Als ondernemer of bedrijfseigenaar is het haast onmogelijk om Facebook als marketing platform te omzeilen. Naast dat het een groot potentieel bereik heeft en het dus de verkoopkans van je producten en diensten verhoogt, is het een prachtig platform om je online advertenties en campagnes te beheren. Adverteren en in contact komen met (potentiële) klanten was nog nooit zo eenvoudig als in dit digitale tijdperk.

Dat kan sowieso via speciale bedrijfspagina’s die je als gebruiker van Facebook aanmaakt. Maar er is een meer overzichtelijke manier om dit te doen en wel via de Facebook Business Manager. Wellicht heb je al eens gespeeld met het idee de Business Manager aan te maken voor jouw bedrijf. Als dat het geval is, zijn de 7 vragen die in dit artikel tot in detail worden beantwoord vast weleens de revue gepasseerd. Ik ga in op de volgende vragen:

  1. Wat is de Facebook Business Manager?
  2. Voor wie is de Facebook Business Manager handig?
  3. Waarom is Facebook Business Manager een goede tool voor advertentiebeheer?
  4. Hoe werkt de Facebook Business Manager?
  5. Wat moet ik doen als mijn bedrijfspagina al geclaimd is door bijvoorbeeld een communicatiebureau?
  6. Hoe kan ik de Facebook Business Manager aanmaken?
  7. Welke rollen bestaan er binnen de Facebook Bedrijfsmanager?

Uiteraard zet ik op het einde alle voor- en nadelen voor je op een rijtje. Lees gauw verder en kom alle ins- en outs te weten over deze handige feature die Facebook aanbiedt.

 

1. Wat is Facebook Business Manager?

Een platform waar je al je bedrijfspagina’s samenbrengt. Dat klinkt natuurlijk prachtig, maar wat is een Bedrijfsmanager nu eigenlijk? De Facebook Business Manager, in het Nederlands dus ook wel Bedrijfsmanager, is een overzichtelijk hulpmiddel waarbij je meerdere Facebook bedrijfspagina’s en advertentieaccounts kunt beheren.

Via de Business Manager kun je klanten te woord staan, berichten promoten en adverteren. Daarnaast is het altijd een goed idee om je als bedrijfseigenaar of ondernemer aan te melden met een Facebook Business Manager om zo je bedrijfspagina te claimen. Zo ben je zelf eigenaar en heb jij alle rechten. Dan nog een belangrijke vraag: Is Facebook Business gratis? Ja, deze tool is helemaal gratis te gebruiken.

 

Functies in de Business Manager

Dat klinkt natuurlijk fantastisch, maar welke functies zitten er eigenlijk in de Business Manager? Dat lees je in dit handige overzicht:

  • Het helpt om middelen als advertentieaccounts en pagina’s te beheren.
  • Advertenties kunnen vanuit de Business Manager worden uitgevoerd en bijgehouden.
  • Vanuit de Business Manager is het mogelijk een Marketing- en Communicatiebureau toe te voegen zodat ze je kunnen helpen met Facebook marketing.
  • De beheerder van het platform kan rollen en toestemming verdelen tussen de gebruikers en personen toevoegen en verwijderen.

 

2. Voor wie is de Facebook Business Manager handig?

De Facebook Business Manager is geschikt voor iedere bedrijfseigenaar; of je nu een groot bedrijf hebt of een eenmanszaak bestuurd. Het is ideaal omdat het een centrale plek vanuit waar je alle bedrijfsmiddelen kunt managen. Wanneer je meer dan een advertentieaccount nodig hebt is de Bedrijfsmanager fijn, omdat je voor elk bedrijf een afzonderlijk advertentieaccount kan aanmaken en deze in de Business Manager op een overzichtelijke manier bij elkaar hebt staan. Ook kun je makkelijk verschillende betalingsmethoden toevoegen en rapporten opvragen. De Facebook Bedrijfsmanager stelt je daarnaast in staat om toegang tot advertentieaccounts of pagina’s in te stellen en de eigenaar van de pagina’s kan op een makkelijke manier toegang verschaffen aan personen en externe bedrijven. Daarover zo meteen meer.

Facebook Business Manager werkt met het toeschrijven van bepaalde rollen aan gebruikers, zoals beheerder, analist of adverteerder. Het is ook bijzonder handig als je rapporten en statistieken wilt inzien. Deze informatie is voor alle bedrijven, groot of klein, cruciaal om bijvoorbeeld rapporten over de (jaarlijkse) voortgang op te stellen.

