Veel bedrijven adverteren op Facebook. Toch wisselt het succes enorm.

Waar een aantal bedrijven echt succesvol is, is de groep die maar blijft stoeien behoorlijk groot.

Aanvankelijk lijkt het zo eenvoudig. Je gooit er een paar euro in en laat de Facebook marketingmachine draaien en kijkt wat er uitrolt.

Dat is bij de een dus meer dan de ander.

Een van de factoren om meer rendement uit je advertenties te halen is een goede Facebook doelgroepselectie te maken.

In dit blog leg ik je precies uit waar je rekening mee moet houden bij een goede doelgroep selectie en waarom dit zo ontzettend belangrijk is.

 

 

Waarom is een goede Facebook doelgroepselectie belangrijk?

Het spanningsveld van een succesvolle advertentiecampagne zit altijd op het tonen van de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste personen.

Wanneer je die drie zaken op elkaar afstemt ga je pas echt knallen met je Facebook advertenties.

Deze drie factoren hebben meer met elkaar gemeen dan je misschien denkt.

Want het juiste moment kan namelijk ook een doelgroep zijn.

Doelgroepen spelen namelijk niet alleen maar in op demografische factoren zoals leeftijd en geslacht, maar ook op gedrag.

De gedragscomponent is zelfs heel erg belangrijk in de juiste Facebook doelgroepselectie.

Hiermee maak je het namelijk mogelijk om een marketingfunnel te bouwen.

Een gelaagd marketingsysteem waarbij je steeds meer vertrouwen opbouwt bij je doelgroep en daarmee een aankoop steeds dichterbij komt.

Iedere laag kent zijn eigen doelgroepkarakteristieken en die is voor ieder bedrijf anders.

De juiste doelgroepen zijn dus een essentieel onderdeel van een goed marketingsysteem.

Hierdoor zorg je ervoor dat jouw budget zo effectief mogelijk wordt uitgegeven en is de kans op een aankoop het grootst.

 

Welke soorten Facebook doelgroepen zijn er?

Maar daarom is het belangrijk om te weten welke doelgroepen er te onderscheiden zijn.

Binnen marketing praten we over twee doelgroepen, namelijk warme en koude doelgroepen.

Soms wordt er nog een onderscheid gemaakt in lauwe, warme en hete doelgroepen.

Waarom dit zo is ga ik je zo uitleggen.

 

Koude doelgroepen

Dit zijn personen die jouw bedrijf nog niet kennen.

Maar er is mogelijk wel een behoefte naar jouw product.

Belangrijk bij deze doelgroepen is dat je niet direct gaat verkopen, want daarmee overrompel je deze personen.

Dat zal nooit leiden tot een succesvolle advertentiecampagne.

Het is van belang dat deze doelgroepen eerst rustig en laagdrempelig met je kennis maken.

Dat kan je bijvoorbeeld doen door het schrijven van blogs, het organiseren van een webinar of het aanbieden van een lead magnet.

Er zijn verschillende mogelijkheden om koude doelgroepen samen te stellen, maar een aantal Facebook doelgroepen zijn bij mij favoriet.

Binnen Facebook maken we onderscheid tussen twee soorten koude doelgroepen.

Je hebt interesse doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen.

 

Facebook doelgroepselectie op basis van interesses

Dit zijn doelgroepen die je zelf samenstelt op basis van interesses.

Dit doe je zelf binnen de Facebook ads manager.

Je selecteert een aantal interesses en vormt daarmee een koude doelgroep waarom je adverteert.

Belangrijk bij interesse doelgroepen is dat je ze op de juiste manier samenstelt.

Doe je dat niet dan worden je doelgroepen veel te generiek en te breed en zal je zien dat je doelgroep niet voldoende aansluit bij je advertentie.

Of dat Facebook niet aan iedereen je advertentie kan tonen.

Dit gaat ten koste van het resultaat en je zal zien dat de relevantiescore laag is en de kosten van de resultaten omhoog schieten.

 

Vergelijkbare doelgroepen

Interesse doelgroepen kunnen effectief zijn wanneer ze goed zijn samengesteld.

Toch is de kans groot dat je een paar belangrijke interesses mist.

Je kunt ze nou eenmaal niet allemaal kennen.

Vaak zien we belangrijke overeenkomsten over het hoofd.

Gelukkig heeft Facebook daar wat op bedacht en ze noemen het vergelijkbare doelgroepen. Ook wel lookalike audiences genoemd.

Vergelijkbare doelgroepen zijn doelgroepen die Facebook zelf voor jou samenstelt op basis van een slim algoritme.

