Wanneer je een relatie hebt, ben je je er waarschijnlijk niet van bewust. Maar als Tinder gebruiker zie ik sinds enige tijd advertenties voorbijkomen. Na verschillende verdienmodellen uit te proberen, heeft Tinder besloten om advertenties te tonen. Maar wie plaatst er advertenties in Tinder en kan ook jouw advertentie voorbijkomen? Het antwoord is ja, ook jouw advertentie kan op Tinder voorbijkomen.

 

 

Hoe werkt dat precies?

Tinder heeft geen eigen advertentieplatform. Iets degelijks bouwen kost veel tijd, energie en geld. Het is veel eenvoudiger om advertenties van derde partijen te laten tonen. Facebook heeft deze mogelijkheden. Dit heet het Audience Network. Dit is een netwerk van websites en apps. Iedereen kan zich daarvoor aanmelden. Mits binnen de normen van Facebook uiteraard. De website of app toont in dit geval advertenties uit het Facebook advertentienetwerk en zo verdien je een aardig centje bij met bijvoorbeeld een gratis te downloaden app.

 

“Ja, ook jouw advertentie wordt op Tinder getoond”

Het advertentienetwerk van Facebook bestaat uit drie platformen. Facebook zelf, Instagram en het Audience Network. Standaard toont Facebook jouw advertentie op alle drie de platformen.Ze doen dit in eerste instantie omdat ze hier meer aan verdienen. Je geeft namelijk sneller budget uit. Omdat Facebook advertenties richt op personen, maakt het dus niet uit op welke app of website jouw advertentie getoond wordt. Het gaat uiteindelijk om de gebruiker. Facebook geeft geen inzage in op welke website of app jouw advertentie wordt getoond. Zo kan het voorkomen dat jouw advertentie op Tinder terecht komt. Of je dat nou wilt of niet.

 

Is het verstandig?

Vraag jezelf om te beginnen af wat de doelstelling is van je advertentiecampagne. Gaat het puur om naamsbekendheid, dan is het Audience Network nuttig. Maar zoek je naar gerichte websitebezoekers die een actie uitvoeren (zoals een blog lezen, iets downloaden of een aankoop doen), dan moet je jezelf afvragen of het Audience Network de juiste plek is voor jouw advertentie.

 

“Je budget lekt weg”

In de praktijk blijkt dat het Facebook Audience Network veel views en kliks oplevert. Fijn denk je! Maar niets is minder waar. Want vaak gaat het om onbedoelde kliks. Gebruikers die per ongeluk op jouw advertentie klikken en hier geen bedoeling mee hebben. Ze verlaten je website vrijwel direct. Hierdoor betaal jij voor iets dat niets oplevert en je zou dus kunnen zeggen dat je budget weglekt. Zonde!

 

Voorkomen doe je zo

Is daar iets aan te doen? Zeker. Bij het opzetten van je campagne stel je bij de instellingen ook de plaatsing in. Standaard staan Facebook, Instagram en het Audience Netwerk vaak alle drie aangevinkt. Door het vinkje uit te zetten zorg je ervoor dat Facebook advertenties niet meer toont in apps en websites van derden.

Ben je toch de advertentieplaatsing aan het instellen, kijk dan ook eens naar de plaatsing van jouw advertenties op Facebook. Zelf stel ik dit vaak alleen in op het nieuwsoverzicht en de rechterkolom. Ik merk in sommige gevallen dat de rechterkolom tóch interessante resultaten oplevert. Dit test ik vaak een week. Al komt het vaak voor dat ik de plaatsing in de rechter kolom vervolgens weer uitzet, omdat het toch niet genoeg oplevert. Je kan dit dus ook vanaf het begin instellen.

 

Waar is mijn Euro het meeste waard?

Door het instellen van de advertentieplaatsing zorg je ervoor dat jouw Euro op de juiste plek wordt uitgegeven. Dit is een van mijn belangrijkste tips en meest vergeten punten bij het instellen van advertentiecampagnes. Uiteindelijk draait het er bij dergelijke advertentiesystemen om hoe jij jouw budget het beste verdeelt. Mijn ervaring is dat ik budget beter niet in het Audience Netwerk kan steken en adviseer je om dat ook niet te doen. Zo wordt je Euro uiteindelijk meer waard.