Wanneer je een Woocommerce webshop hebt wil je natuurlijk graag je klantenbestand uitbouwen en een zo hoog mogelijke conversie behalen op je websitebezoekers. Adverteren op Facebook en Instagram kunnen daarbij van grote waarde zijn. Maar om Facebook ads succesvol in te zetten is het belangrijk om de Facebook pixel op de juiste manier aan je webshop te koppelen. 

In dit blog leg ik je precies uit hoe je het beste de Facebook pixel aan je Woocommerce webshop koppelt en waarop je moet letten.

 

 

Waarom is deze Facebook koppeling belangrijk?

Door Facebook op deze manier te koppelen aan je webshop geef je Facebook precies wat ze nodig heeft om zo effectief mogelijk te adverteren. Dat komt doordat de juiste informatie zoals klantdata, aankopen en omzet wordt doorgegeven. Hiermee kan je binnen advertentiecampagnes veel beter sturen op resultaat. Je kunt nu zelfs inzien hoeveel omzet een bepaalde campagne, doelgroep of advertentie oplevert en daar je advertentiebudget op sturen. Voor mij als Facebook ads specialist is dit de meest belangrijke data om campagnes optimaal mee te laten renderen. 

 

Stap 1: Open je webshop cms

Ga vervolgens naar het tabje Woocommerce. Je zult zien dat hier de optie ‘Facebook’ verschijnt. Door hierop te klikken start de Facebook pixel integratie. 

Er zijn ook veel plugins beschikbaar die jouw Woocommerce webshop aan Facebook koppelen. Ik raad je aan die niet te gebruiken en gewoon de optie in Woocommerce te gebruiken. Dit is beste en meest eenvoudige integratie die er voor je webshop is. Daarbij kunnen plugins je webshop behoorlijk vertragen.

Facebook pixel aan woocommerce webshop koppelen 1

Stap 2: Start het Facebook pixel integratieproces

Je komt nu in onderstaand scherm terecht. Door op de blauwe knop te klikken start je de Facebook pixel integratie.

Stap 3: Aanmelden bij Facebook

Er wordt je vervolgens gevraagd om je aan te melden bij Facebook. Op die manier kan Facebook alle belangrijke informatie uit je advertentieaccount ophalen en koppelen aan je webshop. Denk aan belangrijke doelgroep en omzetgegevens. Hiermee adverteer je binnen Facebook een stuk effectiever.

Heb je meerdere Facebook accounts gebruik dan het account waar jouw advertentie account aan is gekoppeld!

Stap 4: Selecteer de juiste Facebook instellingen

Er volgt nu een selectiescherm waarin gevraagd wordt de juiste gegevens te selecteren. Wanneer je maar een pagina en advertentie account beheert zullen de juiste gegevens direct geselecteerd worden. 

Zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien weet Facebook direct welke accounts er aan mijn webshop gekoppeld moeten worden.

Het enige dat ik nog dien aan te maken is een nieuwe catalogus. De Facebook catalogus is een bestand dat gekoppeld wordt aan de productenlijst in Woocommerce. Facebook maakt een automatische koppeling en zorgt ervoor dat belangrijke data wordt overgenomen. Denk aan prijs-, maat-, kleur- en voorraadgegevens. Vanuit de catalogus kan je vervolgens dynamische productadvertenties opzetten. 

Stap 5: Maak een product catalogus aan

Maak vervolgens een nieuwe catalogus aan. Zorg ervoor dat je deze een duidelijk naam geeft. Bijvoorbeeld de naam van je webshop. Dit zorgt ervoor dat je later eenvoudig de juiste catalogus in Facebook kan terugvinden. 

Klik na het aanpassen van de naam vervolgens op doorgaan om de product catalogus definitief aan te maken.

Stap 6: Facebook toegang geven tot je Woocommerce webshop

Vervolgens kom je in een scherm terecht waar wordt gevraagd welke data Facebook uit je webshop mag gebruiken. Zorg ervoor dat alle schuifjes op blauw staan. Hiermee geef je Facebook volledige toegang. Door voldoende informatie geef je Facebook de mogelijkheid om sneller te leren van je webshop. Hierdoor wordt adverteren effectiever omdat Facebook effectievere doelgroepen kan samenstellen en gerichter producten kan tonen aan je doelgroep.

Stap 7: Facebook pixel integratie voor je webshop afronden

Je hebt inmiddels je webshop aan Facebook gekoppeld. Rond de integratie af.

Zodra je de Woocommerce integratie hebt afgerond zal je op het Facebook tabblad in Woocommerce onderstaande informatie zien staan. Je ziet de Facebook pixel ID staan en een link naar je catalogus. Klik je op deze link dan wordt je automatisch naar de Facebook catalogus gestuurd waar je kunt beginnen met adverteren.

Is de Facebook integratie in Woocommerce niet gelukt en kan je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met mij op. Ik bied webshops ook ondersteuning bij de setup.