Om effectief te adverteren op Facebook is het belangrijk om niet alleen maar gebruik te maken van interesses. Al vormen die een goede basis om nieuw verkeer naar je website te trekken de conversie zit vaak in andere doelgroepen. Zoals je websitebezoekers, bezoekers van specifieke pagina’s of personen die in contact zijn geweest met je content. Dat soort doelgroepen noemen we aangepaste doelgroepen. Maar hoe maak je die eigenlijk?

In dit blog leg ik je uit wat aangepaste doelgroepen zijn, waarom je ze moet gebruiken en hoe je ze maakt.

 

Wat zijn aangepaste doelgroepen?

Wanneer je doelgroep in contact komt met jouw bedrijf laten ze bepaald gedrag zien. Wanneer ze niet geïnteresseerd zijn zullen ze direct je website verlaten. Maar wanneer men wél geïnteresseerd is bezoekt met vaker je website, bekijkt men content of reageert hier op. Van al deze gedragingen kan jij doelgroepen maken en dat noemt Facebook aangepaste doelgroepen. 

Aangepaste doelgroep facebook

Er zijn verschillende soorten aangepaste doelgroepen te onderscheiden:

  • Website (personen die je website bezochten)
  • Klantenlijst
  • Appactiviteiten (personen die je app gebruikten)
  • Offline activiteiten (personen die b.v. gebruik maakten van een klantenkaart)
  • Videoweergaven (personen die je video’s bekeken)
  • Leadformulieren
  • Instant experience (personen die landingspagina’s in Facebook bekeken)
  • Shoppen
  • Instagram account
  • Facebook pagina
  • Evenementen (personen die aangeven geïnteresseerd te zijn in je events)
  • Advertenties op Facebook

 

Voor mij springen er een aantal bovenuit die ik vaak gebruik. Dit zijn aangepaste doelgroepen op basis van website, klantenlijst, Facebook pagina en Instagram account. 

Wat direct opvalt is dat men bij al deze doelgroepen interesse kenbaar maakt en het is aan jou om te zorgen dat je daar iets mee doet zodat men uiteindelijk klant wordt.

 

Website

Dit zijn personen die op je website zijn geweest. Dat is nog een breed begrip en daarom geeft Facebook je de mogelijkheid om dat gedrag verder te verfijnen. Zo is het mogelijk om een aangepaste doelgroep te maken op basis van personen die het vaakst je website bezochten, die een aankoop deden in je webshop of die een gratis product aanvroegen, etc. Maar bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om webinar inschrijvingen als doelgroep op te slaan.

Aangepaste doelgroepen op basis van je websiteverkeer zijn erg belangrijk omdat ze ook de basis vormen voor een goede marketing funnel. Het geeft je de mogelijkheid om het gedrag in een doelgroep te vangen en hier je advertenties op af te stemmen. Daarmee worden jouw advertenties super relevant. Hierdoor neemt de kans op nieuwe klanten alleen maar toe.

 

Klantenlijst

Je klanten zijn natuurlijk een zeer waardevolle doelgroep. Die kun je vangen in een doelgroep. Belangrijk daarbij is wel dat je toestemming hebt om hun gegevens te gebruiken. Je kunt vervolgens je klantenlijst uploaden naar Facebook zodat je deze kunt gebruiken.

 

Facebook & Instagram accounts

Dit zijn twee doelgroepen die erg op elkaar lijken. Je kunt iedereen die interactie heeft gehad met je accounts vangen in een doelgroep. Denk hierbij aan personen die je pagina’s bezochten, een bericht hebben geliket of reageerden of een bericht opsloegen. Dit toont een zekere mate van interesse aan en die is belangrijk om uiteindelijk om te zetten naar nieuwe klanten. Sterker nog, dit soort gedragingen zijn echt het startsein om een band op te bouwen met potentiële klanten.

 

Waarom moet je aangepaste doelgroepen gebruiken?

Wat mij betreft zijn er drie belangrijke redenen waarom je aangepaste doelgroepen moet gebruiken binnen Facebook adverteren. Je kunt gedragingen opvolgen met een specifieke advertentie, ze uitsluiten van een advertentie en gebruiken om vergelijkbare doelgroepen van te maken.

 

1. Specifieke advertenties tonen bij bepaald gedrag

Om vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep is het belangrijk dat ze regelmatig met je in contact komen. Steeds een stapje verder. Daarom is het belangrijk om ieder contactmoment op te volgen met een passende advertentie. Zo zorg je voor relevantie en dat houd je doelgroep geboeid en zorgt voor vertrouwen. Je begrijpt immers waar iemand behoefte aan heeft. Een niet te missen stap in je Facebook advertentiestrategie.

