Je hebt vast weleens meegemaakt dat je juist dat vakantieoord of dat specifieke product dat je op een website zag staan, later steeds weer tegenkomt op Facebook en Instagram. Nee; dit is geen magie of toeval maar een geval van Facebook pixel gebruik. Die wordt namelijk aan websitepagina’s toegevoegd zodat gebruikers met een Facebook business pagina veel gerichter kunnen adverteren.
Het moederbedrijf van Facebook draagt tegenwoordig de naam Meta, waardoor de Facebook pixel is omgedoopt tot Meta pixel. Wat is een Meta pixel? In de praktijk is dit hetzelfde als de Facebook pixel. De meeste marketeers en gebruikers van zakelijke Facebookaccounts gebruiken dan ook meestal nog steeds de naam Facebook pixel in plaats van Meta pixel.
Facebook is een fantastisch platform voor zowel persoonlijk als zakelijk gebruik. Accounthouders van een persoonlijk profiel hebben dit meestal alleen om met familie en vrienden in contact te zijn en om pagina’s te kunnen bekijken. Daar staat een hele groep zakelijke profielen tegenover die Facebook gebruiken om advertenties naar gerichte doelgroepen te sturen om zo producten of diensten te verkopen. De Facebook pixel is dan ook gericht op zakelijke gebruikers, die de pixel aan hun website kunnen toevoegen.
De pixel is als het ware een unieke code die jouw Facebook advertentieaccount aan jouw website linkt waardoor je allerlei data kunt meten. Deze data zijn ontzettend handig omdat je op basis hiervan advertenties kunt tonen aan jouw websitebezoekers. Denk daarbij aan nieuwe events, lanceringen en de verkoop van producten. De pixel vertelt je daarnaast meer over jouw doelgroep en hoe zij zich op jouw website gedragen.
Klinkt ingewikkeld? No worries, ik vertel je alles over de pixel in deze ultieme Facebook pixel gids waar je meer te weten komt over de functies en het gebruik ervan. Heb je een specifieke vraag of een topic waar je meer over te weten wilt komen? Klik dan direct op één van de volgende onderwerpen die je in deze gids kunt lezen.
- Wat is de Facebook pixel en waarom is het nuttig?
- Welke informatie meet een Facebook pixel?
- De Facebook pixel maken
- Hoe werkt de Facebook pixel Helper?
- Waar wordt de Facebook pixel geplaatst?
- Wat is de link tussen jouw doelgroep en de Facebook pixel?
- Op welke manier beschermt Facebook de gebruikersdata?
- Waarom moet ik de Facebook pixel toevoegen aan de cookiemelding?
- Tips voor het gebruik van de pixel
- Wat zijn de meest gemaakte fouten bij het gebruik van de pixel?
- Kortom: Wat is het belang van de Facebook pixel?
De hamvraag is natuurlijk: Wat is een Facebook pixel precies en waarom is deze nuttig? Daar trap ik deze gids mee af, zodat je direct weet waarom het een goed idee is om alles over een heuse Facebook pixel expert te worden.
Wat is de Facebook pixel en waarom is het nuttig?
De Facebook pixel is kort door de bocht genomen een code die je op jouw website plaatst en die specifieke gegevens van jouw bezoekers meet. Nog beter dan dat, is dat de pixel het gedrag van jouw bezoekers op de website achterhaald. De Facebook pixel meet dus conversies, oftewel de acties van een websitebezoeker. Later kom ik terug op welk specifiek gedrag en welke informatie verzameld kan worden.
Het achterhalen van bezoekersgedrag en gebruik is nuttig omdat je op deze manier inzicht krijgt in wie jouw doelgroep eigenlijk is. Die informatie kun je vervolgens gebruiken om advertenties te creëren die bij de juiste mensen terecht komen. Ook is het mogelijk om vergelijkbare doelgroepen te maken waarmee je op een overzichtelijke en makkelijke manier nieuwe klanten kunt werven. Daarnaast is het zonder Facebook pixel erg lastig om te achterhalen of een advertentie het gewenste doel bereikt of wat de opbrengst van een advertentie überhaupt is.
Het nut van een Facebook pixel op je website is al deze informatie te achterhalen, die vervolgens in je advertentieaccount van Facebook op een overzichtelijke manier uiteen wordt gezet. Daarnaast leert Facebook middels de doorgegeven informatie wie jouw doelgroep is. Daarmee kan Facebook beter de juiste personen in koude doelgroepen vinden, ook als je enkel adverteert met doelgroepen op basis van interesses.