Hierna volgt een case study waaruit blijkt waarom de Facebook Bedrijfsmanager superhandig is.

 

Facebook Business Manager case study

Stel je voor dat je een internationaal bedrijf bezit dat autobanden verkoopt. In Nederland zijn er vijf vestigingen en in het buitenland drie. Elke vestiging heeft een eigen Facebook bedrijfspagina die door een medewerker wordt onderhouden en zijn eigen content en promoties uploadt. Daarnaast schrijven de buitenlandse vestigingen in een andere taal en bieden ze autobanden tegen een andere valuta aan.

 

Al snel raak je als ondernemer de draad kwijt tussen al die pagina’s. Daarnaast zijn sommige pagina’s gekoppeld aan jouw persoonlijke Facebook account; niet erg handig en daarnaast een inbreuk op je privacy. Je gaat op zoek naar een alternatief en komt al snel bij de Facebook Business Manager uit. Alle pagina’s die tot je bedrijf behoren koppel je aan deze unieke Bedrijfsmanager, waardoor je alles in één overzicht bij elkaar hebt. Ook meld je je aan bij Facebook Business Suite waardoor je alle Social Media activiteiten gekoppeld aan Facebook en Instagram kunt optimaliseren.

 

Dit is een eenvoudig voorbeeld van hoe de Facebook Business Manager je kan helpen. Nu je dit weet, bedenk dan eens: Wat kan de Bedrijfsmanager voor jou betekenen?

 

3. Waarom is Facebook Business Manager een goede tool voor advertentiebeheer?

Hoewel Facebook Bedrijfsmanager met name handig is voor grote bedrijven, kan de tool ook behulpzaam zijn voor de kleine ondernemer. De reden hiervoor is dat het de enige manier is waarop je de privacy van je persoonlijke Facebook account kunt waarborgen omdat je bedrijfspagina via de Business Manager losgekoppeld wordt van een persoonlijk account. Daarnaast loop je op deze manier niet meer het risico dat iemand anders jouw business pagina claimt.

 

Mocht je de Social Media en Marketing van je bedrijf willen uitbesteden aan een Marketing- en Communicatiebureau, dan kun je dat op door middel van de Bedrijfsmanager op een gecontroleerde manier doen. Daarnaast is het advertentiebeheer via de Business Manager een stuk overzichtelijker en makkelijker dan wanneer je een bedrijfspagina zonder de manager aanmaakt. Het levert nog meer voordelen op omdat je er ook productcatalogi en Facebook pixels in kunt beheren. De Business Manager is in ieder geval dé tool voor marketingdoeleinden.

 

Een persoonlijk Facebook account vs. Facebook Business Manager

Wellicht vraag je je na het lezen van deze informatie af waarom het beter is om een Facebook Business Manager voor je bedrijf te activeren in plaats van het beheren van je bedrijfspagina’s via je persoonlijk Facebook account. Je kunt als persoon namelijk bedrijfspagina’s hebben. Een van de belangrijkste redenen is dat een persoonlijk account maar één advertentieaccount heeft en er maar één analytische tool oftewel Facebook pixel aan gekoppeld kan worden.

 

Een pagina die in de Business Manager zit, kan daarnaast nog steeds vanuit een persoonlijk account beheer worden.

 

Nu kan het zijn dat je na het lezen van deze informatie de volgende vraag hebt: Is mijn Facebook een bedrijfspagina? Aan de beginperiode van Facebook hadden veel bedrijfseigenaren inderdaad een persoonlijk Facebookprofiel in gebruik als bedrijfspagina. Later konden bedrijfspagina’s vanuit een persoonlijk account aangemaakt worden. Het is dus mogelijk om een persoonlijk profiel als bedrijfspagina te gebruiken, maar niet wenselijk omdat je er geen marketing mee kunt doen. Het beste is dus om bedrijfspagina’s aan te maken en die in de Facebook Business Manager naar je toe te trekken.

 

Risico’s van Facebookpagina’s zonder Facebook Business Manager

Er zitten nogal wat risico’s aan het beheren van Facebook business pagina’s zonder het gebruik van de Facebook Business Manager. Als je dit beheert vanuit je persoonlijke profiel, dan kan een medewerker deze pagina ook alleen vanuit een persoonlijk profiel bewerken.