 

2. Uitsluiten van doelgroepen

Wanneer je doelgroep een actie op je advertentie uitvoert dan is het verstandig om deze personen uit te sluiten van je campagne. Zo voorkom je dat er een bepaalde advertentie moeheid ontstaat. Daardoor worden je advertenties effectiever en raakt je doelgroep niet geïrriteerd. Zo kun je iedereen die zich heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief of webinar of een aankoop deed in je webshop uitsluiten van je advertenties. Hierdoor adverteer je continu onder een doelgroep die mogelijk de intentie heeft om een actie uit te voeren en spendeer je geen budget aan personen die geen actie meer gaan uitvoeren doordat ze dit zojuist al deden.

 

3. Een goede basis voor vergelijkbare doelgroepen

Een derde belangrijke reden om aangepaste doelgroepen in Facebook aan te maken is dat je er vergelijkbare doelgroepen mee kunt maken. Dit zijn doelgroepen waarbij Facebook een referentiegroep analyseert (jouw aangepaste doelgroep), zoekt naar overeenkomsten en een doelgroep samenstelt van personen die hier ook aan voldoen. Dit zijn de meest effectieve doelgroepen om te gebruiken wanneer je een koude doelgroep (personen die jou nog niet kennen) wilt aanspreken. Onmisbaar voor je strategie. 

Zo kun je dus vergelijkbare doelgroepen maken op basis van je klanten, websitebezoekers en je leads.

 

Hoe maak je een funnel met aangepaste doelgroepen?

Aangepaste doelgroepen zijn uitermate geschikt om een deel van de marketing funnel mee in te richten. Want waar je met koude doelgroepen (bijvoorbeeld vergelijkbare doelgroepen) het eerste contact met je doelgroep legt, zijn aangepaste doelgroepen uitermate geschikt op de opvolging te doen.

Met een funnel leg je stapsgewijs steeds meer contact met je potentiële klant. Die hierdoor steeds meer vertrouwen in jouw bedrijf krijgt. Met een funnel speel je steeds verder in op de behoefte van je doelgroep. Het gedrag dat ze daarbij vertonen leg je vast met aangepaste doelgroepen.

Om je een voorbeeld te geven. Stel iemand zoekt in Google naar informatie over Facebook adverteren. Hierdoor komt hij op mijn website terecht. Leest een aantal artikelen en verlaat de website. Hierdoor weet ik dat dat hij interesse heeft in Facebook adverteren. Ik vang de bezoekers van mijn blog  in een aangepaste doelgroep. Vervolgens laat ik ze op Facebook een advertentie zien waarin in mijn gratis ebook aanbied. De kans is groot dat dit ook zijn interesse heeft en besluit om hem aan te vragen. Iemand die een ebook aanvraagt heeft serieuze interesse in Facebook adverteren en is daar waarschijnlijk zelf ook mee aan het stoeien. De ebook aanvragers vang ik daarom ook in een aangepaste doelgroep en toon ik vervolgens een advertentie voor een gratis campagne check up. Die bespreek ik vervolgens persoonlijk met mijn potentiële klant.

Door deze stappen bouw ik op een toegankelijke manier aan vertrouwen. Die uiteindelijk vaak resulteert in een nieuwe klant. Aangepaste doelgroepen maken het mogelijk om deze funnel op te bouwen en daarom zijn ze zo belangrijk.

 

Waarom is de Facebook pixel zo belangrijk voor aangepaste doelgroepen?

Maar op die funnel te kunnen bouwen met aangepaste doelgroepen is het super belangrijk om de Facebook pixel op de juiste manier op je website te plaatsen. De Facebook pixel meet namelijk wie er op jouw website is geweest en wat ze daar gedaan hebben. Een essentieel onderdeel van je funnel en aangepaste doelgroepen.

In principe heb je niks meer nodig dan de basis pixel installatie. Vervolgens maak je eenvoudig aangepaste doelgroepen van de belangrijke touch points uit mijn voorbeeld. Het enige dat je hier voor nodig hebt zijn de juiste urls. Het is dus belangrijk dat je vooraf goed uitdenkt welk pad jouw websitebezoekers volgen. Dus denk goed na over hoe jij blogartikelen structureert, dat je gebruik maakt van bedankpagina’s bij het aanvragen van (gratis) producten en welke pagina’s je belangrijk vind om te volgen. Want die urls zijn super belangrijk om jouw aangepaste doelgroepen op te baseren.

 

Veel gemaakte fouten met aangepaste doelgroepen

Wanneer je aangepaste doelgroepen op de juiste manier gebruikt kunnen ze echt het werk voor je doen en succes brengen. Toch zie ik ondernemers vaak dezelfde fouten maken waardoor ze niet optimaal gebruiken maken van deze doelgroepen. Dit zijn de fouten die ik het vaakst tegenkom bij het gebruik van aangepaste doelgroepen.