Welke informatie meet een Facebook pixel?
Nu je een goed beeld hebt van het nut van een Facebook pixel, is het belangrijk dat je op de hoogte wordt gebracht van de vele mogelijkheden die het met zich meebrengt. Want wat meet een Facebook pixel eigenlijk?
Met een Facebook pixel kun je een aantal standaard gebeurtenissen meten, zoals aankopen, voltooide registraties en leads. Naast dat het meet wie je website bezoekt, checkt de pixel ook hoe vaak ze langskomen en hoe lang ze op je website ronddwalen. Je kunt ook meten wat de aankoopbedragen van je klanten zijn, zodat je deze informatie kunt gebruiken om Facebook de opdracht te geven vergelijkbare doelgroepen aan te maken. Daarnaast is het zelfs mogelijk om doelgroepen samen te stellen in je advertentieaccount op Facebook. Dit kan bijvoorbeeld op basis van hoe vaak mensen een aankoop bij je doen of op basis van een bepaald productsoort die ze hebben bekeken; of die ze misschien zelfs wel in het winkelmandje hebben gelegd, maar uiteindelijk niet afrekenden. Daarover later meer!
De pixel deelt allerlei informatie met Facebook, zo ook over of je website bezoekers een betalingsproces zijn gestart. De pixel is zelfs in te stellen op scrol diepte, waardoor je te weten komt hoe ver iemand op je pagina scrolt zodat je weet tot waar die persoon jouw informatie bekeek. Ook is te meten of iemand op knoppen en links klikt. De Facebook pixel is dus een enorm waardevolle tool.
Onderscheid maken tussen verschillende gebeurtenissen
De Facebook pixel meet standaard gebeurtenissen zoals aankopen en bezoekersgedrag op je website. Maar stel nou dat er op jouw website twee verschillende soorten leads staan, waaronder het inschrijven voor de nieuwsbrief en het aanvragen van een adviesgesprek. Bezoekers zullen totaal andere intenties hebben achter het uitvoeren van deze handelingen. Het aanvragen van een adviesgesprek is nu eenmaal serieuzer dan het inschrijven voor een nieuwsbrief.
Facebook heeft hier de aangepaste conversies voor, waarmee je het platform kunt laten weten dat er verschillende leads op je website staan waartussen onderscheid gemaakt moet worden. Op het moment dat iemand dan een speciale link bezoekt of een specifieke handeling uitvoert, wordt deze gebeurtenis geactiveerd als een specifieke conversie en zo wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende leads in je Facebook advertentieaccount.
De Facebook pixel maken
Wellicht en hopelijk heb ik je nu kunnen overtuigen van de handigheid van Facebook pixels. Dan is het nu tijd om te weten te komen hoe je een Facebook pixel aanmaakt. Allereerst zet je een plan op; het is belangrijk vast te stellen wat voor jou als ondernemer belangrijke pagina´s zijn om een doelgroep van te maken. Bijvoorbeeld een productpagina.
Daarna kun je verder met de volgende stap: Hoe installeer je de Facebook pixel? Dat kan via het advertentieaccount, waar je klikt op ‘gebeurtenisbeheer’. Mocht je toegang tot een Facebook Business Manager hebben, dan is het mogelijk via die weg de pixel aan te maken. Dat kan via ‘bedrijfsinstellingen’. Onder deze tab kies je ‘gegevensbronnen’, waar je de optie ‘pixels’ en ‘nieuwe pixel aanmaken’ zult vinden. Mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn, dan vertel ik nu middels meer gedetailleerde stappen hoe je de pixel kunt aanmaken.
Een – het juiste advertentieaccount kiezen
Net als met de Facebook Bedrijfsmanager is het belangrijk dat het advertentieaccount daadwerkelijk van jouw bedrijf is. Mocht het advertentieaccount van een persoon binnen je bedrijf zijn of van een extern bedrijf zoals een reclamebureau en er ooit onenigheid ontstaat, dan bestaat de mogelijkheid dat je dit advertentieaccount kwijtraakt. De data is dan niet jouw eigendom, dat kan altijd voor problemen zorgen. Zorg dus dat je de pixel altijd aanmaakt binnen de eigen Facebook omgeving; of dat nou via een advertentieaccount of een Business Manager is, zodat je er altijd zelf bij kunt.