 

Zo kan het gauw gebeuren dat een post per ongeluk vanuit een persoonlijk profiel gepost wordt of een reactie op klanten vanuit dit soort profielen komt, terwijl de klant een reactie van jouw bedrijf verwacht.

 

Daarnaast kan Facebook een persoonlijk account blokkeren of zelfs verwijderen, waardoor je direct de toegang tot de bedrijfspagina verliest met alle gevolgen van dien. Een persoonlijk account is ook erg gevoelig voor hackers. Deze risico’s zijn onnodig en worden omzeild door het gebruik van de Facebook Bedrijfsmanager. Wil je weten hoe deze precies werkt? Dat leg ik direct hierna haarfijn uit.

 

4. Hoe werkt de Facebook Business Manager?

Je kunt de Facebook Bedrijfsmanager bekijken als een soort virtueel bedrijf. Binnen dit virtuele bedrijf worden rollen verdeeld en kunnen allerlei assets toegevoegd worden zoals pagina’s en advertentieaccounts. Normaliter is de baas van een bedrijf ook de beheerder van de Facebook Business Manager, in sommige gevallen neemt een werknemer met een hoge managementfunctie deze rol op zich.

 

Binnen de Business Manager kun je werknemers en partners toegang geven en afnemen. Het is dus een overzichtelijke plek om toestemmingen voor alle werknemers te beheren. Je kunt ook bedrijfsinstellingen van je virtuele bedrijf weergeven en wijzigen.

 

De rol van de beheerder

De beheerder is de persoon in de virtuele organisatie op Facebook die tot alle rollen toegang heeft. Een werknemer heeft normaal gesproken maar tot een of meerdere rollen toegang. De beheerder kan iedereen aan de bedrijfsmiddelen zoals pagina’s, advertentieaccounts en pixels binnen de Bedrijfsmanager koppelen. Op elke pagina kan een apart niveau aan een werknemer of partner toegekend worden.

 

Het is aan te raden om mensen van buitenaf geen beheerder te maken omdat je als beheerder toegang hebt tot alle rechten- en rolverdelingen in de Business Manager. Verschillende toegangsniveaus zorgen voor veiligheid. Dat mensen van buitenaf meestal geen beheerder worden kan helaas voor externe partijen zoals adverteerders weleens tot problemen leiden waardoor ze wellicht vaker aan de bel trekken met bepaalde vragen, maar het waarborgt wel je rechten en informatie. Mocht je erg veel vertrouwen in een externe partij of hooggeplaatste werknemer hebben, dan zou je kunnen overleggen of je deze persoon ook beheerder maakt.

 

De rollen Editor, Moderator en Analist geven alleen toegang tot informatie op de aangewezen pagina’s, advertentieaccounts of pixels en bijvoorbeeld het plaatsen van reacties op mensen. Bij vraag 7 ga ik hier dieper op in. Het is dus erg belangrijk om altijd in de gaten te houden wie je welke rechten en toestemmingen geeft binnen je virtuele bedrijf.

 

Rechten en toestemming

Meestal is er maar een persoon binnen een bedrijf die echt aan het hoofd staat, met daarnaast wellicht nog een manager. Deze persoon is meestal ook de beheerder van de Facebook Bedrijfsmanager. Andere personen binnen het virtuele bedrijf in de Facebook Bedrijfsmanager krijgen rollen waarmee ze specifieke taken kunnen vervullen. De beheerder kan de rechten van elke pagina aanpassen, zoals toestemming tot alle rechten of alleen tot een klein deel van de rechten.

 

Een medewerker met toegang tot een pagina kan bijvoorbeeld de content bewerken of alleen toegang hebben tot de analyse van informatie. Het kan ook zo zijn dat een medewerker geen beheerdersrechten heeft, maar toch een bedrijfspagina kan beheren. Er zijn namelijk twee lagen in de toestemming binnen de Facebook Business Manager die je als beheerder kunt gebruiken om alle informatie veilig te stellen.

 

De verschillende toestemmingsniveau’s

Een toestemming kan op twee niveaus gebeuren. Het eerste gaat over het toevoegen van beheerders en werknemers en welke rollen deze personen in de Bedrijfsmanager krijgen. Beheerders kunnen de mensen die aan deze lijst worden toegevoegd ook weer verwijderen. De medewerkers kunnen op hun beurt toegang krijgen tot die niveaus die zijn toegekend aan de rol die ze binnen het virtuele bedrijf vervullen. Vaak kunnen medewerkers geen verregaande wijzigingen aanbrengen. Dat waarborgt bepaalde gevoelige informatie en zorgt ervoor dat die alleen in handen van de beheerder(s) is.

