Ken je dat? Wil je een nieuwe advertentiecampagne in Facebook opzetten leggen ze je een enorme menukaart aan campagnedoelstelling voor. Geen idee wat je moet kiezen en dus is de kans groot dat je de verkeerde doelstelling kiest. Dit komt de effectiviteit van jouw campagnes niet ten goede en daardoor betaal je mogelijk teveel voor het gewenste resultaat. Zonde niet?! 

In dit blogartikel leg ik je uit wat alle Facebook advertentiedoelstellingen betekenen en welke je zou moeten kiezen voor jouw campagnes.

 

 

Waarom kies je een Facebook campagnedoelstelling

Maar misschien nog wel belangrijker dan uiteindelijk een doelstelling kiezen is de vraag waarom je een campagnedoelstelling kiest. En daarvoor moet je eigenlijk nog een stap verder terug dan je daadwerkelijke advertentiecampagne. Want nog belangrijk is waarom je op Facebook adverteert? Wat wil je bereiken met je bedrijf? En heb je daar een plan bij? Natuurlijk begrijp ik dat je nieuwe klanten wilt. Dat is het uiteindelijke doel. Maar is dat ook echt het doel van je Facebook campagne of is dat misschien een brug te ver?

 

De verkeerde doelstelling kiezen

Wat ik vaak verkeerd zie gaan bij ondernemers is dat ze direct een product verkopen aan een doelgroep die onbekend is met jouw bedrijf. Dat werkt niet. Op een gelukstreffer na wellicht. Daarmee moet jouw Facebook campagne veel te hard werken om conversies (gewenste commerciële acties) binnen te halen. Maar wat dan wel een goede manier om nieuwe klanten binnen te halen?

 

Hoe kies je de juiste campagnedoelstelling?

Om de juiste doelstelling voor je campagne te kiezen is het belangrijk dat je een plan hebt. Iemand wordt gemiddeld na 7 tot 12 contactmomenten pas klant. En dus is het belangrijk om je af te vragen hoe je die contactmomenten inricht en wanneer je er advertenties voor inzet. 

Je kunt Facebook advertenties prima inzetten als eerste contactmoment met je doelgroep. Denk eens na wat je op dat moment wilt zeggen en aanbieden. Tegen welk probleem loopt jouw doelgroep aan? Stem daar vervolgens je advertentie op af en probeer ze laagdrempelig naar je toe te trekken. Dat doe je bijvoorbeeld door het aanbieden van een gratis weggever.

Een campagne gericht op aankopen zet je daarom pas veel later in. Pas wanneer men in contact is geweest met jouw bedrijf. Dat kan doordat ze interactie hadden met je Facebook of Instagram account, een video bekeken, je website bezochten of een weggever aanvroegen, etc. Deze contactmomenten noemen ze in Facebook ook wel aangepaste doelgroepen

Lees hier hoe je aangepaste doelgroepen maakt

Door het kiezen van je de juiste doelstelling weet Facebook waar ze naar moeten zoeken. Of beter gezegd naar wie ze moeten zoeken. Ze kennen namelijk van iedere gebruiker het gedrag. De een kijkt sneller en langer naar video’s, de ander klikt sneller op een link, nog een ander vraagt sneller een weggever aan. Facebook zoekt de juiste personen uit voor jouw campagne en daarom is het zo belangrijk om de juiste doelstelling te kiezen.

 

Uitleg verschillende doelstellingen

Nu je weet hoe je de juiste doelstelling kiest, is het belangrijk om te weten wat alle doelstellingen inhouden zodat je de juiste keuze kunt maken voor je Facebook campagne. Ik geef je een uitleg over de belangrijkste campagnedoelstellingen die ikzelf regelmatig gebruik.

Facebook campagnedoelstellingen

 

Merkbekendheid en bereik

Dit zijn doelstellingen die ik het minst gebruik. Ik vind namelijk dat je hier niet zo veel aan hebt als ondernemer. Misschien wanneer je een grote corporate bent en een grote zak met advertentiebudget 💰 hebt. Maar voor de gemiddelde ondernemer loont het niet. Deze doelstellingen sturen namelijk enkel aan om het maximaliseren van vertoningen en niet op klikken of conversies. En dat is zonde want juist dat zijn touch point waarop je vervolgcampagnes kunt bouwen. 