De daadwerkelijke pixel vind je onder ‘gebeurtenisbeheer’ of ‘pixels’. Mocht je deze opties niet vinden, selecteer dan ‘alle hulpmiddelen’. Facebook neemt je vervolgens mee in hoe het proces van Facebook pixel installatie werkt.
Twee – Facebook pixel op de website plaatsen
Facebook geeft zelf aan wat de beste plek voor de pixel code is, dat is wel zo handig. Je kunt de code vervolgens handmatig op jouw website plaatsen. Is je website gemaakt via WordPress? Dan kun je gebruik maken van een Plugin waarmee de pixel eenvoudiger te implementeren is. Op deze manier hoef je de HTML-code op jouw website niet aan te passen.
Plugins om de Facebook pixel te installeren werken op de volgende manier: ze plaatsen de code automatische op de juiste plek. Voor andere websites of apps is het mogelijk om de pixel automatisch via een Tagmanager te plaatsen. Een voorbeeld van een Tagmanager is Google Tag Manager, een tool die je toegang tot Facebook geeft zodat het de pixel automatisch op je website kan plaatsen.
Drie – controleer of de pixel op de juiste manier geïnstalleerd is
Een handige tool om te checken op de pixel werkt, is de Facebook Pixel Helper. Dit is een extensie die Facebook aanbiedt en waarmee je letterlijk een hoop hulp krijgt. Waar staat je Facebook pixel? Daar kom je met deze tool achter. Bezoek je de pagina’s van je eigen website, dan zie je hier welke pixels zich waar bevinden. Dat komt omdat elke pixel een eigen code heeft en de pixel in de advertentieomgeving dezelfde code draagt. De Facebook Pixel Helper is verder handig om uit te vinden of Facebook Pixels ook op andere websites staan. Verderop kom je hier nog veel meer over te weten!
In je advertentieaccount op Facebook zie je de statistieken van iedereen die jouw website bezoekt. Via het menu in de advertentieomgeving kies je de tab ‘pixels’. Zodra de pixel op de website geïnstalleerd is, zijn de verzamelde data hier terug te vinden.
Facebook pixel verwijderen
Mocht de pixel die je geïnstalleerd hebt niet werken, dan wil je deze wellicht verwijderen. Om dit te doen, ga je naar de Facebook Business Manager of naar het advertentieaccount waar de pixel geïnstalleerd is. Via het menu kies je de tab ´pixels´, waarna je op ´pixel bewerken´ klikt. Als je op de ´x´ rechts naast de naam van de pixel klikt, wordt deze verwijderd.
Hoe werkt de Facebook Pixel Helper?
De Facebook Pixel Helper is een fantastische tool die ik je zeker aanraad te gebruiken. Met de Helper kun je namelijk zien of er al een Facebook pixel op een website zit en zo ja, of de pixel op alle pagina’s actief is. Ook zie je of via de pixel de juiste gebeurtenis- of event codes meegegeven worden. Dat is belangrijk omdat die data aangeven of campagnes succesvol zijn. De eventcodes worden namelijk gebruikt om gedragingen te meten zoals het doen van een aankoop.
Om een voorbeeld te geven: Stel je voor dat je een webshop hebt en je met de pixel alleen volgt wie er op je website komt. Met die data kun je eigenlijk niks. Je wilt ook weten of iemand producten in zijn winkelmandje stopt, of een betaling start, of welke producten die persoon bekijkt. Facebook heeft aparte gebeurtenis- of event codes voor dit soort data.
De Facebook Pixel Helper controleert of de pixel en alle eventcodes goed werken. Deze data helpt je om het rendement van je campagnes inzichtelijker te maken. De Pixel Helper maakt inzichtelijk of iedere stap van je bezoekers goed gemeten wordt. De extensie van de Facebook Pixel Helper die via Google Chrome wordt aangeboden, vind je hier.
Waar wordt de Facebook pixel geplaatst?
De pixel staat altijd in de header van de website. Doordat de pixel in de header staat, worden automatisch alle pagina´s gemeten. Gevoelige informatie zoals betaalmethodes of persoonsgegevens worden niet gedeeld met Facebook. Facebook kan wel de link leggen tussen jouw websitebezoekers en hun eigen persoonsprofielen. Dat is precies wat de pixel zo krachtig maakt.