 

Het tweede niveau gaat over de middelen die binnen de Facebook Business Manager gebruikt kunnen worden, zoals apps, Facebook pixel, advertentieaccounts, pagina’s en via Facebook Business Suite ook Instagram. Na het aanmaken van de Business Manager is het mogelijk een partner toegang te geven tot een pagina of advertentieaccount. Dat is met name handig als je marketing en adverteren uitbesteedt aan een extern bedrijf.

 

Het uitbesteden van Marketing&Communicatie

De Facebook Bedrijfsmanager is uitermate geschikt voor Marketing- en Communicatiebureaus. De beheerder van de Bedrijfsmanager geeft het bureau toegang en kiest een rol voor deze partner binnen het virtuele bedrijf. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een bedrijfspagina beheren, advertentieaccounts bijhouden en campagnes lanceren.

 

Kijk altijd goed naar hoeveel macht je iemand binnen de Business Manager wilt geven. Je kunt op het platform namelijk perfect instellen dat een persoon bijvoorbeeld een bedrijfspagina beheert, maar geen beheerdersrechten heeft. Daardoor beperk je de hoeveelheid informatie die deze persoon kan inzien of bewerken. Een ander voorbeeld is dat een analist geen vragen van klanten kan beantwoorden, maar alleen de statistieken kan bekijken. De verschillende toegangsniveaus zijn dus erg handig en moet je als beheerder zeer nauwlettend in de gaten houden, zodat er geen misbruik van gemaakt kan worden.

 

Pagina’s worden door de beheerder van de Business Manager geclaimd, waarna de beheerder specifieke accounts toegang kan geven tot bijvoorbeeld het advertentieaccount of als editor van een bepaalde pagina. Zoals gezegd kan elk bedrijf, klein of groot, van de Facebook Business Manager gebruik maken. Aangezien het erg lastig is om een advertentieaccount dat geclaimd is, over te dragen aan een ander persoon of organisatie, is het erg belangrijk dat de bedrijfseigenaar degene is die het Facebook Business Manager account aanmaakt.

 

5. Wat moet ik doen als mijn bedrijfspagina al geclaimd is door bijvoorbeeld een communicatiebureau?

Het gebeurt gelukkig niet vaak, maar het komt weleens voor dat een bedrijfspagina al geclaimd is. Soms zijn het personen die pagina’s claimen, maar het kunnen ook bedrijven of zelfs communicatiebureaus zijn. Feit is dat het ontzettend lastig blijkt om te achterhalen wie de pagina beheert. Dat komt omdat Facebook vanwege privacy redenen geen inzicht in dit soort informatie geeft. Wie de eigenaar is en wat de contactgegevens van die persoon zijn, laat Facebook dus niet zien. Je kunt je voorstellen dat dit een enorme zoektocht kan worden. Daarom is het heel belangrijk dat de ondernemer of een bedrijf zorgt dat een pagina altijd door hem of haar zelf wordt opgericht en de pagina’s aan de Bedrijfsmanager worden gekoppeld om dit soort problemen met eigenaarschap in de toekomst te voorkomen.

 

Het gebeurt nogal eens dat een stagiaire of werknemer een Facebook bedrijfspagina aanmaakte via een persoonlijk Facebook account. Daarna ging die persoon, al dan niet door een meningsverschil, uit dienst en gingen alle gegevens en ook de bedrijfspagina verloren, met alle gevolgen van dien. Een bedrijf raakt zo de eigendomsrechten van de pagina kwijt en bedrijfsgevoelige informatie kan openbaar worden. Bedrijfspagina’s kunnen nu via de Business Manager wel geclaimd worden, maar dat is dus niet altijd even makkelijk. Dit soort problemen kunnen vandaag de dag vermeden worden wanneer een bedrijf zich via de Facebook Bedrijfsmanager aanmeldt en pagina’s claimt.

 

Zo claim je een pagina

Mocht je pagina toch al geclaimd zijn en in dit pakket terecht komen, dan kun je een verzoek tot het claimen van een pagina sturen. Degene die op dat moment de wettige eigenaar is, wordt vervolgens gevraagd om dit verzoek goed te keuren zodat het eigenaarschap naar jou gaat. Je kunt deze stap nemen vanuit de Facebook Business Manager.

