Facebook heeft bekend gemaakt te stoppen met de 20% regel voor advertenties. Dat klinkt als goed nieuws..toch? Maar de vraag is of dat ook echt zo is. In deze podcast geef ik je mijn mening over tekst in advertentie afbeeldingen.

Mocht je niet bekend zijn met de 20% regel. Dit heeft Facebook in 2013 geïntroduceerd om ervoor te zorgen dat advertenties netjes bleven. Je mocht simpelweg niet meer dan 20% van de afbeelding gebruiken voor tekst. Anders werd de advertentie direct afgekeurd. Of wanneer je net op de rand zat kreeg je advertentie aanzienlijk minder vertoningen.

Nu komt die regel dus te vervallen. Maar is dat goed nieuws? Moet je nu je advertentie volstoppen met tekst? Als je het mij vraagt niet. Ik zou de afbeelding zo clean mogelijk houden. Ik vind dat de afbeelding van zichzelf al genoeg stopkracht moet hebben. 

Natuurlijk is het niet erg als je enkele steekwoorden gebruikt om het beeld te versterken. Maar daarbij geldt voor mij wel less is more. Zolang je boodschap maar duidelijk blijft natuurlijk.

Ik adviseer je daarom gewoon de 20% regel aan te houden. Want daar worden je advertenties krachtiger van. 

Denk goed na over het doel van je advertentie en welke actie gewenst is door je doelgroep. Vertaal dat naar een korte en bondige tekst. Om dat vervolgens te vertalen naar enkele steekwoorden voor het beeld. 

Dan onderscheid jij je straks met een krachtige advertentie ten opzichte van iedereen die dat niet doet.