Het is ook mogelijk om jouw pixel op een externe website te plaatsen. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je een product via een externe partij verkoopt of wanneer je gebruik maakt van externe betaalmodules. Let wel op, want je krijgt op deze manier ook de data van de andere partij door en dat kan dus de pixel data vertroebelen. De externe partij kan namelijk een heel andere doelgroepen hebben, dus check dat goed voordat je dit soort stappen zet.
Wat is de link tussen jouw doelgroep en de Facebook pixel?
De Facebook pixel meet het gedrag van jouw websitebezoekers en met deze informatie kun jij advertenties relevanter maken voor je doelgroep en websitebezoekers. Er zijn verschillende technieken waarmee je je doelgroep kunt bereiken. Ik zal hier ingaan op retargeting en look-a-like audiences.
Hoe bereik ik mijn doelgroep via retargeting?
Retargeting zorgt ervoor dat jouw service of product met enige regelmaat en herhaling bij jouw doelgroep onder de aandacht wordt gebracht. Dat kan omdat deze doelgroep eerder interesse in jouw service of product heeft gehad, door bijvoorbeeld een bezoek aan je website en/of een bepaalde handeling die ze tijdens dit websitebezoek hebben uitgevoerd.
Door middel van retargeting hopen bedrijven de persoon alsnog over te halen tot aankoop van een product of service. Retargeting is een belangrijk en effectief onderdeel van een marketingstrategie die elke slimme ondernemer zou moeten toepassen. Het lijkt als het ware alsof de advertenties van tijd tot tijd de geïnteresseerde persoon overal volgen.
Case study retargeting
Tijdens je werkdag zoek je op internet naar vliegtickets voor een businesstrip naar New York. Je komt op verschillende sites terecht en accepteert op elke website de cookiemelding. Je wilt nu eenmaal zo snel mogelijk de ticketprijzen kunnen bekijken en hebt geen zin om de kleine lettertjes te lezen. ´S avonds thuis op de bank bekijk je het nieuwsoverzicht van Facebook. Dát is het moment waarop de Facebook pixel geactiveerd wordt. De Facebook pixel die op één of meerdere van de websites van de luchtvaartmaatschappijen stond, heeft jouw informatie verzameld en gedeeld met Facebook. Luchtvaartmaatschappijen die de pixel goed geïnstalleerd hebben, kunnen jou nu specifiek benaderen met een advertentie via Facebook.
De retargeting strategie bevat zogenaamde customer- of buyer journey’s die helpen om de advertenties op de juiste plek te laten verschijnen. Op basis van de behoefte van de klant in deze journey’s worden specifieke advertenties aan specifieke gebruikers getoond. Als je de informatie die uit de Facebook pixel voortkomt dus goed analyseert, is retargeting een goede manier om je doelgroep nogmaals te bereiken of te herinneren aan de aankoop die ze niet deden.
Het instellen van Facebook retargeting
Nadat de Facebook pixel is geïnstalleerd, begint Facebook met het verzamelen van gegevens. Zodra er voldoende gegevens zijn, kun je beginnen met het aanmaken van een doelgroep bestaande uit mensen die jouw website bezocht hebben. Met deze doelgroep kun je Facebook retargeting instellen. Met Facebook pixel retargeting kun je vervolgens bepalen wie je wilt retargeten, zoals websitebezoekers die X pagina op je site de afgelopen week hebben bezocht.
De voordelen van Facebook retargeting zijn onder andere dat je alleen mensen bereikt die al geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en producten of service en je hen op deze manier heel specifiek kunt benaderen. Je hebt vast weleens meegemaakt dat een totaal niet relevante advertentie je overal blijft achtervolgen. Als dat gebeurt, is de retargeting niet goed ingesteld, want een advertentie zou juist wél relevant moeten zijn.
Veel gemaakte fouten bij retargeting
Ondanks dat retargeting een fantastische manier is om jouw doelgroep opnieuw te benaderen, kun je de plank flink misslaan als je dit niet op een goed doordachte manier doet.
Een veelgemaakte fout is de keuze voor een Facebook retargeting options voor personen die al iets hebben gekocht en vervolgens je product toch weer opnieuw te zien krijgen. Dat is natuurlijk niet handig, tenzij het om een herhaalaankoop gaat. Let ook goed op de timing en frequentie van een retargeting ad; deze kan het beste geplaatst worden in de tweede week na een bezoek aan jouw website. Als een ad te vaak wordt getoond, kan het effect averechts zijn.