Dat algoritme maakt gebruik van een referentiegroep (vaak een warme doelgroep) en zoekt naar overeenkomsten.

Op basis daarvan zoeken ze binnen Facebook naar vergelijkbare personen en vormen daar een doelgroep van.

Mijn ervaring is dat vergelijkbare doelgroepen het in 9 van de 10 gevallen winnen van zelf samengestelde doelgroepen op basis van interesses.

Ik zou je daarom ook aanraden deze doelgroepen te gebruiken zodra het kan.

Het enige dat je er voor nodig hebt is een goede referentiedoelgroep.

Dat kan een doelgroep zijn op basis van je klanten, leads of volgers.

Wat belangrijk is is dat de referentie doelgroep zo groot mogelijk is.

Hoe groter hoe beter. Daar wordt de kwaliteit van je vergelijkbare doelgroep alleen maar beter van.

 

Warme doelgroepen

Dit zijn personen die jouw bedrijf al op enige manier kennen.

Je hoeft ze dus niet meer uit te leggen wie je bent en kunt ze al sneller naar een aankoop leiden.

Maar zoals ik al eerder in dit blogartikel schreef bestaan er wel grote verschillen tussen iemand die al van jouw bedrijf heeft gehoord en iemand die op het punt staat om een aankoop te doen.

Dat heeft alles te maken met het opbouwen van vertrouwen.

Waar iemand die jou net heeft leren kennen nog weinig vertrouwen heeft, zal iemand die jou al lang kent veel meer vertrouwen in je hebben.

Vertrouwen is de uitkomst van autoriteit en empathie en bouw je op door regelmatig  in contact te komen met je doelgroep.

En dat doe je veelal met warme doelgroepen.

Er zijn verschillende bronnen aan te duiden als warme doelgroepen.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Websitebezoekers
  • Aanvragers van je lead magnet
  • Personen die je video’s bekeken
  • Volgers op Facebook & Instagram
  • Webinarinschrijvingen
  • Nieuwsbriefinschrijvingen

Dit noemen we ook vaak aangepaste doelgroepen of custom audiences.

Aangepaste doelgroepen zijn cruciaal in een goede Facebook advertentiestrategie.

Hiermee maak je het gedrag inzichtelijk en dat geeft je de mogelijkheid om je Facebook advertenties hierop aan te passen.

De kans dat hierdoor het vertrouwen toeneemt en daarmee de kans op een aankoop is zeer groot.

Een voorbeeld hoe je warme (aangepaste) doelgroepen kunt gebruiken:
Iemand komt nieuw op jouw website terecht, leest daar een blogartikel en verlaat vervolgens de website.

Je kunt dit gedrag met vangen in een aangepaste doelgroep van bloglezers.

Die laat je vervolgens een advertentie zien om jouw lead magnet te downloaden.

Wanneer ze deze advertentie zien en jouw lead magnet downloaden kan je ook deze personen weer vangen in een doelgroep.

Namelijk lead magnet aanvragers. Die kan je opnieuw een advertentie tonen voor bijvoorbeeld een strategiegesprek.

Zoals je ziet biedt je niet direct een betaald product aan, maar speel je in op het gedrag van je doelgroep om via lage drempels steeds dichterbij te komen.

Dit is vele malen effectiever dan direct een product verkopen.

Cruciaal hierbij zijn wel dat je de juiste Facebook doelgroepselecties maakt en dat de advertenties daar bij aansluiten.

 

Een goede Facebook doelgroepselectie sluit aan bij je advertentie

Maar wat maakt dat een advertentie goed aansluit en hoe weet je of dit echt zo is?

Bij de kwaliteits kijkt Facebook hoe goed jouw advertentie aansluit op je geselecteerde doelgroep.

Ze meten dit onder andere door het aantal reacties onder een post, klikken, deelacties, taggen van vrienden en hoe lang men naar je advertentie kijkt.

Facebook hanteert hier een hefboom voor.

Wanneer je advertenties een goede kwaliteitsscore hebben worden de kosten per resultaat lager.

Maar wanneer de kwaliteitsscore ondermaats is worden de kosten per resultaat juist duurder.

Het is dus erg belangrijk om een goede match te maken tussen je doelgroepselectie en je advertentie.

 

Zo ontdek jij jouw kwaliteitsscore

Je kijkt hierbij eigenlijk naar twee zaken. De interactie op een advertentie en de daadwerkelijke kwaliteitsscore.

Voor de interactie doe je het volgende. Log in op je Facebook ads manager.

Klik op de betreffende campagne en klik in de menubalk boven de statistieken op kolommen. Selecteer vervolgens betrokkenheid.

