Je bent al een tijdje met je bedrijf actief op Facebook, maar met het aantal fans wil het nog niet echt vlotten. Stel dat er een trucje is waarmee je snel nieuwe mensen kan uitnodigen om je pagina te liken. Wie wil dat nou niet? En ja, zo’n trucje bestaat echt. Alleen loopt Facebook er niet mee te koop. In deze post leg ik uit hoe jij eenvoudig nieuwe mensen uitnodigt en hoe men je pagina weet te vinden.

Maar eerst moet je dit weten

Het is belangrijk om een nieuwe doelgroep met je berichten in aanraking te laten komen. Zonder dat de doelgroep jouw berichten ziet en hierop reageert heeft dit trucje weinig zin. Zorg er voor dat je interessante berichten deelt. Of dat nu gaat om blogs, afbeeldingen of video’s. Zoek uit wat scoort, maak interessante content – dat hoeft echt niet altijd serieus te zijn – en deel dit actief op Facebook. Hoe meer jouw doelgroep in aanraking komt met je berichten, hoe groter jouw bekendheid en hoe sneller je ze kan uitnodigen je pagina te liken.

Niet genoeg bereik? Adverteer!

Ik roep het te pas en te on pas, maar adverteren met Facebook is echt de beste manier om je content te delen met een doelgroep. Mijn ervaring is dat het beter werkt dan Linkedin (want veel te duur en weinig selectiecriteria en geen retargeting mogelijkheden) en Twitter (wie gebruikt dat überhaupt nog? 😉 ). Bepaal in de statistieken van je pagina en samen met Google Analytics welke content het beste scoort. Geef deze berichten vervolgens een extra push door ze te adverteren onder een relevante doelgroep. En nee gebruik NOOIT, ik herhaal NOOIT, de boost knop. Tenzij je Mark Zuckerberg aan een nieuwe auto wilt helpen. Deze optie kent te weinig selectiemogelijkheden, waardoor je meer budget weggooit dan effectief gebruikt. Adverteer daarom altijd het advertentie account.

Oke, dan hier het grote geheime trucje

Al mag je het natuurlijk aan iedereen doorvertellen. Zo lang je er maar bij vermeldt dat je het van mij hebt 😉 En vraag dan gelijk even of ze mijn gratis ebook downloaden.

Ga naar je bedrijfspagina en scroll door je tijdlijn tot je een bericht hebt dat een groot aantal likes heeft. Je ziet onder het bericht weergegeven wie het bericht liken en hoeveel likes het bericht totaal heeft. Klik hierop zoals op onderstaande foto weergeeft.

Vervolgens krijg je een lijst te zien waarop iedereen staat vermeld die jouw bericht heeft geliked. Als hier personen tussen die jouw pagina nog niet liken, dan kan je ze hier met een simpele klik uitnodigen. Handig niet? De persoon in kwestie krijgt vervolgens een melding van de uitnodiging en kan deze eenvoudig accepteren.

Het is dus belangrijk om je doelgroep zo laagdrempelig mogelijk met jouw bedrijf in aanraking te laten komen. Dat doe je door het delen én adverteren van interessante en/of leuke content die relevant is. Op deze manier kom je namelijk onder de aandacht van personen die jouw bedrijf nog helemaal niet kennen. Zo bouw je structureel aan het uitbouwen van jouw imperium! Geen idee hoe dat adverteren met Facebook precies werkt? Geen nood! In dat geval volg je gewoon mijn training ‘Scoren met Facebook’ en ben je binnen een dag helemaal bij.