Retargeting is echt een vakterm.

Wanneer ik de term gebruik krijg ik vaak geen herkenning bij mijn gesprekspartner.

Maar wanneer ik uitleg dat het bijvoorbeeld de Zalando advertenties op Telegraaf.nl zijn wanneer je naar nieuwe schoenen zocht of die vakantie van Correndon, dan begrijpt iedereen waar ik het over heb.

Een veelgehoorde reactie is dan “Oh ja dat vind ik super irritant”.

En toch is het een van de meest effectieve marketing tools die je kunt inzetten.

 

Wat is Facebook retargeting

Voorbeelden van Zalando en Correndon doen het erg goed om direct een beeld te krijgen van retargeting.

Ook op Facebook vind je remarkting. Maar voordat ik daar op inga is het goed om uit te leggen wat Facebook retargeting is en hoe het werkt. 

Retargeting is het opnieuw tonen van een advertentie aan een doelgroep die contact had met jouw bedrijf.

In de meeste gevallen is dat een websitebezoek. Maar op Facebook kan het ook een interactie met een post of je bedrijfspagina zijn of het bekijken van een video.

Je brengt hiermee de interesse van je doelgroep in kaart.

Want iemand die nooit met je bedrijf in contact is geweest is minder geneigd om je product te kopen dan iemand die wel met je bedrijf in contact staat.

Door opnieuw advertenties te tonen aan deze personen neemt de kans op een conversie (aankoop of lead) enorm toe. 

Op websites wordt bezoekersgedrag in kaart gebracht door middel van cookies.

Maar bevindt iemand zich op Facebook dan wordt die data direct opgeslagen.

Door op deze manier het gedrag in kaart te brengen kun je daar je marketing boodschap op afstemmen.

 

De voordelen van retargeting

Het is niet zonder reden dat Facebook retargeting zoveel gebruikt wordt.

Er zijn een groot aantal voordelen te benoemen:

  • Hoge conversiekansen
  • Lage kosten per conversie
  • Doelgroep leert jou stapsgewijs kennen en vertrouwen
  • Te gebruiken voor ieder type business
  • Extra herinnering voor je doelgroep

 

Zo voorkom je dat retargeting advertenties irritant worden

Natuurlijk is het irrittant dat wanneer je een website heb bezocht je tot in lengte van dagen advertenties krijgt te zien.

Zeker wanneer je het product gekocht hebt. Het heeft dan geen enkele zin om advertenties nog te laten zien.

Je kunt dat heel eenvoudig voorkomen door personen uit te sluiten die je product hebben gekocht.

Je sluit ze eenvoudig uit van je Facebook advertentie campagne.

Facebook registreert zelf aankopen en deze personen zijn eenvoudig als doelgroep uit te sluiten van een advertentiecampagne.

Je doet dat door een aangepaste doelgroep te maken van je klanten.

 

Een ander belangrijk punt is dat je ervoor zorgt dat je advertenties niet te vaak getoond worden aan je doelgroep.

Dat voorkom je eenvoudig door het aantal vertoningen op je doelgroep te maximaliseren.

Dit kan echter alleen voor campagnes met als doelstelling bereik.

Je doet dit door in je campagne naar de advertentieset te gaan en vervolgens naar beneden te scrollen totdat je Optimalisatie en weergave ziet staan.

Facebook retargeting advertenties

 

Klik vervolgens op Meer opties weergeven en vervolgens kan je het aantal vertoningen wijzigen.

Facebook retargeting advertenties

 

Ga er vanuit dat 3 vertoningen perfect is. Heeft iemand dan nog steeds geen actie uitgevoerd dan gaat hij dat hoogst waarschijnlijk ook niet doen.

Iedere Euro die je extra besteedt aan deze persoon is weggegooid geld en levert alleen maar irritatie op.

 

De juiste doelgroepen voor retargeting

Niet iedere doelgroep leent zich voor retargeting advertenties op Facebook en Instagram.

Wat met name belangrijk is, is dat je doelgroepen samenstelt die jouw bedrijf nog kunnen herinneren.

Dat zijn veelal personen die onlangs met jouw bedrijf in contact zijn geweest. Zelf ga ik altijd uit van een periode van 3 tot 7 dagen.

Dit kunnen doelgroepen zijn zoals:

  • Websitebezoekers
  • Bezoekers van je blog
  • Bezoekers van specifieke productpagina’s
  • Personen die jouw video’s op Facebook en Instagram bekeken
  • Personen die reageerden op jouw berichten op Facebook en Instagram

Dit zijn personen die in bepaalde mate interesse tonen in jouw bedrijf. En omdat ze dat onlangs deden kunnen ze jouw bedrijf ook nog goed herinneren.

 

De rol van de Facebook pixel in retargeting

De pixel speelt een belangrijke rol binnen Facebook retargeting.

Deze legt de link tussen je website en het Facebook platform.

Facebook is hiermee in staat om te detecteren welke gebruikers jouw website bezochten.

Maar ook hoe lang ze daar bleven en welke pagina’s ze bezochten. 

Facebook leert van je websitebezoekers en kan zo een goede inschatting maken wat jouw ideale klant is.

Door dit proces kunnen ze doelgroepen beter afstemmen op je advertenties.

