De één zweert bij lange teksten. De ander is juist #teamkorteteksten. Nog een ander heeft het over videoadvertenties. Waar een ander zegt dat het onzin is en je net zo goed afbeeldingen kunt gebruiken. Daar heb je natuurlijk helemaal niets aan als je zoekt naar een richting om je Facebook advertenties vorm te geven. Maar wie heeft er nou gelijk? Allemaal! Ik weet het. Je hebt er helemaal niks aan, maar toch is het zo. 

Er bestaat namelijk niet iets als een formule voor een perfecte advertentie. Daarvoor is het succes van een Facebook campagne te veel afhankelijk van verschillende factoren. Bijvoorbeeld je doelstelling, de doelgroep selectie, je timing, het weer, maatschappelijke onrust, enzovoorts.  

 

 

Facebook helpt je een handje

Toch hoef je niet bij de pakken neer te zitten. Je kunt namelijk wel de perfecte advertentie creëren. En het is niet eens zo heel erg moeilijk. Sterker nog Facebook helpt je een handje met een tool die ze daar speciaal voor ontwikkelden. 

 

Gebruik dynamische advertenties 

Die tool heet dynamische advertenties. En helpt je om de perfecte advertentie samen te stellen. Het werkt eenvoudig. Je maakt een campagne en een advertentieset aan. Vervolgens geeft Facebook je de mogelijkheid om een advertentie te maken met meerdere variabelen. Zo kun je verschillende afbeeldingen en video’s toevoegen. Maar ook verschillende teksten, koppen en bijschriften meegeven. Je kunt er zelfs verschillende knoppen aan toevoegen. Alles in slechts één advertentie.

Facebook doet vervolgens al het zware werk voor je. Je zet de campagne live. Facebook laat binnen de campagne verschillende advertentievariaties aan je doelgroep zien. Ze blijven mixen en matchen. En uiteindelijk krijgt de winnende combinatie natuurlijk voorrang. Die winnende combinatie kan je vervolgens overnemen en ook aan andere doelgroepen laten zien. Geef het wel even de tijd. Met gegevens van slechts een paar dagen doet Facebook te weinig data op om te leren. Tenzij je grote budgetten gebruikt van €100 per dag zou ik de campagne altijd minimaal een week laten draaien zonder er aan te zitten. Trek pas conclusies wanneer je advertentie minimaal 100 klikken heeft gerealiseerd.

 

De snelste route naar succes

Dynamische Facebook advertenties is voor mij een no brainer. Ik vind dat iedere adverteerder het moet gebruiken. Want zo leer je het snelst wat wel en niet werkt. Daarom gebruik ik het bij iedere nieuwe klant en bij iedere campagne opnieuw. Zodat ik inzicht krijg in waar het succes van de campagne verborgen ligt. Dit is voor mij de snelste route naar het succes voor mijn klanten. 

 

Waar kun je dynamische Facebook advertenties gebruiken?

Dynamische Facebook advertenties zijn niet voor iedere campagne beschikbaar. Je kunt ze alleen gebruiken voor campagnes met de doelstellingen verkeer, app installaties, leads genereren en conversies. Voor de gemiddelde adverteerder is dit overigens erg goed werkbaar. De doelstellingen die ik zelf het vaakst voor klanten gebruik zijn verkeer en conversies. 

 

En Instagram dan?

Nu hoor ik je denken. Maar ik adverteer vaak op Instagram. Kan ik dan geen gebruik maken van dynamische advertenties? Geen nood. Dat kan zeker wel. Facebook stelt dynamische advertenties ook gewoon beschikbaar voor Instagram. Zolang je maar een van de hierboven genoemde doelstellingen kiest. Uiteraard worden je kopteksten en onderschriften hier niet bij getoond doordat de opzet van een Instagram advertenties net iets anders is.