 

Verkeer

Dit is een doelstelling die ik regelmatig inzet. Het zorgt ervoor dat Facebook zoveel mogelijk personen naar je website toestuurt. Ze zoeken daarbij dus naar personen binnen jouw doelgroep die het meest geneigd zijn om te klikken naar je website. Ik zet deze campagnedoelstelling vaak in wanneer ik meer verkeer voor een blogartikel wil. Ook dat kan namelijk een mooi eerste contactmoment zijn met een potentiële klant. Het toont in zekere mate interesse in jouw product of dienst en kan dus dienen als een goede bron voor een vergelijkbare doelgroep.

 

Betrokkenheid

Dit is een interessante doelstelling wanneer je zoveel mogelijk reacties op een post of event wilt realiseren. Facebook zoekt binnen jouw doelgroep naar personen die het meest geneigd zijn om op content te reageren. Dat kan interessant zijn wanneer je een bepaald bericht kenbaar wilt maken onder je volgers (niet al je volgers krijgen namelijk je berichten te zien). Zo geef je een organisch bericht eigenlijk een extra boost. Wanneer een bericht veel interactie heeft is het ook interessant om het te gebruiken onder nieuwe doelgroepen. Men is door de grote hoeveelheid interactie namelijk geneigd te denken dat het bericht erg belangrijk moet zijn.

 

Videoweergaven

Heb je mooie video’s gemaakt dan wil je die natuurlijk aan je doelgroep tonen. Zelf gebruik ik deze doelstelling vaak voor klanten met videomateriaal in in plaats van websiteverkeer. Ik laat Facebook zoeken naar personen die geneigd zijn de video’s zo lang mogelijk te kijken. Ook dit geeft namelijk een goede indruk van potentiële interesse weer, waardoor je videokijkers een hele goede bron zijn voor aangepaste doelgroepen. Ik zet deze campagnedoelstelling nooit random in, maar alleen om een goede bron voor mijzelf te creëren. 

 

Leads genereren

Je denkt misschien dat deze doelstelling bedoeld is wanneer je download voor je gratis weggever wilt realiseren, maar niets is minder waar. Ja ook dat zijn leads, maar Facebook bedoelt hier wat anders. Of liever gezegd doet hier wat anders. Deze campagnedoelstelling geeft je namelijk de mogelijkheid om een formulier achter een advertentie te tonen. Wanneer jouw doelgroep deze advertentie ziet en geïnteresseerd is, klikken ze op de advertentie en wordt direct een vooraf ingevuld formulier getoond. In veel gevallen hoeft de gebruiker alleen nog maar op versturen te klikken. Klinkt handig niet? En dat is het ook. Toch zit er een maar aan. Doordat deze manier zo goed werkt en de drempel voor je doelgroep zo enorm verlaagd gaat het vaak ten koste van de kwaliteit van je leads. Dat is een reden dat ik ze zelf pas heel laat in de funnel inzet. Bijvoorbeeld voor een adviesgesprek vlak voor een aankoop.

 

Conversies

De campagnedoelstelling is verreweg mijn meest gebruikte doel in Facebook advertenties. Niet alleen om aankopen te realiseren, maar ook om leads op je website mee te meten. 

Je kunt de conversies onderverdelen in*:

  • Lead
  • Aankoop
  • Voltooide inschrijving
  • Toevoegen aan winkelwagentje
  • Inhoud bekijken

*Dit zijn mijn meest gebruikte conversies.

Facebook zoekt automatisch naar personen die het meest geneigd zijn om deze conversies te voltooien. 

Aankopen gebruik ik zowel voor webshops als voor dienstverleners. Datzelfde geldt eigenlijk voor leads. Voltooide inschrijvingen gebruik ik met name voor webinar inschrijvingen. 

Lees hier hoe ik webinar inschrijvingen meet in Webinargeek

Voor webshops gebruik ik vaak aankopen als conversie. Toevoegen aan winkelwagentje en inhoud gebruik ik vaak om aangepaste doelgroepen mee te maken of om retargeting advertenties aan te tonen.

 

Verkopen uit catalogus

Ook deze doelstelling geeft je nieuwe advertentiemogelijkheden en zijn alleen geschikt voor webshops. Hiermee kun je namelijk de producten uit je webshop in een Facebook catalogus stoppen. Het voordeel daarvan is is dat je dynamische productadvertenties kunt gebruiken. Deze advertenties worden automatisch gevuld met de producten die voor de gebruiker het meest interessant is. Dat is niet alleen interessant voor retargeting, maar ook voor nieuwe doelgroepen. 

Facebook optimaliseert deze campagnes op conversies (aankopen in dit geval) en niet op producten.