Vaak als ik met nieuwe klanten praat over remarketing via Facebook begrijpen ze niet precies wat ik bedoel. En steevast is de reactie bij mijn uitleg “oh dat ken ik, dat is echt zo irritant”. Natuurlijk wanneer je de budgettten van Zalando of Corendon hebt, ontstaat er soms een overkill aan advertenties die irritaties opleveren. Maar remarketing is een zeer effectieve marketing methode en het is niet perse nodig om zo’n overkill te creëren. Sterker nog, het is bijna onmisbaar in een goede marketing strategie.

 

“Oh dat ken ik wel, dat is echt zó irritant”

 

Wat is remarketing

Vaak vraag ik mijn nieuwe klanten of ze weleens advertenties van vakanties of kleding voorbij zien komen wanneer ze hier naar zochten. Ja! Luidt het dan volmondig. En vlak daar achteraan het veel gehoorde “dat is zó irritant”. Remarketing is eigenlijk niets anders dan je websitebezoekers gericht informatie tonen waarnaar zij eerder zochten. Ruim 95% van je websitebezoekers verlaten de website zonder een actie uit te voeren. Vaak verlaten ze de website weer omdat ze nog aan het werk zijn, het gezin aandacht vraagt of de hond nodig naar buiten moet. De aandacht wordt verlegd en jij bent al snel vergeten. Zonde! Vind je niet? Remarketing zorgt ervoor dat jij deze inmiddels geïnteresseerde bezoeker er nogmaals aan herinnert waar hij naar zocht.

 

“Jij trouwt toch ook niet na je eerste date?!”

 

 

Waarom is remarketing effectief

Ben jij direct getrouwd na je eerste date? Vast niet. Er volgde nog een aantal dates en pas nadat je zeker wist dat jouw partner de ware is, volgde het huwelijk. Met marketing werkt dat niet anders. Ik zie veel ondernemers worstelen met social media en Facebook in het bijzonder. Geen idee wat ze moeten posten en dus volgt er een aaneenschakeling van verkoopgerichte berichten. Koop dit, korting op dat, nieuw binnen. Natuurlijk hebben dit soort berichten bestaansrecht, maar pas nadat jij je nieuwe klant op date hebt gevraagd. Niet letterlijk natuurlijk. Maar zorg ervoor dat de klant jou leert kennen voordat je overgaat tot de vraag of hij iets wilt kopen. Je zal zien dat iemand hierdoor sneller geneigd is om met je te praten over de mogelijkheden. Remarketing is hierbij een zeer effectief middel, maar hoe zet je dit in?

 

“Zet eenvoudig in vijf stappen jouw remarketingstrategie op”

 

Zo zet je Facebook remarketing goed in

Je kunt pas gebruik maken van remarketing wanneer men je website bezoekt en Facebook deze mensen kan identificeren. Volg daarom het volgende stappenplan.

Stap 1 Plaats de pixel

Plaats de Facebook pixel op je website. Hiermee zorg je ervoor dat Facebook ziet wie jouw website heeft bezocht. Deze mensen kan jij op een later moment een gerichte advertentie tonen.

Stap 2 Bedenk een contentstrategie

Hoe zorg je ervoor dat men naar je website komt? Door interessante artikelen op je website te plaatsen en deze te delen op je Facebook pagina. Je zal dus eerst moeten weten wie jouw doelgroep is en waar hun informatiebehoefte ligt. Weet je dit? Dan kan je waarschijnlijk een aantal interessante onderwerpen benoemen om over te schrijven.

Stap 3 Plaats content op je pagina

Wanneer je een artikelen hebt geschreven, plaats je deze op de website. Vervolgens deel je het artikel op Facebook. Probeer het artikelen te voorzien van een scherpe titel en een opvallende foto. Zo valt je bericht op en is men eerder geneigd om te klikken. Je kunt er vervolgens voor kiezen om je artikel te delen in groepen of te adverteren onder een relevante doelgroep. Zo zorg je voor een groter organisch bereik van je berichten.

Stap 4 Men leest je artikel

Dit is het moment de doelgroep te vangen. Door de pixel die jij hebt geplaatst, weet Facebook wie jouw website bezocht en slaat ze op als een nieuwe doelgroepselectie. Deze kan jij gebruiken om op te adverteren.

Stap 5 Adverteer een vervolgactie

Je weet nu wie geïnteresseerd is in product gerelateerde onderwerpen. Waarschijnlijk is het nog te vroeg om te verkopen. Maar misschien kan je deze doelgroep wel iets anders aanbieden, waardoor je ze toch dichter naar je toetrekt. Probeer een gratis weggever aan te bieden of de mogelijkheid voor deelname aan een webinar. Zodoende neem jij de doelgroep aan de hand mee in een kennismaking en krijg je meer informatie over ze. En dit is precies wat remarketing is en hoe je het op Facebook inzet.

 

Is dat alles?

Ja eigenlijk wel. Maar de stappen waarin jij je doelgroep meeneemt zijn wel erg belangrijk. Probeer niet te snel te verkopen, maar geef interessante informatie die de doelgroep verder helpt. Je zal zien dat het vervolgens eenvoudiger is om te verkopen of dat men uit eigen initiatief bij je aanklopt.