Remarketing is echt een vakterm. Wanneer ik de term gebruik krijg ik vaak geen herkenning bij mijn gesprekspartner. Maar wanneer ik uitleg dat het bijvoorbeeld de Zalando advertenties op Telegraaf.nl zijn wanneer je naar nieuwe schoenen zocht of die vakantie van Correndon, dan begrijpt iedereen waar ik het over heb. Een veelgehoorde reactie is dan “Oh ja dat vind ik super irritant”. En toch is het een van de meest effectieve marketing tools die je kunt inzetten.

 

Wat is Facebook remarketing

Voorbeelden van Zalando en Correndon doen het erg goed om direct een beeld te krijgen van remarketing. Ook op Facebook vind je remarkting. Maar voordat ik daar op inga is het goed om uit te leggen wat remarketing is en hoe het werkt. 

Remarketing is het opnieuw tonen van een advertentie aan een doelgroep die contact had met jouw bedrijf. In de meeste gevallen is dat een websitebezoek. Maar op Facebook kan het ook een interactie met een post of je bedrijfspagina zijn of het bekijken van een video. Je brengt hiermee de interesse van je doelgroep in kaart. Want iemand die nooit met je bedrijf in contact is geweest is minder geneigd om je product te kopen dan iemand die wel met je bedrijf in contact staat. Door opnieuw advertenties te tonen aan deze personen neemt de kans op een conversie (aankoop of lead) enorm toe. 

Op websites wordt bezoekersgedrag in kaart gebracht door middel van cookies. Maar bevindt iemand zich op Facebook dan wordt die data direct opgeslagen. Door op deze manier het gedrag in kaart te brengen kun je daar je marketing boodschap op afstemmen.

 

De rol van de Facebook pixel in remarketing

De pixel speelt een belangrijke rol binnen Facebook remarketing. Deze legt de link tussen je website en het Facebook platform. Facebook is hiermee in staat om te detecteren welke gebruikers jouw website bezochten. Maar ook hoe lang ze daar bleven en welke pagina’s ze bezochten. 

Facebook leert van je websitebezoekers en kan zo een goede inschatting maken wat jouw ideale klant is. Door dit proces kunnen ze doelgroepen beter afstemmen op je advertenties. Ze bepalen dan wie er eerder geneigd is om op een advertentie te klikken of zelfs een aankoop te doen. Een proces waar je niks van merkt, maar wat een grote rol speelt in het succes van je Facebook campagnes.

Hoe je de Facebook pixel installeert op je website lees je hier.

 

De functies van Facebook remarketing

Facebook remarketing kun je eigenlijk opdelen in twee functies. Ten eerste het adverteren op gedrag en ten tweede vergelijkbare doelgroepen maken.

Adverteren op gedrag

Doordat Facebook het gedrag van je doelgroep in kaart brengt, kun jij daar je advertenties op afstemmen. Wanneer iemand een video voor meer dan de helft bekeek, weet je dat er een warme interesse is. Je kunt op deze doelgroep vervolgens een lead advertentie op tonen. Zo zorg je ervoor dat je advertenties naadloos aansluiten.

Vergelijkbare doelgroepen maken

Maar wanneer je een doelgroep samenstelt van videoweergaven of websitebezoekers wil je mogelijk meer van dit soort mensen een advertentie tonen. Ze zijn immers bovenmatig geïnteresseerd in je bedrijf. Je kunt Facebook binnen advertentiebeheer vergelijkbare doelgroepen laten samenstellen. Facebook stelt dan zelf een doelgroep samen van personen die lijken op de personen die interesse tonen in je bedrijf. Ze zijn hier inmiddels zo goed in dat deze doelgroepen vaak beter werken dan wanneer je zelf doelgroepen samenstelt.

 

Remarketing doelgroepen maken

Zoals gezegd kun je dus verschillende remarketing doelgroepen maken op Facebook. Bronnen die je hiervoor kunt gebruiken zijn:

  • Websitebezoekers
  • Personen die je video’s bekijken
  • Personen die interactie hadden met je posts op Facebook
  • Personen die interactie hadden met je posts op Instagram
  • Volgers van je Facebook bedrijfspagina
  • Volgers van je Instagram account
  • Personen die je leadformulieren openen

Welke doelgroepen je meer succes brengen met je Facebook advertenties lees je hier.

 

Facebook remarketing strategieën

Nu zijn de mogelijkheden eindeloos en dus is de vraag waar begin je? 🤷‍♂️ Er zijn drie strategieën die ik vaak gebruik als het om Facebook remarketing gaat.

Bereik creëren 

Wanneer iemand lang geleden (zeg 180 dagen) een website bezocht is dit geen persoon die direct een aankoop doet. Toch heeft hij interesse getoond en wil je hem mogelijk opnieuw activeren. Ik gebruik zelf altijd doelgroepen van websitebezoekers van 180 dagen wanneer ik opnieuw een merk onder de aandacht wil brengen. Je kunt dan nieuwe content aan deze groep laten zien om opnieuw de interesse te peilen.

Lead generatie

Wanneer iemand interesse toont in je bedrijf is het goed mogelijk dat hij jou in overweging neemt. Maar misschien is een aankoop nog een bridge to far. In dat geval is het goed om een tussenstap in te bouwen met lead generatie. Je laat dan een advertentie zien waarin je een gratis weggever aanbiedt. Denk daarbij aan een ebook, cursus, webinar of videoreeks. Op deze manier breng je je doelgroep door middel van Facebook remarkting een stuk dichterbij en creëer je vertrouwen en autoriteit.

Aankopen realiseren

Uiteindelijk wil je natuurlijk die aankoop realiseren. Wanneer dit mijn doel is voor een klant pak ik doorgaans doelgroepen van websitebezoekers die de website nog maar kort geleden bezochten. Zo zit jouw bedrijf nog vers in het geheugen en is de kans groot dat iemand een aankoop doet. Ik merk dat deze remarketing strategie me veel rendement oplevert. Vaak gebruik ik hiervoor Facebook remarketing doelgroepen van tussen de 3 en 7 dagen.

 

Ook remarketing mogelijkheden op Instagram

Naast Facebook remarketing kun je ook je advertenties op Instagram tonen. Dit kan ook onder websitebezoekers en van personen die een video bekeken of interactie op content hadden op Facebook. Zo vergroot je heel snel je bereik. Naast de Instagram feed is het ook mogelijk om remarketing advertenties te tonen in Instagram Stories. Zorg er dan wel voor dat je hier speciale advertenties voor inricht. Stories heeft een portrait beeldformaat (1080×1920). Je remarketing advertenties hierop aanpassen zorgt voor een waardevolle beleving van je merk.