 

Let wel op: Er zijn namelijk twee opties. De eerste is het verzoek om een pagina te claimen, de tweede is het verzoek tot het beheer van een pagina. Met de laatste krijg je geen eigenaarschap en kun je dus niet veel doen met de pagina. Ben je genoodzaakt om een al bestaande pagina te claimen, kies dan altijd voor optie 1: het verzoek om een pagina te claimen.

 

6. Hoe kan ik de Facebook Business Manager aanmaken?

Nu je hard op weg bent een expert in de wereld van de Facebook Bedrijfsmanager te worden, is het tijd om die kennis toe te passen. Hier komt het echte werk: de Facebook Business Manager aanmaken. Ben je klaar voor dit handige dashboard waardoor het beheren van pagina’s en advertentieaccounts super overzichtelijk wordt? Het is de manier om al je Facebook bedrijfsinformatie bij elkaar te hebben en een fantastische start en basis voor je Facebook advertenties. Bedenk hoe je de Bedrijfsmanager gaat gebruiken: via je computer of via een mobile device. Kies je voor de laatste, ga dan naar de App Store of de Google Play Store en download de App ´Meta Business Suite´.

 

Om de Business Manager aan te maken, ga je naar de volgende link www.business.facebook.com. Hier klik je op ‘Account aanmaken’ en log je in met je persoonlijke inloggegevens. Mocht je nog geen Facebookpagina of advertentieaccount hebben, dan maak je deze binnen de Bedrijfsmanager aan. Als je dit wel al hebt, koppel je deze aan de Bedrijfsmanager. Dit doe je via de tab ‘Bedrijfsinstellingen’ waarna je klikt op ‘Accounts’. Hier bestaat de mogelijkheid om ‘Bestaande pagina’s’ en ‘Bestaande advertentieaccounts’ toe te voegen. Advertentieaccounts zijn gekenmerkt met een ID die terug te vinden is in de URL van het account. Dit specifieke ID heb je nodig om het advertentieaccount aan je Business Manager te koppelen.

 

Daarnaast biedt de Facebook Business Manager de mogelijkheid om je Instagram bedrijfsprofiel te koppelen, zodat je advertenties en posts ook via Instagram gedeeld worden. Dit regel je middels ‘Bedrijfsinstellingen’. Via deze knop krijg je de mogelijkheid om Instagram accounts aan de Bedrijfsmanager toe te voegen.

 

Ik heb dit al eerder gezegd maar ik zal het nog eens herhalen: zorg ervoor dat je als ondernemer of eigenaar van een bedrijf zelf een Bedrijfsmanager aanmaakt. Het is op dit moment (nog) niet mogelijk om de Bedrijfsmanager aan een andere persoon over te dragen. Hoewel sommige marketingbureaus wellicht stellen dat zij een Facebook Bedrijfsmanager voor je kunnen aanmaken, is niets minder waar. Zorg ervoor dat jij als ondernemer dit doet. Daarna kun je dit soort externe partners bepaalde rollen toekennen zodat ze met je kunnen werken. Ook al wil je nu misschien nog niks met de Bedrijfsmanager doen; maak het toch aan zodat je nu al claimt dat jij de eigenaar bent.

 

Eenmaal in de Bedrijfsmanager: Het toevoegen van gebruikers

Je kunt een nieuwe gebruiker toevoegen met het e-mailadres van de persoon. Werk en privé blijft op deze manier gescheiden. Dat is wel zo fijn voor de privacy en veiligheid van gevoelige bedrijfsinformatie. Daarnaast beperk je de toegang tot informatie of het bewerken van informatie van deze persoon via de rol die je aan de werknemer of het externe bedrijf geeft. Ben je benieuwd uit welke rollen je kunt kiezen? Daarover nu meer.

 

7. Welke rollen bestaan er binnen de Facebook Bedrijfsmanager?

Als de Facebook Business Manager eenmaal up&running is en je de pagina’s en advertentieaccounts hebt toegevoegd, kun je rollen toewijzen. Het is een beetje alsof je letterlijk de rollen in een film verdeeld en je medewerkers en partners toestemming geeft tot hun teksten. Wat kunnen en mogen zij inzien, wat mogen ze aanraken en aanpassen in je virtuele bedrijf? Hoe kunnen zij zich uitspreken naar de online wereld? Sommige medewerkers zullen de rol krijgen om te editen en bijvoorbeeld vragen van klanten te mogen beantwoorden.

