Ik wil je afterzomer gevoel niet verpesten. Ook niet in de eerste dagen van de meteorologische herfst. Toch is het belangrijk om nu na te denken over een strategie voor de laatste maanden van het jaar. Heb je die nu nodig? Het duurt nog zo lang! Ja, die heb je écht nodig. Anders leg je het af tegen de grote jongen in het speelveld.

 

De concurrentie is moordend

Met de introductie van Black Friday en Cyber Monday is het aan het einde van het jaar erg druk geworden. Niet alleen met commerciële momenten, maar ook met concurrentie op Facebook. Zo merkte ik vorig jaar dat het op de piekmomenten megadruk was op de Facebook advertentieveiling. Je hebt namelijk niet alleen concurrentie van directe concurrenten, maar van iedereen die adverteert. Dat zorgt ervoor dat rond het einde van het jaar lastig is om tegen fatsoenlijke prijzen nieuw bereik te kopen. Maar hoe los je dat dan op?

 

Gedraag je als een pro

Natuurlijk zijn er mogelijkheden om toch deze piekmomenten ongeschonden door te komen. Daarom is het belangrijk om nu al na te denken over je strategie. Zodat je op tijd in actie komt. De concurrentie een stap voor bent. 

Om te begrijpen hoe het werkt, is het belangrijk om te weten dat remarketing campagnes binnen Facebook het meest effectief zijn. Hier zit namelijk je conversie en niet bij campagnes gericht op koude doelgroepen.

En dit is precies wat alle pro’s ook weten. In dienst van grote bedrijven en winkelketens adverteren ze namelijk in de periode voorafgaande aan de piekmomenten. Hier benaderen ze koude doelgroepen en warmen deze alvast op. Zodat als de drukte aanbreekt ze alvast een grote remarketing doelgroepen hebben opgebouwd.

Hierdoor heeft jouw campagne gericht op koude doelgroepen een achterstand. Je staat met 1-0 achter tegenover remarketing campagnes. Dat wil je niet. Voorkomen is gelukkig niet moeilijk.

 

Beat the algoritm

Zo versla je het algoritme in de piekmomenten. Door remarketing doelgroepen voor jezelf op te bouwen. Zo zorg je ervoor dat je op pole position staan in de drukte. Doordat deze doelgroepen eerder geneigd zijn om te reageren op je advertenties. Ze kennen je immers al. Facebook geeft je campagnes voorrang in het algortime. Dat betekend dat je effectiever adverteert. Meer bereik tegen relatief lage kosten.

 

Wat betekent dit concreet voor je strategie

Deze strategie is altijd een goed idee, maar geeft je met name tijdens de piekmomenten een voorsprong. Op tijd beginnen is key. Zorg ervoor dat je minstens een maand voor de piekmomenten begint om koude doelgroepen op te warmen. Laat ze video’s bekijken, stuur ze naar je website en laat ze reageren op content. Zo krijg jij je doelgroepen op de radar. In je remarketing bakje.

Black Friday valt dit jaar op 29 november. Reken maar dat alle remarketing kanonnen twee weken vooraf op scherp staan. Dat betekent dat jij er verstandig aan doet om rond maandag 14 oktober een campagne te lanceren. Dit geeft je namelijk een maand om je voorsprong te bouwen. Het is dus helemaal niet zo gek om nu al je strategie uit te werken. Waar wacht je nog op?

 

Wil je weten hoe je het beste remarketing doelgroepen opbouwt en welke campagne doelstellingen je daarvoor het beste kunt hanteren? Ik help je graag met het ontwikkelen van de juiste strategie.