Wanneer je adverteert op Facebook en advertentiesets samenstelt moet je ook de doelgroep definiëren. Er gaat een wereld voor je open aan mogelijkheden om een doelgroep samen te stellen. Een van de belangrijkste onderdelen zijn de doelgroep interesses. Je kunt enorme lijsten maken met interesses waar je doelgroep aan moet voldoen. Maar wat is daarin nou de beste manier?

In dit blog leg ik je uit hoe je facebook doelgroep interesses het beste gebruikt.

Lees de uitleg hieronder of bekijk de video tutorial.

 

Waar stel ik mijn doelgroep interesses in?

Om doelgroepen samenstellen ga je naar de Facebook ads manager. Vervolgens maak je een nieuwe campagne aan. Klik op de groene knop + Maken om een campagne aan te maken. Kies vervolgens een doelstelling en geef je campagne en advertentieset een naam.

Facebook doelgroep intersesses gebruiken

 

Vervolgens open je de advertentieset en scroll je naar beneden totdat je Doelgroep ziet staan. Hier ga jij de doelgroep interesses gebruiken.

Facebook doelgroep intersesses gebruiken

 

Je ziet een aantal opties om je doelgroep samen te stellen:

  • Aangepaste doelgroepen
  • Locaties
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Gedetailleerde targeting
  • Talen

 

Bij meer opties vind je nog Connecties. Hier kan je selecteren of je juist je volgers van jouw Facebook pagina wilt gebruiken als doelgroep of ze juist wilt uitsluiten of kiest voor de vrienden van je volgers. Want ook dat is mogelijk een interessante doelgroep om te gebruiken.

Voor nu gaan we in op de gedetailleerde targeting. Want dat is waar je de Facebook doelgroep interesses gebruikt.

Facebook doelgroep interesses instellen

Klik vervolgens op Bewerken. Er opent zich nu een selectiemenu. Type een gewenste interesse in en er verschijnen vanzelf een aantal suggesties in beeld.

Facebook doelgroep intersesses gebruiken

 

Je kunt nu in principe zoveel mogelijk doelgroep interesses selecteren als je wilt. Maar de vraag is of dat zin heeft. Wanneer je teveel interesses toevoegt wordt de doelgroep te breed en schiet je je doel voorbij. Ik adviseer je om gemiddeld zo’n vijf interesses te gebruiken.

 

De meeste gemaakte fout bij het gebruik van doelgroep interesses

Zoals je hieronder kunt zien heb ik een lange lijst gemaakt met allerlei interesses zoals ondernemers (eigenaren van kleine bedrijven) en verschillende sociale media.

Facebook doelgroep intersesses gebruiken

 

Wat ik hier trachtte te doen is een selectie maken van ondernemers die ook interesse hebben in social media. Maar in plaats daarvan maakte ik een selectie van ondernemers en personen die geïnteresseerd zijn in verschillende sociale media. Dat zijn dus ook particulieren. Dit is de meest gemaakte fout bij het gebruik van doelgroep interesses op Facebook. Hiermee stel je de doelgroep namelijk veel te breed samen. 

 

De juiste manier om doelgroep interesses op Facebook te gebruiken

Om te zorgen dat je de doelgroep verfijnd op interesses is het belangrijk om onder het zoekvenster op de knop Doelgroep verkleinen te klikken. Hiermee maak je namelijk wel de selectie van ondernemers en sociale media.

Facebook doelgroep intersesses gebruiken

 

Je doelgroep selectie komt er dan vervolgens zo uit te zien:

Facebook doelgroep intersesses gebruiken

 

Belangrijk verschil is dat er nu staat En moet ook overeenkomen met. Daardoor ben je de doelgroep aan het verfijnen. Dit kan je vervolgens nog een paar keer herhalen. Bijvoorbeeld wanneer je zoekt naar ondernemers die geïnteresseerd zijn in Facebook en Instagram.

Je doelgroep interesses zien er dan uit zoals de afbeelding hierboven. Belangrijk om in de gaten te houden is de doelgroep omvang. Dit wordt rechts met de meter aangegeven. De doelgroep is in dit geval te klein en bevat minder dan 1.000 personen. Zorg ervoor dat je doelgroep altijd enkele tienduizenden personen groot is. Een te kleine doelgroep is net zoals een te grote doelgroep niet wenselijk.

 

Personen uitsluiten van je Facebook doelgroep interesses

Ook zie je een knop Uitsluiten. Deze knop maakt het mogelijk om bepaalde interesses niet op te nemen. Dat is bijvoorbeeld handig wanneer je ondernemers zoekt die geïnteresseerd zijn in Facebook maar niet in Instagram.

 

Zoals je hieronder in de afbeelding kunt zien heb ik nu de selectie gemaakt van ondernemers die geïnteresseerd zijn in Facebook maar niet in Instagram. De doelgroep grootte is hiermee van minder dan 1.000 personen vergroot naar 26.000 personen.

Facebook doelgroep intersesses gebruiken

 

Wees creatief in het gebruik van doelgroep interesses

Je kunt hier eindeloos mee variëren. Denk bijvoorbeeld aan vrouwen die geïnteresseerd zijn in dieetproducten, maar niet in sporten. Of mannen in een relatie zonder kinderen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ik wil je daarom ook vooral uitdagingen om hier mee te gaan spelen en creatieve selecties te bedenken. Het leuke hiervan is dat je direct aan de meter ziet of de doelgroep qua grootte interessant genoeg is. 