 

Na het toevoegen van een medewerker kun je in het menu van de Bedrijfsmanager op deze persoon klikken en hier de rechten van deze persoon aanpassen. Zo kan iemand bijvoorbeeld de gegevens van een pagina bekijken, informatie bewerken of alleen vacatures beheren.

 

De hoofdgebruiker van de Business Manager

In de Bedrijfsmanager is er altijd een hoofdgebruiker. Deze persoon kan beheerders aanmaken. De beheerders zijn diegenen die pagina’s, advertentieaccounts en mensen kunnen verwijderen of toevoegen aan het platform. Binnen elke pagina, advertentieaccount of anders wordt bepaald hoeveel rechten een persoon krijgt.

 

Het makkelijkste is een onderscheid te maken tussen mensen en partners die onderdeel gaan uitmaken van jouw Facebook Business Manager. Mensen zijn daadwerkelijk mensen, meestal medewerkers, die je aan de Bedrijfsmanager kunt toevoegen. Dit doe je met een e-mailadres, dus niet via een persoonlijk Facebookaccount van de persoon. Wel zo handig, want zo waarborg je de privacy van beide partijen en is informatie veiliger.

 

Partners zijn bedrijven die een eigen Facebook Bedrijfsmanager account hebben. Dit soort bedrijven hebben hun eigen werknemers, pagina’s en advertentieaccounts. Partners krijgen van Facebook Bedrijfsmanager een specifiek ID, dat je zoals al eerdergenoemd dus toe kan voegen aan de personen die je toegang geeft tot bepaalde delen van jouw Bedrijfsmanager. Op deze manier kunnen dit soort bedrijven specifiek werk verrichten binnen het platform.

 

De rollen binnen de Business Manager

De rollen die via de Facebook Business Manager verdeeld worden, zien er meestal per onderdeel als volgt uit:

 

  • Beheerder en werknemer: Het gehele virtuele bedrijf
  • Beheerder, adverteerder en analist: Krijgen de Advertentieaccounts
  • Beheerder, moderator, adverteerder, editor en analist: Krijgen toegang tot Pagina’s
  • Financieel analist en financieel redacteur: Bekijken het Financieel Beheer

 

In de praktijk gebeurt het meestal dat ondernemers en grote bedrijven uiteindelijk samenwerken met adverteerders, of iemand in dienst hebben die de Social Media posts regelt. Dit soort personen krijgen toegang tot de Business Manager. Een virtueel assistent is een ander voorbeeld van een persoon die toegang tot het platform krijgt. Binnen grotere bedrijven zijn het meestal alleen de werknemers met functies als Onlinemanager of een medewerker van de Social Media afdeling. Probeer als ondernemer of als hoofd van een bedrijf altijd de enige persoon met de beheerdersfunctie te zijn. Wat je kunt doen is een manager of extern bedrijf ‘Beheerderstoegang’ te geven, hiermee krijgt die persoon toegang tot de meeste informatie maar zijn de rechten beperkt. Jij blijft zo de eindverantwoordelijke en degene van wie de Facebook Business Manager daadwerkelijk is.

 

Moderator en adverteerder kunnen redelijk hetzelfde met een pagina. Werknemers die posts voor jouw campagnes plannen en plaatsen hoeven geen beheerdersrol te hebben. De rol van analist wordt zelden gebruikt, maar kan handig zijn voor bijvoorbeeld hogere managementteams of zelfs een opdracht van een stagiaire die bepaalde statistieken moet analyseren voor school of studie.

 

Dé tip voor de rolverdeling

Kijk echt naar wat iemand nodig heeft en pas daar de rol op aan. Dat is het meest veilige. Zorg er ook voor dat je regelmatig de lijst doorloopt en kijkt wie er ook in deze lijst staat en wie heeft een bepaalde rol, en of die persoon de rol nog nodig heeft. Is de persoon misschien uit dienst, werk je er niet meer mee samen: haal diegene eruit, want anders blijft iemand toegang houden en kan die persoon gevoelige bedrijfsinformatie weghalen en schade aanrichten. Zorg ervoor dat je de lijst regelmatig opschoont.

