Je kunt natuurlijk proberen om de meeste gemaakte fouten te voorkomen met Facebook adverteren. Maar dan ben je er nog niet. Want voor succesvolle campagnes heb je meer nodig dan keurig binnen de lijntjes kleuren. Ik geef je mijn 7 meest favoriete Facebook advertentiestrategieën waarmee ik het meest effectief ben voor mijn klanten.

 

1. Toon Facebook advertenties aan de volgers van je bedrijfspagina

Dit is de Facebook advertentiestrategie die ik altijd toepas in het begin van een campagne. Ik toon een campagne als eerste aan de bedrijfspagina volgers. Dit doe ik om twee redenen. Aan de ene kant is het organisch bereik van je Facebook bedrijfspagina tegenwoordig zó laag dat praktisch niemand je bericht ziet. Wil je dat meer personen actie ondernemen op je campagne, dan is het aan te raden om te adverteren onder je volgers. Dit is immers een doelgroep die aangeeft geïnteresseerd te zijn in je bedrijf. De kans op conversie is daarmee hoog.

Door te adverteren onder de volger van je Facebook bedrijfspagina zorg je ervoor dat een groter deel van die volgers je bericht ziet. Omdat de betrokkenheid van deze doelgroep groter is dan personen die jouw bedrijf nog niet kennen, is de kans dat ze reageren met een like of reactie groot. 

Interactie heeft een positieve invloed op de relevantiescore van je advertenties. Op deze manier beïnvloed je de relevantiescore. Hiermee worden je kosten lager en je bereik hoger. 💸

 

2. Gebruik de engagement van één advertentie voor meerdere advertentiegroepen

Deze interactie wil je gebruiken voor iedere Facebook advertentie toch? Het zou zonde zijn wanneer je in andere advertentiegroepen opnieuw begint. Gelukkig heeft Facebook hier iets op bedacht. 

Je kunt namelijk de advertentie met interactie zichtbaar kopiëren naar andere advertentiegroepen. Hierdoor maak je gebruik van dezelfde relevantiescore én zorgt de interactie voor een grotere attentiewaarde bij koude doelgroepen. Een win win situatie zeg maar.

Je doet dit alsvolgt:

Ga naar de advertentie die je onder je Facebook bedrijfspagina volgers adverteerde. Klik op bewerken en klik vervolgens rechtsboven op het vierkantje met pijltje. Klik vervolgens op ‘facebook-bericht met opmerkingen’. Vervolgens knip je uit de url de cijferreeks achter /post/. Dit is namelijk je post(advertentie)ID.

Facebook-adverteren-voorbeeld-advertentie

Deze post-ID geef je vervolgens op in een nieuwe advertentie in een andere advertentiegroep. Hiermee hergebruik je dezelfde advertentie onder een andere doelgroep. 

Dat werkt alsvolgt:

Klik op ‘nieuwe advertentie maken’ en vervolgens op ‘bestaand bericht gebruiken’. Facebook vraagt je nu een bericht te selecteren uit een lijst. Maar omdat jij een advertentie hergebruikt staat deze niet in je lijst. Kies daarom daaronder voor ‘Bericht-ID invoeren’. Plak hier vervolgens de post ID in en voila je advertentie verschijnt in beeld. 

Facebook-adverteren-bestaand-bericht-selecteren

3. Warm koude doelgroepen op met video content

Ik schreef al eerder dat conversie gericht adverteren onder koude doelgroepen niet veel zin heeft op Facebook. Naast een enkele gelukstreffer haal je hier maar weinig conversies mee binnen. Heeft het dan helemaal geen zin om onder deze doelgroepen te adverteren? Zeker wel! Alleen vraagt het een andere aanpak. Zie het als een kennismaking. De doelgroep kent je niet en heeft nog weinig reden op een product bij je aan te schaffen.

Daarom laat ik vaak aan deze doelgroep video content zien. Een laagdrempelige manier om met jouw bedrijf in contact te komen. Je kunt direct waarde geven en jezelf als autoriteit op je vakgebied positioneren. Een groot bijkomend voordeel is dat het kijkgedrag van iedere video inzichtelijk is. Op basis daarvan stel je warme doelgroepen samen die je dichter naar je toetrekt door bijvoorbeeld leadgeneratie campagnes te tonen. 

Dergelijke doelgroepen stel je in Facebook samen op basis van kijktijd. Je maakt doelgroepen van 25%, 50%, 75% of 100% kijktijd van je video’s. Houd er rekening mee dat de interesse op een video van 30 seconde anders is dan bij 3 minuten. Maar wanneer je het over content video’s hebt, kun je gerust video’s van 3 tot 4 minuten tonen. Langere video’s zijn tevens erg goed voor je organisch bereik.