Een andere veel gemaakte fout bij retargeting is dat het wordt ingezet op basis van algemeen paginabezoek, zoals een bezoek aan de homepage. Dat is zonde, omdat deze bezoekers wellicht geen specifieke interesse in jouw product of service hebben. Het is dus beter om een specifieke conversie zoals een belangrijkere pagina of Call To Action te retargeten, zodat je zeker weet dat er vanuit de bezoeker een specifieke interesse was.
Hoe gebruik ik look-a-like audiences om nieuwe klanten te werven?
Als ondernemer ben je uiteraard altijd op zoek naar nieuwe klanten zodat je business verder kan groeien. Het vinden van een look-a-like audience via Facebook is daar een prima manier voor. Facebook heeft namelijk een specifieke tab met ‘doelgroep’, waar je de optie ‘aangepaste doelgroep’ kunt selecteren.
Je kunt hier doelgroepen kiezen zoals ´alle pagina’s waar website bezoekers zoeken naar een speciaal product´. De aangepaste doelgroep is de basis voor een referentiegroep, namelijk de ‘vergelijkbare doelgroep’. Dit wordt ook wel look-a-like audience genoemd die letterlijk op je aangetoonde doelgroep lijkt qua karakteristieken.
Case study look-a-like audiences
Voor deze case study blijven we even in de sfeer van de businesstrip. In dit geval ben jij de eigenaar van een luchtvaartmaatschappij en wil je een campagne starten die vliegtickets voor businessreizigers met een trip naar New York aantrekt. Doordat de Facebook pixel al enige tijd goed geïnstalleerd is op je website, heb je een vergelijkbare doelgroep aan kunnen maken. De mensen in deze doelgroep hebben echter nog niet van jouw luchtvaartmaatschappij en businesstrip tickets naar New York gehoord. Je stelt deze look-a-like audience in om je tickets te verkopen en al snel zie je dat je inderdaad nieuwe potentiële klanten naar je website lokt die in hetzelfde profiel als de klanten in jouw klantenbestand passen.
Het algoritme van Facebook is nu eenmaal ontzettend goed in het selecteren van mensen op basis van hun gedrag en interesses, waardoor ze in jouw vergelijkbare doelgroep terechtkomen. Dit is dus een ontzettend effectieve manier om nieuwe klanten te werven omdat ze meestal veel overeenkomsten met bestaande bezoekers van je website hebben en waarschijnlijk interesse in jouw producten of services tonen.
Hoe stel ik een Facebook doelgroep samen?
Je kunt beginnen met het samenstellen van doelgroepen zodra er door Facebook data via de pixel verzameld zijn. Het aanmaken van een doelgroep doe je dus via de advertentieomgeving van Facebook en niet via pixels.
Heeft jouw bedrijf meerdere websites? Dan is het handig om de Facebook pixel code te nemen die op elke website geplaatst wordt, tenzij deze websites totaal verschillende doelgroepen hebben. In dat geval is het beter om aparte pixel codes te kiezen.
De doelgroepen deel je vervolgens in via verschillende groepen gebaseerd op de link van de websites, zodat de URL’s de data van pixels kunnen uitwisselen. Een Facebook doelgroep instellen doe je via de tab ´Doelgroepen´ op je bedrijfspagina. Alhoewel Facebook doelgroepstatistieken sinds 1 juli 2021 niet meer beschikbaar is, is het soortgelijke Meta Business Suite-statistieken dat wel. Via deze statistiekenpagina kom je meer te weten over de statistieken, doelgroepgegevens en trends rondom jouw Facebookpagina. Bekijk bijvoorbeeld de leeftijd en het geslacht van je doelgroep, hun Facebook interesses lijst, locatie of hun pagina-vind-ik-leuks. Stuk voor stuk handige informatie die jou meer inzicht in je doelgroep geven!
Op welke manier beschermt Facebook de gebruikersdata?
Het verzamelen van persoonlijke data en het gedrag van personen op je website ligt nogal gevoelig en er hangen nogal wat ethische dilemma’s aan vast. Men probeert dit met de (al dan niet verplichte) cookiemelding te verzachten, maar alsnog ligt Facebook al enige tijd onder vuur. Voordat de cookiemelding in het leven werd geroepen, gingen Facebook dan ook wel erg makkelijk met gebruikersdata om.
