benaderen die lijken op je klanten. Dit is een zeer goede groep om vergelijkbare doelgroepen op te baseren. Daarbij heeft Facebook een extra toffe tool ontwikkeld. Het is mogelijk om een klantendatabase te uploaden met een kolom totaal besteed bedrag. Facebook analyseert je klantenlijst en bepaalt vervolgens wie je beste klanten zijn. Ze maken daarop vervolgens een vergelijkbare doelgroep. Overigens is dit niet noodzakelijk. Dus wil je deze gegevens niet delen met Facebook of heb je daar simpelweg geen data van, dan kun je ook prima een klantendatabase zonder besteed bedrag uploaden.

 

Vergelijkbare doelgroepen op basis van winkelmandje

Websitebezoekers die producten in hun winkelmandje plaatsen en niet afrekende zijn ook een zeer interessante doelgroep. Ook dit zijn personen die in zeer hoge mate interesse tonen en daarom een goede referentiegroep voor succesvolle vergelijkbare doelgroepen.

*Zorg er altijd voor dat de personen in je database akkoord geven om hun data te gebruiken voor commerciële doeleinden. Anders zijn deze gegevens niet rechtsgeldig om te gebruiken.

Bekijk hieronder een video over hoe jij zelf vergelijkbare doelgroepen maakt.

 

Warme doelgroepen

Wil je met Facebook adverteren advertenties conversiegericht inzetten dan maak je gebruik van warme doelgroepen. In Facebook ook wel aangepaste doelgroepen genoemd. Je moet natuurlijk wel de beschikking hebben over warme doelgroepen. Heb je die nog niet of zijn ze te klein, dan is het verstandig om je te richten op het opwarmen van koude doelgroepen.

Daarom vind ik dat je warme doelgroepen niet op een hoop mag gooien. Omdat er een groot verschil zit tussen iemand die één keer interesse toonde en iemand die regelmatig interesse toont. Je zou kunnen zeggen dat er een verschil is tussen warm en heet 🔥. 

Doelgroepen die ik kenmerk als warm zijn videoweergaven, interactie met je Facebook pagina en interactie met je Instagram account. Doelgroepen die ik kenmerk als heet zijn websitebezoekers die bovenmatig geïnteresseerd gedrag vertonen.

Lees hier alles over het aanmaken van warme (aangepaste) doelgroepen

 

Videoweergaven

Je kunt binnen Facebook inzichtelijk maken wie je video’s bekeken en hoe lang ze dat doen. Daarbij zijn videoweergaven van 3 seconde niet interessant. Dat is iemand die voorbij je video scrolt ook. Maar wanneer iemand meer dan 50% van je video bekeek dan toont hij zeker interesse. Natuurlijk hangt het er wel vanaf hoe lang je video is. Interesse bij een video van 30 seconde is anders dan bij 3 minuten. 

 

Personen die interactie hadden met je Facebook pagina

Ook is het mogelijk om personen die op wat voor manier dan ook interactie hadden met je Facebook bedrijfspagina in een doelgroep te plaatsen. Denk bij een interactie aan het bekijken van de bedrijfspagina, het liken, delen en reageren op een post, een chatbericht naar de pagina of een like op de pagina.

 

Personen die interactie hadden met je Instagram account

En aangezien Instagram ook van Facebook is kun je datzelfde doen met je Instagram account. Het voordeel hiervan is dat het Stories gebruik veel groter is en dat als je hier actief mee bent dit een groot deel van je potentiële doelgroep kan vormen.

 

Websitebezoekers

Ook websitebezoekers zijn een belangrijke doelgroep en eigenlijk onmisbaar voor je strategie. Je kunt verschillende soorten doelgroepen van je websitebezoekers maken en deze afstemmen op hun gedrag. Denk bijvoorbeeld aan personen die je blog of een specifiek artikel hebben gelezen, die een lead magnet aanvroegen of een aankoop deden. Van alle gedragingen kan je doelgroepen maken.

Vaak gebruik ik alle websitebezoekers en leads om nieuwe doelgroepen van te maken. Deze laat ik vervolgens nieuwe advertenties zien die zijn afgestemd op hun gedrag.

Wanneer ik een conversiegerichte Facebook campagne opzet dan gebruik ik daarvoor altijd websitebezoekers in een korte periode. Ongeveer 3 – 7 dagen. Binnen deze periode zit jouw bedrijf nog vers in het geheugen en is de kans op een conversie het grootst.

Bekijk hier een video over hoe jijzelf een aangepaste doelgroep op basis van websiteverkeer maakt.

 

Websitebezoekers die producten in hun winkelmandje stopten

Naast dat dit een belangrijke bron is voor vergelijkbare doelgroepen is dit een zeer belangrijke doelgroep voor je webshop. Ik gebruik deze doelgroep vaak in een zeer koste periode 3 tot 7 dagen. Wanneer ik hier op adverteer voor klanten zie ik vaak hoge conversieresultaten 🎉. Omdat het vaak wel om kleine aantallen gaat is het belangrijk om je vertoningsfrequentie* in de gaten te houden. Je wilt deze personen niet spammen. 

Wil je weten wat een vertoningsfrequentie is en hoe het werkt? Klik hier om er meer over te lezen.

Je merkt het al. Veel doelgroepen zijn gebaseerd op het gedrag dat ze vertonen met jouw marketingmateriaal. Wil je een succesvolle Facebook advertentiestrategie dan is het belangrijk om ook actief te zijn met content. Zowel op je website als op Facebook en eventueel ook Instagram. Zo zorg je voor de nodige touch points en kun je interesse vangen in doelgroepen. Doe je dat niet dan zal je altijd je portemonnee moeten trekken om bijvoorbeeld een Google Ads campagne op te zetten om gericht verkeer naar je website te sturen. Een succesvolle strategie hangt altijd af van hoe serieus jij omgaat met je marketing. Besteed je daar veel tijd en energie aan, dan verdien je dat altijd terug. Ook via advertenties.