 

Samenwerken met Marketing- en Communicatiebureaus

Het kan voorkomen dat je een deel van het Social Media werk uitbesteed aan een Marketing- en Communicatiebureau. Zij regelen dan bijvoorbeeld jouw advertenties. In de Facebook Business Manager zijn dit soort partners toe te voegen via de ‘Bedrijfsinstellingen’. Het is belangrijk dat je naar het bedrijfs-ID van het bureau vraagt. Dit ID moet je namelijk toevoegen aan de Business Manager en verschaft het bureau als geheel toegang waardoor het onnodig is om werknemers individueel toe te voegen. Uiteraard is de rol van dit ID in te perken en je kunt perfect bijhouden welke rollen het bureau krijgt.

 

Samengevat bestaat er binnen de Facebook Business Manager dus de mogelijkheid voor verschillende mensen om aan projecten te werken. Overzichtelijk ziet dat er zo uit:

 

  • Er zijn pagina’s;
  • Er zijn advertentieaccounts;

 

Welke beheerd kunnen worden door werknemers en partners zoals Marketing- en Communicatiebedrijven.

 

Voordelen van Facebook Business Manager

Het moge duidelijk zijn dat het gebruik van de Facebook Business Manager behoorlijk wat voordelen heeft voor zowel de ondernemer of het bedrijfshoofd als de medewerkers of externe bedrijven. Ik zet hier alle punten nog even op een rij:

  • Alle pagina’s in een oogopslag te zien
  • Overzichtelijk en duidelijk platform
  • Alle advertentieaccounts bij elkaar
  • Advertentieaccounts kunnen ingesteld worden per tijdzone en valuta
  • Zakelijke en persoonlijke profielen blijven gescheiden
  • Beheerder kan werknemers en partners toevoegen en verwijderen
  • Beheerder kan specifieke rollen toedelen aan medewerkers en partners
  • Er zijn veel extra functies die via een persoonlijk Facebookaccount niet beschikbaar zijn, zoals catalogi en meer dan één Facebook pixel
  • Alle resultaten van advertentieaccounts bij elkaar
  • Duidelijk overzicht van welke werknemers toegang hebben tot welke niveaus in het virtuele bedrijf
  • Goede manier om samen te werken met Marketing- en Communicatiebedrijven
  • Je business pagina’s worden via de Business Manager geclaimd en zo zijn de rechten van jou

 

Nadelen van Facebook Business Manager

Het enige nadeel van Facebook Bedrijfsmanager is dat het wellicht een beetje verwarrend kan zijn voor kleine bedrijven of ondernemers. De hoeveelheid informatie en keuzes die op je af komen kunnen nogal overweldigend zijn. Misschien weet je hierdoor niet zo goed waar precies voor te kiezen of welke medewerkers in welke rol te zetten. Daarom raad ik je aan goed na te denken over alle informatie die je hier hebt kunnen lezen, voordat je de Business Manager daadwerkelijk gaat gebruiken.

 

Bedenk welke medewerker geschikt zou zijn voor welke rol en welke beperkingen je deze persoon wilt opleggen. Wat kan hij of zij wel en niet doen? Als je dit al weet voordat je de tool opent, kun je gerichter zoeken en wordt de structuur van de Bedrijfsmanager snel duidelijker. Hoe vaker je even in de Business Manager duikt, hoe makkelijker het wordt. Al snel zie je dat het een fantastische tool is waar je een perfect overzicht van jouw virtuele bedrijf hebt!

 

Conclusie

Dit artikel heeft hopelijk meer duidelijkheid gebracht in de wereld van de Facebook Bedrijfsmanager. Ik hoop ook dat je, mocht je er nog geen hebben, een Business Manager aanmaakt zodat jouw bedrijf en pagina’s daadwerkelijk door jou geclaimd worden en je ze op een overzichtelijke en veilige manier kunt beheren. Of je nu een kleine ondernemer of CEO van een groot bedrijf bent: de Facebook Business Manager is altijd een goed idee als online omgeving voor je Facebookpagina’s en advertentieaccounts.

 

Advertentieaccounts sturen je door naar de Advertentiemanager. Hier kun je alle resultaten aflezen en zijn rapportages te zien over bijvoorbeeld het aantal vertoningen, clicks en de kosten. Wil je meer weten over Adverteren op Facebook en Advertentiebeheer? Dat kan hier. (links)