Ze bepalen dan wie er eerder geneigd is om op een advertentie te klikken of zelfs een aankoop te doen.

Een proces waar je niks van merkt, maar wat een grote rol speelt in het succes van je Facebook campagnes.

Hoe je de Facebook pixel installeert op je website lees je hier

 

De functies van Facebook retargeting

Facebook retargeting kun je eigenlijk opdelen in twee functies.

Ten eerste het adverteren op gedrag en ten tweede vergelijkbare doelgroepen maken.

 

Adverteren op gedrag

Doordat Facebook het gedrag van je doelgroep in kaart brengt, kun jij daar je advertenties op afstemmen.

Wanneer iemand een video voor meer dan de helft bekeek, weet je dat er een warme interesse is.

Je kunt op deze doelgroep vervolgens een lead advertentie op tonen.

Zo zorg je ervoor dat je advertenties naadloos aansluiten.

 

Facebook retargeting strategieën

Nu zijn de mogelijkheden eindeloos en dus is de vraag waar begin je? 🤷‍♂️ Er zijn drie strategieën die ik vaak gebruik als het om Facebook retargeting gaat.

 

Bereik creëren 

Wanneer iemand lang geleden (zeg 180 dagen) een website bezocht is dit geen persoon die direct een aankoop doet.

Toch heeft hij interesse getoond en wil je hem mogelijk opnieuw activeren.

Ik gebruik zelf altijd doelgroepen van websitebezoekers van 180 dagen wanneer ik opnieuw een merk onder de aandacht wil brengen.

Je kunt dan nieuwe content aan deze groep laten zien om opnieuw de interesse te peilen.

 

Lead generatie

Wanneer iemand interesse toont in je bedrijf is het goed mogelijk dat hij jou in overweging neemt.

Maar misschien is een aankoop nog een bridge to far.

In dat geval is het goed om een tussenstap in te bouwen met lead generatie.

Je laat dan een advertentie zien waarin je een gratis weggever aanbiedt.

Denk daarbij aan een ebook, cursus, webinar of videoreeks.

Op deze manier breng je je doelgroep door middel van Facebook remarkting een stuk dichterbij en creëer je vertrouwen en autoriteit.

 

Aankopen realiseren

Uiteindelijk wil je natuurlijk die aankoop realiseren.

Wanneer dit mijn doel is voor een klant pak ik doorgaans doelgroepen van websitebezoekers die de website nog maar kort geleden bezochten.

Zo zit jouw bedrijf nog vers in het geheugen en is de kans groot dat iemand een aankoop doet.

Ik merk dat deze retargeting strategie me veel rendement oplevert.

Vaak gebruik ik hiervoor Facebook retargeting doelgroepen van tussen de 3 en 7 dagen.

 

Ook retargeting mogelijkheden op Instagram

Naast Facebook retargeting kun je ook je advertenties op Instagram tonen.

Dit kan ook onder websitebezoekers en van personen die een video bekeken of interactie op content hadden op Facebook.

Zo vergroot je heel snel je bereik.

Naast de Instagram feed is het ook mogelijk om retargeting advertenties te tonen in Instagram Stories.

Zorg er dan wel voor dat je hier speciale advertenties voor inricht.

Stories heeft een portrait beeldformaat (1080×1920).

Je retargeting advertenties hierop aanpassen zorgt voor een waardevolle beleving van je merk.

 

Zo maak je een Facebook retargeting campagne

Ga naar de Facebook ads manager en klik op de groene knop maken. Vervolgens kies je een campagnedoelstelling.

Je kunt in principe iedere doelstelling gebruiken. Maar wil je het aantal vertoningen maximaliseren kies dan voor bereik.

Klik op je advertentieset en scroll naar beneden totdat je bij doelgroep aankomt.

Selecteer hier jouw aangepaste doelgroep. Dit is de doelgroep die jouw advertentie te zien krijgt.

Facebook retargeting campagne maken

 

Vervolgen ben je nog niet klaar. Onder aangepaste doelgroepen zie je de knop uitsluiten.

Klik hier op en selecteer de doelgroep waarvan jij wilt dat ze jouw advertenties niet meer te zien krijgen.

Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrief inschrijvingen, ebook aanvragers, webinar inschrijvingen en betalende klanten.

Facebook retargeting campagne maken

 

Je retargeting doelgroep ziet er dan als volgt uit:

Facebook retargeting campagne maken

 

Vervolgens kan je doorgaan met je advertentie opmaken.

Let er op dat je met je advertentie inspeelt op het gedrag van je doelgroep, maar dit niet letterlijk benoemt.

Mensen vinden het onprettig als je ze het gevoel geeft dat je ze volgt.

Je kunt dit doen door bijvoorbeeld een blogbezoeker een advertentie te tonen voor een gratis ebook.

Het is relevant voor deze persoon, terwijl je niet hoeft te benoemen dat hij jouw blog bezocht heeft.

Dit kan je natuurlijk ook doen voor personen die producten in jouw webshop bekeken.

Toon producten die ze hebben bekeken, maar benoem dit niet letterlijk.

Wanneer je dit toch te letterlijk doet loop je het risico dat Facebook jouw advertenties afkeurt.

Vind je het lastig om zelf een advertentiecampagne op te zetten? Bekijk dan mijn tutorial over Facebook campagnes opzetten.