Dat is een vraag die mij vaak gesteld wordt.

Er is nog veel onwetendheid als het gaat om hoe duur of goedkoop adverteren op Facebook is.

Er is helaas geen eenduidig antwoord op te geven.

Maar ik hoop je in dit blog genoeg duidelijkheid te geven.

 

 

Wat zijn de mogelijkheden?

Gefeliciteerd, adverteren op Facebook en Instagram kan super goedkoop zijn! Je adverteert namelijk al vanaf €1,- per dag.

Dat geeft niet alleen grote corporates advertentiemogelijkheden, maar zo wordt het ook voor de bloemist op de hoek een haalbare kaart.

Zeker wanneer je dit vergelijkt met adverteren op Linkedin. Daar ligt het minimale dagbudget namelijk op €10,-.

Maar door het veiligingssysteem kom je daar niet heel ver mee en begint het pas een beetje te lonen bij €25,- per dag.

Dat zijn op maandbasis geen lullige bedragen (€750,- per maand 😩).

Het is natuurlijk niet zo dat je voor €1,- per dag een supergroot bereik koopt. Is €1,- aan dagbudget dan nutteloos? Gelukkig niet!

Er zijn namelijk, zeker voor kleine ondernemers, genoeg mogelijkheden om met deze Euroknaller aan het werk te gaan.

Aangezien veel websites maar weinig bezoekers hebben, kun je voor €1,- per dag vaak al een prima remarketingcampagne opzetten.

Dit houdt in dat je websitebezoekers op Facebook en Instagram een advertentie toont. Hiervoor heb je de Facebook pixel nodig en hoe dat werkt lees je hier.

 

Hoe groot moet het budget zijn van je Facebook advertentiecampagne?

Laat ik beginnen met te vertellen dat je vaak meerdere campagnes nodig hebt en dat daarmee de kosten voor Facebook adverteren oplopen.

Je hebt namelijk een campagne nodig om bereik te creëren onder een koude doelgroep (personen die jouw bedrijf nog niet kennen) en een campagne nodig die een warme doelgroep (personen die reeds in contact zijn geweest met jouw bedrijf) advertenties toont.

Lees hier alles over het maken van warme doelgroepen

Lees hier alles over het maken van koude doelgroepen

Beide doelgroepen hebben namelijk een andere benadering nodig.

Bij koude doelgroepen richt je je met name op kortere en meer vluchtige content, omdat ze nog niet bereid zijn geduldig jouw waardevolle content tot zich te nemen.

Deze doelgroepen zijn vaak groot en daarom is een flink budget belangrijk.

Mijn ervaring is dat je bij koude doelgroepen vaak €10 tot €20 per dag nodig hebt om resultaat te zien. Hoe groot is van een aantal zaken afhankelijk. Die licht ik later toe.

Warme doelgroepen zijn vaak kleiner. Het zijn mensen die reeds interesse in je bedrijf toonde door je website te bezoeken, een video te bekijken of op een post te reageren.

Dit is slechts een klein percentage van de koude doelgroep en daarom is het budget dat je voor deze groep inzet een stuk lager. Vaak kan je prima uit de voeten met budgetten tussen de €1,- en €5,-.

 

Waarom een budget niet te klein mag zijn

Natuurlijk is het fijn als de kosten van je Facebook advertentiecampagne niet te hoog zijn.

Maar te weinig uitgeven heeft ook nadelige gevolgen.

Wanneer je doelgroep een behoorlijke omvang heeft, zeg 68.000 personen, en jij adverteert met te kleine budgetten dan krijgt maar een klein deel van deze doelgroep jouw advertentie te zien.

Facebook laat aan een klein groepje personen jouw advertentie meerdere malen zien.

Het kan dus zijn dat je met lage kosten maar een klein bereik opbouwt die te vaak jouw advertentie zien.

Het gevolg is dat je een groot potentieel onbenut laat en irritatie creëert bij deze kleine groep. Niet handig dus!

En waarom een budget ook niet te hoog mag zijn

Wanneer je wel voldoende budget beschikbaar hebt wil dat niet zeggen dat je dat allemaal tegelijk moet inzetten.

