Ben je nog niet laaiend enthousiast over je Facebook advertentiecampagnes? Grote kans dat de campagne niet optimaal staat ingesteld. Natuurlijk kom je met de nodige common sense een heel eind. Maar om echt effectief te zijn en doelen te meten missen bedrijven vaak het gebruik van de Facebook pixel. Maar waarom is die pixel precies zo belangrijk en wat kan je ermee?

 

 

Wat is die pixel eigenlijk.

Een pixel is niet meer dan een stukje code dat je op de website plaatst. Hier zie je verder niks van. Maar het zorgt er wel voor dat Facebook bijhoudt wie jouw website bezoekt. Hiermee vult het advertentiestatistieken aan, zodat je bijvoorbeeld doelen kan meten. Is de installatie van een pixel moeilijk? Nee. Als je een beetje technisch bent, kan je dat zelf en anders weet jouw webbouwer precies wat er moet gebeuren. Een kleine handeling van enkele minuten. Ieder advertentie account heeft een pixel en deze kan je kosteloos gebruiken.

Redenen om de pixel te gebruiken

1. Je meet er doelen mee

Als je advertentiebudget investeert dan wil je natuurlijk weten wat het uiteindelijk oplevert. Met een standaard Facebook advertentiecampagne meet je het aantal vertoningen, kliks en likes. Maar je wilt toch ook weten wat het uiteindelijk écht oplevert? Daarmee bedoel ik aankopen, aanvragen, contactmomenten en ga zo maar door. De Facebook pixel maakt het mogelijk dergelijke doelen te meten. Zo weet je uiteindelijk wat het realiseren van een doel kost en is bijsturen een stuk eenvoudiger.

2. Je maakt er speciale doelgroepen mee aan

Facebook heeft al verschillende mogelijkheden om zelf doelgroepen samen te stellen. Maar de pixel maakt het ook mogelijk om doelgroepen samen te stellen op basis van websitebezoekers. Facebook meet wie jouw website bezoekt en maakt hier een zogezegd persona van. Iemand die gemiddeld gezien het meest lijkt op jou ideale klant. Op basis hiervan is het mogelijk om Facebook doelgroepen te laten samenstellen. Maar waarom zou je dit doen als je dit net zo goed zelf kan doen? Scheelt je een hoop gepruts met zo’n pixel! Klopt, maar de praktijk wijst uit dat Facebook veel beter instaat is om goede doelgroepen samen te stellen dan wijzelf. Hiermee verhoog je uiteindelijk de relevantiescore van je advertenties, waardoor je effectiever en beter zichtbaar bent en ook nog eens goedkoper adverteert.

3. Je maakt remarketing mogelijk

Doordat Facebook weet wie jouw website bezocht, is het mogelijk om remarketinglijsten aan te maken. Op deze manier is het mogelijk om websitebezoekers gericht meerdere advertenties te tonen. Ik zeg gericht, omdat het mogelijk is om een remarketinglijst aan te maken op basis van bezochte pagina’s. En omdat je weet waar je bezoekers naar zochten, adverteer je op eenvoudig op product- of informatieniveau. Je zorgt voor opvolging en speelt in op de reeds bezochte informatie. Veel relevanter wordt het niet.

4. Je kunt er je product catalogus mee adverteren

Heb je een webshop? Hoe handig zou het zijn om op productniveau te adverteren? En dan ook nog eens productadvertenties te tonen aan bezoekers die specifiek naar deze producten keken. Daar word je als webshop eigenaar erg gelukkig. De Facebook pixel maakt het mogelijk om op productniveau te adverteren. Naast het adverteren van de Facebook pixel is het belangrijk om de productcatalogus in Facebook te laden. Zet een advertentie op en Facebook vult automatisch de advertenties met de juiste producten.

Relevantie telt

In de wereld van online adverteren geldt een gouden regel. Hoe relevanter je advertenties, hoe groter je succes. Dat is precies de reden dat ik vaak bedrijven teleurgesteld zie in online adverteren. Het klinkt dan vaak “voor mij werkt dat niet”. Maar in de meeste gevallen ligt dit niet aan het gekozen middel, maar aan de relevantie. Er wordt verkeerd geadverteerd. De Facebook pixel helpt jou om op verschillende manieren relevanter te zijn. Niet alleen door de geautomatiseerde advertenties en doelgroepen, maar ook door de extra data die beschikbaar komt. Dit leidt tot meer succes en meer blije bedrijven.