Verbeteringen van Facebook op het gebied van privacy en gebruik van data
Op dit moment is het voor adverteerders niet meer mogelijk om bepaalde interesses van Facebookgebruikers te volgen. Ook zijn de advertentieregels voor specifieke groepen zoals huisvesting, recruitment en financiële producten aangescherpt. Facebook koopt momenteel geen externe gevoelige data meer, maar zakelijke gebruikers kunnen in het algemeen wel nog steeds gebruik maken van gebruikersdata. Daarnaast werkt het platform aan de tool ‘Clear History’, waarmee gebruikers kunnen zien welke data aan Facebook wordt doorgegeven.
Waarom moet ik de Facebook pixel toevoegen aan de cookiemelding?
Je hebt vast weleens een website bezocht waar een balk in beeld verschijnt met de titel ‘cookiemelding’. Naast dat het netjes is om je website bezoekers te laten weten dat hun gedrag op de website wordt gemeten, is het in de Europese Unie momenteel ook verplicht om te laten weten dat er ‘cookies’ op een website zitten. Zodra een persoon op jouw website terecht komt, moet hij of zij dus een melding krijgen dat er een pixel aan de site is toegevoegd die bepaalde gegevens deelt met Facebook en Instagram. Hiermee geef je je bezoekers direct de mogelijkheid om specifieke cookies uit te schakelen.
De cookiemelding is een tool waarmee op een ethische manier met data wordt omgegaan, omdat er daadwerkelijk toestemming voor het gebruik ervan aan de bezoeker wordt gevraagd. Platforms als Google verzamelen bijvoorbeeld ook advertentiedata, maar laten dit al langere tijd op een transparante manier zien en bieden duidelijke en makkelijke opties om tracking uit te schakelen. Facebook doet dat momenteel dus ook. Zodra je de pixel installeert, kies je onder ´cookiemelding´ hoe het gebruik van de pixel op jouw website vermeld moet worden.
In de meeste gevallen zullen de bezoekers van je website alles accepteren en gewoon op ‘ja’ klikken, zodat ze de inhoud van je site kunnen bekijken. Een voorbeeld van een cookiemelding die negatieve impact heeft op de mogelijkheid om data te verzamelen, is een update van Apple’s iOS 14 software. Hiermee vragen app ontwikkelaars aan de app gebruiker of ze wel of niet getraceerd mogen worden. Door deze update kunnen advertentiebedrijven zoals Facebook veel minder nauwkeurig data meten doordat er simpelweg minder data beschikbaar zijn. Het merendeel kiest hierbij namelijk ‘nee’, waardoor veel waardevolle data verloren gaan.
Het beste is dus om zoveel mogelijk tools in te zetten om zoveel mogelijk nauwkeurige data te kunnen verzamelen. Facebook API is een voorbeeld van een extra tool waarmee nog meer specifieke informatie over jouw doelgroep gemeten kan worden. Het kan dus gebeuren dat er soms meer en soms juist minder informatie gemeten wordt en dat heeft zeker invloed op de betrouwbaarheid van de data. Houdt dat altijd in gedachten wanneer je een campagne start of de verzamelde informatie gaat gebruiken om een advertentie te creëren.
Tips voor het gebruik van de pixel
Je hebt in deze Facebook pixel gids al heel wat essentiële informatie kunnen lezen over (het gebruik van) de pixel. Ik heb hier een aantal tips voor het gebruik van de pixel puntsgewijs samengesteld.
- Maak gebruik van de Facebook Pixel Helper.
- Bekijk actieve advertenties van je concurrentie op Facebook middels de tab ´Paginatransparantie´ en ´Meer weergeven´ via je bedrijfspagina. Je krijg dan een menu te zien vanuit waar je kunt kiezen voor ´Advertentiebibliotheek´.
- Test meerdere advertenties tegelijk om te kijken welke teksten, afbeeldingen of Call To Action-knoppen het beste werken onder jouw doelgroep.
- Gebruik de pixel om je marketingcampagnes op af te stemmen. Je kunt deze met de ingezamelde data namelijk relevanter en effectiever maken.
- Waar heb je een Facebook pixel voor nodig? Om data te verzamelen die je vervolgens kunt gebruiken om je marketingcampagnes te onderbouwen en betere sales te hebben. Met name van belang is het opbouwen van vertrouwen met je doelgroep en je doelgroep beter te leren kennen. Zo weet je zeker dat ze interesse tonen in jouw campagnes. Zorg ervoor dat je in contact komt met je doelgroep en benader ze met waardevolle informatie die helpt hun doel te bereiken.