 

4. Test verschillende vergelijkbare doelgroepen 

Je kunt zelf nieuwe doelgroepen samen te stellen. Maar zelf maak ik graag gebruik van vergelijkbare doelgroepen. Weet je niet wat dit zijn? Lees hier dan meer over de meest effectieve doelgroepen. Het is niet zonder reden dat ik ze gebruik. Mijn ervaring is dat ze een stuk effectiever zijn dan zelf samengestelde doelgroepen.

Een Facebook advertentiestrategie maak je nog effectiever door verschillende vergelijkbare doelgroepen naast elkaar te testen. Maak eerst verschillende vergelijkbare doelgroepen aan binnen Facebook en test ze vervolgens in een campagne die je instelt op campagnebudget optimalisatie. Facebook gaat dan zelf het meeste budget zetten op de best presterende doelgroep. Hoe handig is dat?! 🙌🏻

Facebook-adverteren-campagnebudget-optimalisatie

Ik test op deze manier iedere maand voor klanten, waarbij ik een week lang tegen een wat hoger budget verschillende doelgroepen test. Dat doe ik om sneller resultaat te krijgen. Wat mij opvalt is dat ik hiermee beter inzicht heb in wat werkt. Daar bouw ik vervolgens de Facebook advertentiestrategie op uit. Door maandelijks nieuwe vergelijkbare doelgroepen te testen behoud ik de beste resultaten. Zet die resultaten altijd af tegen je best presterende doelgroep.

 

5. Test verschillende grootte vergelijkbare doelgroepen

En als je dan toch aan het testen bent met vergelijkbare doelgroepen voor je Facebook advertentiestrategie, test dan niet alleen met doelgroepen van 1%. Die zijn over het algemeen wel het meest zuiver. Toch ben ik de laatste maanden aan het experimenteren met grotere vergelijkbare doelgroepen zoals 4% en 10%. Mijn ervaring is dat ik hier ook goede resultaten mee behaal.

Het voordeel van grotere vergelijkbare doelgroepen in Facebook is dat je ze makkelijker kunt verfijnen. De rest doelgroep is dan altijd groter. En je kunt langer gebruik maken van je doelgroep. Ook niet onbelangrijk als je het mij vraagt.

Ik test dit zelf altijd met campagnebudget optimalisatie. Zodat ik ook hier snel kan zien welke doelgroep het beste werkt. Zorg er wel altijd voor dat je niet verschillende doelgroep groottes met elkaar gaat vergelijken. Dat is een beetje zoals appels en peren 🍎🍐.

 

6. Adverteer conversiegerichte campagnes onder warme doelgroepen

Waar je met video content goed koude doelgroepen opwarmt, adverteer ik conversiegerichte campagnes altijd onder warme doelgroepen (no shit sherlock🕵🏻‍♂️). Toch merk ik dat veel ondernemers dit vergeten. Zonde! Want hiermee behaal je juist de beste resultaten. 

Warme doelgroepen die ik in dit geval gebruik zijn websitebezoekers, e-maildatabase, videoviews, interactie met content op Facebook en Instagram en bedrijfspagina volgers. Ik merk bij iedere klant dat ik hier de beste conversiecijfers mee realiseer. Zeker als je daarvoor nog een korte introductie advertentie laat zien. Het liefst met een video, want dan maak je ook hier gebruik van de views.

Wat ik vaak merk is dat de warme doelgroepen bij ondernemers vaak nog erg klein zijn. Dat staat een stuk succes in de weg. Heb daarom geduld. Richt je eerst op het opwarmen van koude doelgroepen en investeer daarna pas in conversiegerichte Facebook campagnes voor meer succes.

 

7. Laat koude doelgroep kennismaken door een drip campaign

Als je dan toch lekker bezig bent met het opwarmen van vergelijkbare doelgroepen en het verleiden van warme doelgroepen, maak dan eens een drip campaign. Een wat?! 🤔 Kort gezegd is het een Facebook marketingstrategie waarbij advertenties elkaar opvolgen. 

Het ziet er als volgt uit

Facebook-advereren-drip-campaign

Hiermee zorg ik ervoor dat iemand langzaam aan kennismaakt met het bedrijf en de producten van mijn klant. Iedere vijf dagen wordt er een nieuwe advertentie getoond. Afwisselend informatief en conversie. We merken dat we hiermee een groot deel van de strategie kunnen automatiseren en dat de resultaten van de lead campagnes doorlopend goed zijn. Dat komt omdat de content steeds nieuw is voor de doelgroep. Er hoeft dus weinig vernieuwd te worden en dat is natuurlijk altijd fijn 😉