Sterker nog, ook daar moet je voorzichtig mee zijn. Stel dat je doelgroep 10.000 personen groot is en je hanteert een budget van €20,- per dag, dan zal je merken dat je deze personen vrij snel allemaal bereikt.

Facebook maakt vervolgens wel jouw budget op door iedere personen meerdere keren jouw advertentie te tonen.

Vraag je af of iemand na 4 keer een advertentie te zien en niet klikt dat bij een 5e keer wel van plan is om te doen.

Waarschijnlijk niet en dus gooi je letterlijk geld weg. Aan de andere kant kan ook hier irritatie ontstaan doordat je advertentie verveelt.

 

De ultieme formule voor jouw Facebook advertentiecampagne

Als je wilt weten wat adverteren op Facebook kost, dan is het verstandig om een aantal factoren in acht te nemen; de vertoningsfrequentie, advertentieperiode en doelgroep omvang.

 

Vertoningsfrequentie

Dit houdt in hoe vaak Facebook een advertentie aan een persoon laat zien. Zoals gezegd moet je deze in de gaten houden om geen overkill te creëren waardoor men geïrriteerd raakt. Zelf houd ik een frequentie van 3 tot 5 aan.

 

Advertentieperiode

Ook is het belangrijk om te bepalen hoe lang je adverteert. €100,- kan weinig zijn voor een maand, maar erg veel voor 3 dagen. Zorg dus dat je ook hier rekening mee houdt.

 

Doelgroep omvang

Onderzoek vooraf goed hoe groot jouw geselecteerde doelgroep is.

Dit doe je in de advertentie tool op advertentieset niveau. Dit is een van de tabjes in het scherm.

Facebook geeft hier exact aan hoe groot de doelgroep omvang is op jouw selectie.

Zorg dat deze minimaal uit enkele duizenden mensen bestaat en zeker niet de omvang van enkele miljoenen heeft. Is je doelgroep te groot?

Zorg dat je deze verfijnd. Is deze te klein, maak hem dan wat groter door minder selecties toe te passen.

 

Kosten per 1000 weergaven

Een andere belangrijke factor die meespeelt bij het bereken van het budget is de kosten per 1000 weergaven.

Dit noemen we afgekort ook wel CPM en staat voor Cost Per Mile.

Dit geeft aan hoeveel budget je nodig hebt om 1000 weergaven te realiseren.

Wanneer een doelgroep groot genoeg is kan je er gechargeerd vanuit gaan dat weergaven gelijk staat aan bereikte personen.

Wat kost Facebook adverteren CPM

De hoogte van een CPM wisselt per doelgroep.

Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien zitten er grote verschillen tussen.

Ik betaalde hier minimaal €11,46 en maximaal €19,46 per 1.000 vertoningen.

Trek hier overigens geen conclusies uit. Want een duurder CPM wil niet zeggen dat de campagne minder effectief is.

Want in bovenstaand voorbeeld bleek de doelgroep ‘LL Leads 1%‘ (€19,46 CPM) namelijk 2x keer zo succesvol als de doelgroep ‘Ondernemerschap | Facebook & Instagram‘ (€11,46 CPM).

Daarmee was ik dus veel goedkoper uit per lead en dat is waar je uiteindelijk naar moet kijken.

 

Wil je meer weten over wat alle afkortingen en termen betekenen in het overzicht van de Facebook ads manager? Ik schreef een handig blogartikel over de meest belangrijkste termen.

 

Budgetadvies

Om goed te bepalen wat adverteren op Facebook kost, zijn bovenstaande factoren essentieel.

Heb je geen idee wat de CPM is van jouw doelgroep?

Dan is het goed om te weten dat €1,- per dag per 1.000 personen ongeveer het minimum is.

Even een voorbeeld

Stel je hebt een doelgroep van 10.000 personen. Dan ben je dus bij een CPM van €10 het volgende kwijt: (10.000/1000) x €10,- = €100,-.

Gelukkig hoef je daar door alle belasting ontwijkende maatregelen van Facebook dan weer geen BTW over te betalen 🙌🏻😉