Vol goede moed begon je met adverteren op Facebook en Instagram. Zo moeilijk kon het toch niet zijn? Je zet een campagne op, maakt een advertentie uit, selecteert wat interesses en gooit er wat budget tegenaan en dan… gebeurt er niks. Of in ieder geval te weinig. Flink balen, want je hoort andere ondernemers om je heen die er wél nieuwe klanten uithalen.

Het is een schrale troost, maar je bent niet de enige. Veel ondernemers lopen hier tegenaan. Het is een van de belangrijkste redenen waarom ik een gratis campagne speeddate aanbied. Maar genoeg ongegeneerde zelfpromotie. Waarom lopen je advertenties niet goed en wat kan je daar aan doen? Ik geef je de drie belangrijkste redenen.

 

 

 1. Te weinig websiteverkeer

Huh?! Wat heeft je websiteverkeer nou weer met Facebook advertenties te maken? Nou alles! Ik ga je uitleggen waarom. Facebook leert doormiddel van de pixel alles over jouw doelgroep. Ze zien wie jouw website bezoekt en kennen hun profielen. Hierdoor leert Facebook wie jouw doelgroep is en selecteren ze voor jouw campagnes de personen die het meest geneigd zijn om naar je website te klikken. Handig toch? Maar daarbij is het wel belangrijk dat de referentiegroep groot genoeg is. Is er te weinig websitedata beschikbaar, dan kan Facebook simpelweg geen goede analyse maken. En dat is waar vaak de schoen wringt.

Je moet Facebook dus een beetje op weg helpen zodat zij de juiste personen voor je advertenties kunnen vinden. Dat doe je bijvoorbeeld door veel te bloggen. Hierdoor wordt je website beter vindbaar in Google en krijg je vanzelf meer verkeer. En ook die bezoekers kan Facebook zien, gebruiken voor die data-analyse en ze kunnen er ook advertenties aan tonen.

 

2. Er worden geen conversies gemeten

Conversies zijn belangrijke acties die bezoekers op je website kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van een gratis weggever, inschrijven voor een nieuwsbrief of een webinar of het doen van een aankoop. Deze data wordt door de website meegegeven aan Facebook mits de pixel volledig en juist geïnstalleerd is. En daar schort het bij veel websites nog weleens aan. Doodzonde! Want deze data toont Facebook namelijk precies wie er interesse heeft in jouw product of wie je klanten zijn. Met deze data kan je binnen Facebook zeer gerichte doelgroepen maken die jou nog effectiever laten adverteren. Zorg er voor dat deze ‘pixel gebeurtenissen’ op de juiste manier geïnstalleerd zijn. Dat geldt ook voor externe software voor bijvoorbeeld webinars. Ook daar kan je vaak jouw pixel integreren zodat je inschrijvingen kunt meten.

 

3. Doelgroepen zijn te groot

Een ander probleem dat ik vaak tegenkom bij nieuwe klanten is dat doelgroepen veel te groot zijn. Zo kwam ik laatst bij een potentiële klant zelfs een doelgroep van 88.000.000 personen tegen! Probeer er altijd voor te zorgen dat je doelgroep niet te groot is. Je kunt je doelgroepen eenvoudig verkleinen door locatie, leeftijd en interesses aan te passen. Zorg er bij interesses voor dat je ze zo instelt dat ze elkaar verfijnen. Bijvoorbeeld: Iemand houdt van sport én gezond eten en dus niet houdt van sport of gezond eten. Het is een klein verschil, maar met grote gevolgen voor je doelgroep omvang. Hierdoor adverteer je veel gerichter en spendeer je minder budget aan personen die toch niet geïnteresseerd zijn in je doelgroep.

 

En nog een extra tip – De advertenties zijn te onduidelijk

Oke nog een tip extra. Omdat ik zo lekker zit te tikken. Een vaak gezien probleem bij Facebook en Instagram advertenties is dat ze simpelweg te onduidelijk zijn. In 9 van de 10 advertenties wordt je uitgelegd waar het product goed voor is, maar niet waarom jij het moet kopen. Dat is een mega groot verschil en zorgt ervoor dat iemand aandacht heeft voor je advertentie. Wanneer je je doelgroep echt goed kent weet je precies tegen welk probleem ze aanlopen. Precies dat zou het uitgangspunt van je advertentie moeten zijn.