Wat zijn de meest gemaakte fouten bij het gebruik van de pixel?
Wanneer het gebruik van de pixel op de juiste manier gebeurd, is het een prachtige tool. Toch zie ik nog vaak dat er fouten worden gemaakt bij het gebruik ervan.
Een veelgemaakte fout is dat de structuur van je website niet goed is, waardoor het verkeer van websitebezoekers niet goed geregeld wordt en bezoekers ´verdwaald´ raken op je website. Zo meet de pixel een verkeerde behoefte. Bekijk dus altijd goed of je website lekker loopt en duidelijke Call To Action- knoppen heeft, zoals ´Neem contact op´ of ´Schrijf je in voor de nieuwsbrief´. De zogenaamde Customer Journey moet zo goed mogelijk gepland zijn zodat je op de meest specifieke manier kunt meten. Loop de teksten op je website nog eens na en vraag je bij elke zin af, als jij de websitebezoeker zou zijn, ´Wat heb ik hieraan? Waarom is dit handig voor mij?´.
Een andere fout die ik vaak tegenkom is dat de structuur van je conversie onoverzichtelijk is en de naam onduidelijk is. Je kunt je voorstellen dat je al snel het overzicht kwijtraakt als je geen duidelijke structuur en logische redenering achter de namen van de conversies die je wilt meten hebt. Kies bijvoorbeeld voor ´Naam actie conversie – Datum – Beoogde doelgroep´; dit kun je uiteraard aanpassen aan informatie die voor jou logisch en belangrijk is.
Een beetje flauw misschien, maar de meest voorkomende fout die ik tegenkom is uiteraard het niet gebruiken van de pixel. Je loopt er namelijk zoveel waardevolle informatie mee mis als je deze niet op je website installeert! Maar dat zal jou na het lezen van deze gids niet meer gebeuren.
Kortom: Wat is het belang van de Facebook pixel?
Het moge duidelijk zijn dat het toevoegen van de Facebook pixel aan je website of app een goede manier is om meer over je doelgroep te weten te komen. Waarom is de pixel nou zo belangrijk? Ten eerste omdat Facebook met de pixel de mogelijkheid creëert om alles wat er op je website gebeurt, te meten. Conversies worden op deze manier inzichtelijk. Jij bepaalt wat een conversie is, zoals een bepaalde actie op je website. De pixel meet hoeveel bezoekers uiteindelijk converteren. Met behulp van deze informatie zijn jouw campagnes dus effectiever en leveren ze meer op. Ook kun je precies zien welke campagne of advertenties iets opleveren en welke niet.
Een andere belangrijke reden voor het gebruik van de pixel is dat Facebook leert van wat er op jouw website gebeurt. Facebook ziet namelijk precies welke soort mensen er op jouw website komen; zoals waar ze vandaan komen, wat hun opleidingsniveau is en wat hun interesses zijn. Mocht je dus een advertentie voor een koude doelgroep kiezen, dan weet Facebook erg nauwkeurig in te schatten wie ze moeten aanspreken.
Je kunt met de Facebook pixel gerichter adverteren en vergelijkbare doelgroepen vinden en benaderen. Op het moment dat jij retargeting doelgroepen wilt creëren, kan je dat heel specifiek doen op basis van de facebook pixel zodat je aan de juiste personen een nieuwe advertentie kunt laten zien. Dat kan algemeen of heel specifiek, bijvoorbeeld voor alle website bezoekers of juist voor iemand die op je productpagina een cursus wilde kopen en je precies deze cursus in een specifieke advertentie laat zien.
Facebook pixel maakt het dus inzichtelijk wie er op de website is geweest en op die manier kun je heel erg inspelen op het gedrag van je doelgroep. Je kunt je advertenties hiermee aanpassen op het gedrag van jouw doelgroep. Daarnaast kan Facebook met alle data vergelijkbare doelgroepen samenstellen, waardoor je producten of services bij een grotere en mogelijk geïnteresseerde doelgroep terechtkomen.
Uiteindelijk is de informatie in deze ultieme Facebook pixel gids handig voor het adverteren op Facebook. Daar lees je hier (LINK) alles over.