Stel een aantal van dit soort doelgroepen samen en test ze naast elkaar. Zo zie je snel genoeg welke personen wel en niet geïnteresseerd zijn in je bedrijf. Uiteraard kan je vervolgens testen of je de best presterende doelgroepen nog verder kunt verfijnen. Hoe gerichter je adverteert, hoe groter de kans op succes.

 

Gebruik de juiste interesse

Soms kom je meerdere opties tegen wanneer je naar één interesse zoekt. Of geeft Facebook een hele rij aan vergelijkbare interesses. Maar welke kies je dan? Je kunt ze allemaal toevoegen, maar dit heeft weinig zin.

Op onderstaand voorbeeld zie je dat ik de interesse ‘ondernemerschap’ wil toevoegen en dat Facebook mij twee mogelijkheden geeft.

Facebook doelgroep interesses

Wanneer je met je muis over de interesse heen scrollt zie je dat er rechts een informatieblokje oppopt. De grootte geeft aan hoeveel personen er wereldwijd binnen deze interesse vallen. Kies hierbij altijd de grootste. We hebben het namelijk over wereldwijd bereik. Nederland is maar een klein landje. Bestaat de volledige doelgroep uit slechts 10.000 personen dan is de kans klein dat deze voor Nederland interessant genoeg is. De kans is dan namelijk veel te klein dat er personen in Nederland worden gevonden binnen deze doelgroep.

Facebook doelgroep interesses 2

 

Hoeveel interesses stel ik in?

Is het belangrijk om een maximaal aantal interesses in te voeren of kan je ongelimiteerd interesses toevoegen? Uiteraard is het mogelijk om veel interesses te bundelen. Maar dit heeft weinig zin als je begint met adverteren. Je wilt namelijk weten welke interesse voor jou succesvol is. Dat is niet zichtbaar wanneer je meerdere interesses bundelt binnen één doelgroep. Wil je meerdere interesses testen? Maak dan per interesse een advertentieset aan.

Bij mij ziet dat er bijvoorbeeld als volgt uit:

  • Advertentieset 1: Ondernemerschap + Facebook
  • Advertentieset 2: Ondernemerschap + Instagram
  • Advertentieset 3: Ondernemerschap + social media

Op deze manier kan ik precies zien welke interesse voor mij wel en niet werkt. Heb ik vervolgens een aantal interesses gevonden die goed werken, dan kan ik besluiten om die te bundelen in één advertentieset.

 

Voorkom overlap in je Facebook doelgroepen

Belangrijk om mee te nemen wanneer je verschillende advertentiesets met interesses opzet is dat er overlap kan zitten in je doelgroepen. Dat wil je voorkomen omdat anders je advertentiesets tegen elkaar aan het concurreren zijn. Met duurdere en minder goede resultaten tot gevolg.

Daarom is het belangrijk om de interesses bij elkaar uit te sluiten. Maar kijk goed of je doelgroep niet te klein wordt. Is dat wel het geval. Test deze doelgroepen dan niet tegelijkertijd maar na elkaar.

Bij mij ziet uit uitsluiten er dan als volgt uit:

  • Advertentieset 1: Ondernemerschap + Facebook – (Instagram en social media)
  • Advertentieset 2: Ondernemerschap + Instagram – (Facebook en social media)
  • Advertentieset 3: Ondernemerschap + social media – (Facebook en Instagram)

 

Andere soorten Facebook doelgroepen

Er zijn nog veel meer soorten doelgroepen die je kunt gebruiken voor je Facebook advertenties. Grofweg maken we het onderscheid tussen aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen.

Aangepaste doelgroepen, ook wel custom audiences genoemd,  maak je op basis van het gedrag van je doelgroep. Bijvoorbeeld op basis van gedrag op je website of de interactie met je Facebook of Instagram account. Je zet deze doelgroepen vaak in voor retargeting. Aangepaste doelgroepen zijn het meest effectief en leveren je het meeste resultaat op. Tenminste als je in termen van klanten praat. Leads kan je namelijk ook prima realiseren met koude doelgroepen zoals vergelijkbare doelgroepen. In dit blog leg ik je precies uit welke aangepaste doelgroepen ik interessant vind en hoe je ze zelf maakt.

Vergelijkbare doelgroepen, ook wel lookalike audiences genoemd, zet je in om verkeer naar je website te trekken of voor lead generatie. Het zijn doelgroepen die Facebook zelf samenstelt op basis van aangepaste doelgroepen. Ze analyseren jouw aangepaste doelgroep en op basis van de overeenkomsten zoekt Facebook naar soortgelijke personen. Deze doelgroepen zijn vaak zeer effectief. Maar het is wel belangrijk om goede (lees grote) aangepaste doelgroepen als referentiegroep te gebruiken. Hoe groter deze referentiegroep, hoe betrouwbaarder de vergelijkbare doelgroep. In dit blog leg ik je precies uit welke vergelijkbare doelgroepen ik vaak gebruik voor campagnes en hoe je ze zelf maakt.