En dat binnen een nichemarkt. Soms mag je best trots zijn op het resultaat dat je samen met een klant realiseert. Voor deze case werkte ik samen met een online opleider. En naast die 60 potentiële klanten wisten we ook de e-maildatabase met 130 nieuwe aanmeldingen te vergroten. Dat is binnen een nichemarkt waarbij de doelgroep niet bovengemiddeld welvarend is en een opleiding toch al snel €2.000,- kost best een prestatie. Het succes is er niet altijd geweest. De campagnestart was vooral een breinbreker. Men reageerde nauwelijks op onze campagnes. Pas na het wijzigen van de strategie wisten we gelukkig het tij te keren.

 

Producten verkopen via Facebook is een makkie toch?

Niet altijd dus. Mijn klant verkoopt opleidingen binnen het sociaal domein. Een vakgebied waar mensen vooral belanden vanwege hun passie om anderen te helpen en niet perse om rijk te worden. Mijn klant wilde meer opleidingen verkopen en klopte daarom bij mij aan. Zo gezegd zo gedaan. Ik begon met het opzetten van een verkoopgerichte campagne. Daarbij richten we ons met name op websitebezoekers. Normaal gesproken goed converterende doelgroepen. Dat bleek al snel te opportunistisch gedacht. Want uit de achterblijvende resultaten werd duidelijk dat de doelgroep niet eenvoudig tot een aankoop was te verleiden. Er moest iets gebeuren om succesvol te worden.

 

Niet verkopen, maar contact maken

De doelgroep bleek niet direct gevoelig voor een verkoopadvertentie. Ook niet nadat ze de website bezochte. Vreemd, want vaak hebben websitebezoekers een hoge koopintentie en zijn het goed converterende doelgroepen binnen Facebook. Ze tonen immers al interesse in je product.

De doelgroep had een andere benadering nodig. Ze bleken gevoeliger voor een persoonlijke benadering. En dus was het zaak om een persoonlijke twist aan de campagnes toe te voegen. Maar hoe breng je dat op Facebook tot stand? Het is een sociaal medium, maar zo social…

 

Laten we een praatje maken

Niet verkopen maar praatjes maken. Dat bleek de oplossing. We wisten door het gebruik van de Facebook pixel precies wie interesse had in welke opleiding. Op basis van deze data zette ik nieuwe advertenties op waarbij de boodschap gericht was op de vragen die websitebezoekers rondom een specifieke opleiding hebben.

Websitebezoekers zagen op Facebook een advertentie waarbij we ze uitnodigden voor een persoonlijk adviesgesprek. Om er zo achter te komen of de opleiding écht bij ze past. Is de persoon geïnteresseerd, dan klikt hij op de advertentie en verschijnt er een contactformulier. Omdat Facebook al veel gegevens heeft, is het formulier zo volledig mogelijk ingevuld. De geïnteresseerde hoeft enkel maar op verzenden te klikken. Hoe gebruiksvriendelijk is dat?!

Ik zorgde ervoor dat de contactgegevens in de e-mailbox van de verkoopadviseur terecht kwamen. Deze kon op haar beurt de adviesgesprekken inplannen.

 

We hadden een hit te pakken

Dit bleek een dikke hit. De persoonlijke touch werkt super goed. In zes maanden zijn er een kleine 60 adviesgesprekken aangevraagd én wisten we hiermee de brug te slaan tussen een online campagne en persoonlijke aandacht. Dit wordt door de doelgroep enorm gewaardeerd waardoor er ook daadwerkelijk meer opleidingen worden verkocht. Voor een bedrijf dat opereert in een nichemarkt is dat een fantastisch resultaat.

 

Werkt dit ook voor andere branches?

De vraag is natuurlijk of dit concept multi toepasbaar is. Ik ben van mening van wel en zie dat ook in de resultaten die ik voor andere klanten op een vergelijkbare manier behaal. Zie Facebook niet alleen als verkoopkanaal, maar als conversation starter. Overal waar het aankoopproces langer duurt doordat de aankoop ingrijpend is, heeft een dergelijke aanpak een positieve invloed op het resultaat. Zorg dat je Facebook inzet om de behoefte en vragen van je doelgroep in kaart te brengen en ga daarover in gesprek. Dan werkt dit ook voor jouw bedrijf.