Hoe gebruik je facebook doelgroep interesses - Ruudschoen.nl

Wanneer je adverteert op Facebook en advertentiesets samenstelt moet je ook de doelgroep definiëren. Er gaat een wereld voor je open aan mogelijkheden om een doelgroep samen te stellen. Een van de belangrijkste onderdelen zijn de doelgroep interesses. Je kunt enorme lijsten maken met interesses waar je doelgroep aan moet voldoen. Maar wat is daarin nou de beste manier?

In dit blog leg ik je uit hoe je facebook doelgroep interesses het beste gebruikt.

 

Waar stel ik mijn doelgroep interesses in?

Om doelgroepen samenstellen ga je naar de Facebook ads manager. Vervolgens maak je een nieuwe campagne aan. Klik op de groene knop + Maken om een campagne aan te maken. Kies vervolgens een doelstelling en geef je campagne en advertentieset een naam.

Facebook doelgroep intersesses gebruiken

 

Vervolgens open je de advertentieset en scroll je naar beneden totdat je Doelgroep ziet staan. Hier ga jij de doelgroep interesses gebruiken.

Facebook doelgroep intersesses gebruiken

 

Je ziet een aantal opties om je doelgroep samen te stellen:

  • Aangepaste doelgroepen
  • Locaties
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Gedetailleerde targeting
  • Talen

 

Bij meer opties vind je nog Connecties. Hier kan je selecteren of je juist je volgers van jouw Facebook pagina wilt gebruiken als doelgroep of ze juist wilt uitsluiten of kiest voor de vrienden van je volgers. Want ook dat is mogelijk een interessante doelgroep om te gebruiken.

Voor nu gaan we in op de gedetailleerde targeting. Want dat is waar je de Facebook doelgroep interesses gebruikt.

Facebook doelgroep interesses instellen

Klik vervolgens op Bewerken. Er opent zich nu een selectiemenu. Type een gewenste interesse in en er verschijnen vanzelf een aantal suggesties in beeld.

Facebook doelgroep intersesses gebruiken

 

Je kunt nu in principe zoveel mogelijk doelgroep interesses selecteren als je wilt. Maar de vraag is of dat zin heeft. Wanneer je teveel interesses toevoegt wordt de doelgroep te breed en schiet je je doel voorbij. Ik adviseer je om gemiddeld zo’n vijf interesses te gebruiken.

 

De meeste gemaakte fout bij het gebruik van doelgroep interesses

Zoals je hieronder kunt zien heb ik een lange lijst gemaakt met allerlei interesses zoals ondernemers (eigenaren van kleine bedrijven) en verschillende sociale media.

Facebook doelgroep intersesses gebruiken

 

Wat ik hier trachtte te doen is een selectie maken van ondernemers die ook interesse hebben in social media. Maar in plaats daarvan maakte ik een selectie van ondernemers en personen die geïnteresseerd zijn in verschillende sociale media. Dat zijn dus ook particulieren. Dit is de meest gemaakte fout bij het gebruik van doelgroep interesses op Facebook. Hiermee stel je de doelgroep namelijk veel te breed samen. 

 

De juiste manier om doelgroep interesses op Facebook te gebruiken

Om te zorgen dat je de doelgroep verfijnd op interesses is het belangrijk om onder het zoekvenster op de knop Doelgroep verkleinen te klikken. Hiermee maak je namelijk wel de selectie van ondernemers en sociale media.

Facebook doelgroep intersesses gebruiken

 

Je doelgroepselectie komt er dan vervolgens zo uit te zien:

Facebook doelgroep intersesses gebruiken

 

Belangrijk verschil is dat er nu staat En moet ook overeenkomen met. Daardoor ben je de doelgroep aan het verfijnen. Dit kan je vervolgens nog een paar keer herhalen. Bijvoorbeeld wanneer je zoekt naar ondernemers die geïnteresseerd zijn in Facebook en Instagram.

Je doelgroep interesses zien er dan uit zoals de afbeelding hierboven. Belangrijk om in de gaten te houden is de doelgroep omvang. Dit wordt rechts met de meter aangegeven. De doelgroep is in dit geval te klein en bevat minder dan 1.000 personen. Zorg ervoor dat je doelgroep altijd enkele tienduizenden personen groot is. Een te kleine doelgroep is net zoals een te grote doelgroep niet wenselijk.

 

Personen uitsluiten van je Facebook doelgroep interesses

Ook zie je een knop Uitsluiten. Deze knop maakt het mogelijk om bepaalde interesses niet op te nemen. Dat is bijvoorbeeld handig wanneer je ondernemers zoekt die geïnteresseerd zijn in Facebook maar niet in Instagram.

 

Zoals je hieronder in de afbeelding kunt zien heb ik nu de selectie gemaakt van ondernemers die geïnteresseerd zijn in Facebook maar niet in Instagram. De doelgroep grootte is hiermee van minder dan 1.000 personen vergroot naar 26.000 personen.

Facebook doelgroep intersesses gebruiken

 

Wees creatief in het gebruik van doelgroep interesses

Je kunt hier eindeloos mee variëren. Denk bijvoorbeeld aan vrouwen die geïnteresseerd zijn in dieetproducten, maar niet in sporten. Of mannen in een relatie zonder kinderen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Ik wil je daarom ook vooral uitdagingen om hier mee te gaan spelen en creatieve selecties te bedenken. Het leuke hiervan is dat je direct aan de meter ziet of de doelgroep qua grootte interessant genoeg is. 

Stel een aantal van dit soort doelgroepen samen en test ze naast elkaar. Zo zie je snel genoeg welke personen wel en niet geïnteresseerd zijn in je bedrijf. Uiteraard kan je vervolgens testen of je de best presterende doelgroepen nog verder kunt verfijnen. Hoe gerichter je adverteert, hoe groter de kans op succes.

 

Nu je hier toch bent..

Wil het nog niet zo lukken met het samenstellen van doelgroepen en het behalen van je doelen met Facebook advertenties? Ik help dagelijks vele bedrijven met het opzetten en het beheren van advertentiecampagnes op verschillende sociale media zoals Facebook, Instagram, Pinterest en Linkedin. Dat kan ik ook voor jou doen. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf en hoe ik dat zou aanpakken? Neem dan eens vrijblijvend contact met me op