Facebook doelgroepselectie - advertentie kwaliteitsscore

 

Je krijgt nu een overzicht van alle betrokkenheidsacties per advertentiegroep. Je kunt dit uiteraard ook op advertentieniveau weergeven.

Zoals je hieronder kunt zien scoort deze campagne erg goed en meet Facebook hoe er op je advertenties wordt gereageerd, hoeveel opmerkingen er worden geplaatst, hoe vaak het bericht werd opgeslagen en gedeeld.

Facebook doelgroepselectie - advertentie kwaliteitsscore

 

Om de kwaliteitsscore weer te geven klik je in de balk boven de statistieken op kolommen gevolgd door prestaties en klikken.

 

Je krijgt nu het overzicht zoals hieronder wordt getoond.

Het kan zijn dat deze bij jouw leeg zijn.

Facebook heeft namelijk redelijk wat data nodig om deze scores te berekenen.

Het is niet erg als de score niet berekend kan worden, maar geeft je net wat minder inzicht in hoe goed jouw advertenties aansluiten bij je doelgroep.

Facebook doelgroepselectie - advertentie kwaliteitsscore

 

Kruip in de huid van je doelgroep

Oke, een goede relevantiescore is belangrijk.

Maar hoe verhoog je die eigenlijk?

Naast de nodige tips en tricks voor de advertentietekst is de doelgroepselectie dus erg belangrijk.

Maar waar let je precies op?

Kruip in de huid van je doelgroep en maak een buyer persona.

Een duur woord voor jouw ideale klant. Wie is het, hoe oud is hij/zij en wat zijn de interesses, etc, etc.

Facebook geeft je de mogelijkheid om heel gericht je doelgroep samen te stellen.

Hoe beter jij jouw ideale klant kent, hoe beter jij je doelgroep samenstelt. Zo is het mogelijk om je doelgroep te selecteren op:

  • Locatie
    • Sluit gebieden uit die minder interessant zijn
  • Taal
    • Spreekt jouw klant enkel Nederlands? Sluit anderstaligen uit
  • Geslacht
    • Is jouw ideale klant eerder een man of een vrouw? Sluit de andere sekse uit
  • Leeftijd
    • Wat is de meest ideale leeftijd van je doelgroep? Dit vind je ook terug in jouw paginastatistieken
  • Burgerlijke staat
    • Is jouw doelgroep single of juist getrouwd? Stem je advertenties hierop af
  • Ouders
    • Heeft jouw doelgroep kinderen en ja hoeveel en hoe oud?
  • Opleidingsniveau
    • Welk onderwijs heeft jouw doelgroep het meest gevolgd?
  • Functie
    • Wat is het beroep van jouw doelgroep? Richt jij je op bijvoorbeeld op ondernemers of financieel administrateurs?

Zoals je ziet komt er veel kijken bij een goede doelgroepselectie.

Veel beginners komen vaak niet verder dan geslacht, leeftijd en interesses.

Men denkt vaak dat het toevoegen van veel interesses helpt.

Je potentiële bereik groeit hier namelijk enorm van.

Dat is echter een denkfout.

Kijk verder dan interesses en voeg er vooral niet teveel toe.

Een kleiner bereik is niet erg.

Sterker nog het zorgt ervoor dat je advertentie ook daadwerkelijk gezien wordt!

 

Blijf optimaliseren en testen

Je zult zien dat je hiermee een aardige doelgroepselectie maakt.

Dat betekent niet dat je er bent.

Blijf zowel met warme als koude doelgroepen testen en vergelijk de resultaten.

Bij goede resultaten blijf je de doelgroep actief inzetten en bij tegenvallende resultaten zet je deze uit en zoek je naar nieuwe mogelijkheden.

Belangrijk daarbij is wel dat je de campagnestatistieken goed kunt lezen.

Want alleen op die manier weet je de juiste keuzes te maken.

Laat de campagne wel zijn werk doen.

Optimaliseren na enkele kliks en tientallen impressies heeft geen zin.

Geef de campagne tijd om zich te vormen.

Mijn advies is om doelgroepen minimaal een week live te zetten zonder ze aan te passen.

Daarna kan je de resultaten vergelijken en zo nodig aanpassingen maken.

 

Met goede doelgroepselecties ben je de concurrentie een stap voor

Uiteindelijk ben jij met een uitgewerkte doelgroepselecties je concurrenten een stap voor.

Staar je niet blind op interesses, maar ook naar de andere selectiemogelijkheden.

Stem je doelgroepen goed af op gedrag en maak daar specifieke advertenties voor.

Wanneer je vervolgens consequent je campagnes blijft optimaliseren zal je zien dat je kwaliteitsscore en de resultaten toenemen.