We besteden veel aandacht aan onze advertenties op Facebook. De landingspagina moet fantastisch zijn en de advertentie krijgt een passende afbeelding met een flinke dosis aantrekkingskracht. Vervolgens moet er ook een advertentietekst bij én dat is vaak waar we ongeduldig worden. Snel even een tekst toevoegen. Het maakt niet zoveel uit wat daar staat, de afbeelding spreekt voor zich. Toch is de advertentietekst een belangrijk onderdeel om écht tijd voor te maken. Een goede tekst versterkt het beeld en laat de gebruiker sneller klikken.
Hoe werkt een advertentietekst
Een Facebook advertentie is opgebouwd uit een aantal onderdelen. Zo staat links boven jouw naam en logo. Daaronder de advertentietekst met foto. Onderaan vind je koptekst en een eventuele omschrijving. Facebook biedt de mogelijkheid om een call-to-action button toe te voegen. Doe dit vooral, want het bevordert de conversie aanzienlijk.
Maar dan nu de koptekst
Tijdens mijn cursus copywriting kreeg ik regelmatig complimenten over mijn schrijfstijl. Maar de kritiek op mijn koppen bleven aan. Hoe kwam dat toch? Had ik het niet in de vingers? Waarschijnlijk wel, maar na het schrijven van een leuke tekst werd ik ongeduldig. Die koptekst geloofde ik vervolgens wel. Dat blijkt een gemiste kans. Kopteksten zijn een van de belangrijkste onderdelen van teksten en advertenties. Zo ook op Facebook. Maar hoe schrijf je een scherpe koptekst?
In het kort zijn er vijf methodes die je hanteert
- Een algemene methode
- De oplossingsgerichte methode
- De hoe methode
- De vraaggerichte methode
- De zeven woorden methode
De algemene methode
Hierbij richt je de koptekst met name op de pijn van de klant. Iets dat hij lastig vind of juist weinig moeite voor wilt doen.
Bijvoorbeeld:
(een pijnpunt) binnen (een bepaalde tijd)
“Binnen één maand meer websitebezoekers”
Of een andere mogelijkheid
Bereik (iets wenselijks) zonder (iets onwenselijks)
“Bereik meer websitebezoekers zonder grote advertentiebudgetten”
De oplossingsgerichte methode
Ken je het spreekwoord ‘Iemand een worst voorhouden’? Waar het om draait, is dat je iemand een oplossing of beloning biedt. Probeer dit ook eens voor je koptekst.
Voorbeeld:
Juist: Dubbele aantallen websitebezoekers
Onjuist: Leer goede Facebook advertenties opzetten
Of
Juist: Iedere maand 10% meer verkopen
Onjuist: De beste Facebook advertenties uitgelegd
De hoe methode
Zoals de titel misschien doet denken, is deze methode niet gebaseerd op het liedje van Miss Montreal en Nielsson. Dit gaat natuurlijk over hoe je iets doet, over uitleggen hoe jij tot een resultaat bent gekomen.
Bijvoorbeeld:
“Hoe ik 10 extra klanten per maand realiseerde”
Of
“Hoe jij jouw websiteverkeer verdubbelt”
Dat klinkt misschien een beetje als spierballen taal, maar het trekt wél de aandacht van Facebook gebruikers. Natuurlijk is het onverstandig om dingen te roepen die je niet kunt waarmaken. Waak daarvoor en wees realistisch.
De vraaggerichte methode?
Een vraag richt je aan de lezer. Daarmee maak je de advertentie opeens erg persoonlijk. Wanneer je dat aan een verlangen koppelt, kom je aardig in de buurt van een perfecte koptekst. Ga eens voor jezelf na, waar heeft jouw doelgroep behoefte aan? Als je dat weet, maak je binnen een handomdraai een goede koptekst.
Voorbeeld:
“Wil jij meer websitebezoekers?”
Probeer eens een Facebook advertentiecampagne
Of
“Wil jij een succesvolle Facebook pagina?”
Download onze whitepaper Facebook Marketing
De zeven woordenmethode
Dit heeft niks te maken met Sneeuwwitje. In de reclamewereld hanteert men een principe van zeven woorden per advertentie. Dit verplicht je om jouw propositie kort en krachtig te verwoorden. Facebook gebruikers scrollen door een enorme lijst met informatie. Hoe korter en duidelijker de boodschap, hoe eerder ze geboeid raken.
Bijvoorbeeld:
“Hoe je websiteverkeer verdubbelt met Facebook”
“Wil jij meer klanten realiseren met Facebook?”
Het vergt enige oefening en misschien nog wel meer geduld. Toch zal je merken dat een goede koptekst je Facebook advertenties succesvoller maakt. Mijn advies is om te gaan testen. Zet een advertentiecampagne en gebruik meerdere advertentievarianten. Gebruik dezelfde doelgroepselectie en afbeelding en verander alleen de (kop)tekst. Test wat voor jou succesvol is en ga daar vervolgens op door. Succes!