Facebook werkt niet, leve Facebook!

Spoiler alert! Facebook is geen kraan die je openzet en nieuwe klanten laat binnenrollen. Natuurlijk volg ik ook andere Facebook experts op Facebook. Het is een goede manier om elkaar scherp te houden en van elkaar te leren. Toch zie ik regelmatig veel onzin voorbijkomen die ondernemers alleen maar tijd kosten. Hopend op dat het uiteindelijk iets gaat opleveren. Echter is dat vaak niet het geval en druip je teleurgesteld af. Om die teleurstelling te voorkomen is het goed je te realiseren dat Facebook je geen tsunami aan nieuwe klanten brengt. Maar wat dan wel?

 

Zo slecht is Facebook toch ook weer niet?

Facebook is zeker geen slecht kanaal. Sterker nog ik zie mezelf ook als een Facebook dominee die het blauwe geloof predikt. Facebook kan voor ondernemers van grote waarde zijn mits je het op de juiste manier gebruikt. Het sociale medium telt inmiddels 9,5 miljoen leden in Nederland, is sterk groeiende onder een oudere doelgroep (55+) en in tegenstelling tot wat velen beweren, maken jongeren nog steeds veel gebruik van Facebook.

 

Besteed niet teveel tijd aan Facebook

Niet aanwezig zijn op Facebook is dus geen optie. Maar als je iets doet, zorg dan voor een helder doel. Vaak zie ik bij andere experts allerlei tips voorbij komen om likes en bereik te genereren. Op zich is daar niks mis mee. Maar waarom wil je likes en bereik creëren? En heb je enig idee hoeveel tijd en energie jij er in moet steken om die heilige graal van likes te vullen? Dat is precies waar ik het niet mee eens ben. Als ondernemer heb je acht uur in een dag en die wil je zo optimaal mogelijk besteden. Je kunt geen acht uur per dag besteden aan Facebook. Zorg daarom voor een duidelijk doel en een effectieve aanpak om social media toch effectief te maken.

 

Gebruik Facebook om leads te werven

Zoals gezegd zijn er maar weinig Facebook gebruikers die direct de portemonnee trekken om bij jou een aankoop te doen. Wellicht een enkele succesvolle webshop daargelaten, maar webshops zijn echt een andere tak van sport. Staar je dus niet blind op verkopen, maar schakel even een versnelling terug. Hoe kom je doorgaans tot goede verkopen? Juist door goede leads. Of dat nou door succesvol netwerken of het gebruik van internet marketing is. Leads zorgen uiteindelijk voor verkopen.

 

Leer je nieuwe klanten kennen

Zo gek is dat ook niet. Iemand die niet bekend is met jouw bedrijf wil daar eerst een gevoel bij krijgen. Hij leert je kennen doordat hij over je hoort al dan niet op internet. Direct vragen om een verkoop levert in 99,9% van de gevallen een ‘nee’ op. Het is dus zaak om kennis te maken met je doelgroep. Deze stap mis ik vaak bij alle goed bedoelde adviezen over de inzet van Facebook marketing. Natuurlijk levert bereik ook bekendheid op, maar het is erg korte termijn gedacht dat hier klanten uit ontstaan. Er is meer voor nodig tussen jou en de doelgroep.

 

Een plan van aanpak dat wél werkt

Zelf heb ik daar een hele duidelijke en effectieve aanpak voor in de vorm van bloggen. Het schrijven van blogs levert mij direct veel verkeer op naar mijn website en mede daardoor de nodige naamsbekendheid. Een mooie eerste stap in de kennismaking. Deze blogs deel ik op diverse sociale media waaronder Facebook.

 

Gratis werkt altijd

Vervolgens wil ik mijn websitebezoekers graag op hun behoefte verder laten kennismaken. Dat doe ik door diverse gratis ebooks aan te bieden. Hiermee adverteer ik vervolgens op Facebook onder een relevante doelgroep. Dit is de stap die ik vaak mis bij ondernemers. Om door te pakken binnen de doelgroep die inmiddels je bedrijf kent. Je weet dat ze geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp. Grote kans dat ze hier graag meer over willen weten. En zie daar de koopintentie ontstaan. Het aanbieden van gratis weggevers zorgt ervoor dat de doelgroep jou beter leert kennen en dat jullie samen dichterbij de koopintentie komen.

 

Schurk tegen je leads aan

Zijn we er dan al? Nee nog niet. Nu ik weet dat mijn doelgroep een gratis ebook heeft gedownload, weet ik dat men een informatiebehoefte heeft. Die komt voort uit een probleem. Waar het mij in de volgende stap om gaat, is om persoonlijk kennis te maken en de vinger op de zere plek te leggen. Zelf doe ik dat door het aanbieden van diverse gratis quickscans. Zo analyseer ik bijvoorbeeld het Facebook gebruik, de vindbaarheid van websites en websites op zich. Tijdens de scan zoek ik naar punten waarvan ik vind dat ze beter kunnen. Ik lever vervolgens een kant en klaar rapport met verbeterpunten en een advies.

 

En bingo!

Ik merk dat mijn doelgroep dit enorm op prijs stelt. Natuurlijk vraag ik vervolgens of ik de quickscan mag toelichten. Uiteindelijk resulteert dit vaak in een verkoop. Dat komt omdat de klant inmiddels begrijpt waar zijn behoefte ligt, mij kent en ziet dat ik dat probleem voor hem oplos.

 

Kortom

Ja dit hele traject kost tijd en energie. Net zoals alle andere activiteiten op Facebook. Toch ben je er veel minder tijd aan kwijt en levert het je uiteindelijk wél nieuwe klanten op. Nu is het niet zo dat iedere lead ook daadwerkelijk een klant wordt. Voor één klant heb je meerdere leads nodig en om tot meerdere leads te komen heb je een veelvoud aan websitebezoekers nodig. De vraag is dus hoe je dát gaat realiseren.

 

Laat je niet gek maken

Laat je niet gek maken door alle goed bedoelde tips van Facebook experts zoals ik ;). Bedenk vooraf goed wat het doel is van jouw bedrijf. Wat wil je realiseren? Denk vervolgens een strategie uit en pas waar nodig social media kanalen zoals Facebook in. Bedenk vervolgens of de tips die voorbij komen jou daarbij helpen. Persoonlijk heb ik veel baat bij het advertentiekanaal van Facebook. Zeker als je gebruik maakt van remarketing zoals ik dat zelf ook doe, zal je de vruchten plukken van Facebook.

Zelf leads genereren?

Ben je nieuwsgierig geworden hoe jij zelf leads genereert met content marketing en Facebook advertising? Wij helpen je graag met een passende oplossing. Hoe wij dat aanpakken voor jou? Nodig ons uit voor een kopje koffie en we vertellen je hoe.