 

De doelgroepen zijn te breed

Vaak zie ik dat ondernemers gebruik maken van een doelgroep van al hun websitebezoekers. Op zich is er niks mis mee. Deze doelgroep kan zeker nuttig zijn. Maar wanneer je een funnel gebruikt is deze doelgroep soms te breed. Want niet iedereen die jouw website bezoekt heeft dezelfde behoefte of interesse en zit niet op hetzelfde punt in het koopproces. Het heeft dus vaak niet zoveel zin om een aangepaste doelgroep van al jouw websitebezoekers te maken. Tenzij je bijvoorbeeld een nieuw product lanceert. In dat geval kan het interessant zijn om een aangepaste doelgroep te maken van alle websitebezoekers in de laatste 180 dagen (groter maak je ze niet).

Aangepaste doelgroepen van de verkeerde periode

Een ander veel gemaakte fout die ik vaak tegenkom is dat men doelgroepen maakt van een te grote periode. Bijvoorbeeld 30 dagen of 180 dagen. Natuurlijk kunnen deze periodes nuttig zijn voor je strategie. Maar niet wanneer je iemand wilt herinneren aan het bezoeken van jouw website. Want weet jij nog welke website je 30 dagen geleden bezocht? Ik niet. Wil je inspelen op gedrag dan is het belangrijk om korte periodes te gebruiken van bijvoorbeeld 3, 5 of 7 dagen.

Advertenties niet afstemmen op aangepaste doelgroepen

Het is een gemiste kans dat wanneer je goede aangepaste doelgroepen maakt, maar die niet gebruikt om gerichte advertenties aan te tonen. Vaak komt dat doordat je niet goed weet welke behoefte er achter een doelgroep schuil gaat. Wanneer je die behoefte wel in kaart hebt dan kan je daar in je advertenties op inspelen. Je zal merken dat hoe gerichter jij je boodschap formuleert hoe hoger de conversie zal zijn.

 

Te gericht adverteren op doelgroepen

Dit kan een beetje verwarrend zijn. Want ik vertel je net dat je juist wel gericht moet adverteren en nu weer niet?! Dat klopt en ik leg je uit waarom te gericht adverteren niet goed is. We vinden het allemaal niet fijn om het gevoel te krijgen dat we worden gevolgd. Ook al weten we vaak wel dat het zo is. We worden er liever niet mee geconfronteerd. Daarom is het niet handig om je Facebook advertenties te direct te maken. Denk bijvoorbeeld aan teksten als “Hallo websitebezoeker….” of “Ik weet dat je mijn website bezocht heb. Wil je ook niet…”. Je doelgroep vindt dat niet fijn en daardoor Facebook ook niet. Je loopt hiermee het risico dat je advertenties worden afgekeurd of minder goed presteren. Probeer de boodschap gericht maar algemeen te houden. Dus wanneer iemand mijn blogartikelen leest, toon ik een advertentie die mijn bezoekers wijst op mijn ebook met “tips die je echt verder helpen met Facebook adverteren”. Jouw bezoekers snappen dan zelf ook wel dat dit goed aansluit bij hun behoefte en dat ze die advertentie waarschijnlijk zien omdat ze jouw website bezochten.

 

Verkeerde advertentiebudgetten

Gerichte aangepaste doelgroepen in een funnel zijn vaak niet erg groot. Je sluit immers steeds meer mensen uit die onvoldoende interesse hebben. Daarom kan het zijn dat doelgroepen slechts enkele tientallen of honderden mensen groot zijn. In dat geval heeft het geen zin om grote budgetten zoals €10 per dag in te zetten. Facebook zal ongetwijfeld jouw budget opmaken. De vraag is alleen waar aan? 🤷‍♂️ Wat Facebook in dat geval doet is heel veel advertenties tonen een kleine doelgroep. Hierdoor raakt jouw doelgroep eerder geïrriteerd en verveeld door je advertenties dan dat ze enthousiast raken over je aanbod. Zorg er daarom voor dat je het budget goed afstemt op de doelgroep omvang en dat je in de gaten houdt hoe vaak je advertenties getoond worden.

 

Hoe maak je aangepaste doelgroepen in Facebook?

Ik snap dat je nu denkt “verdraaid die aangepaste doelgroepen moet ik ook hebben”. Daarom ga ik je nu uitleggen hoe jij ze zelf maakt. Je kunt de uitgeschreven instructies hieronder doorlopen of de video bekijken.

Meer how to video’s vind je op mijn Youtube kanaal

Stap 1: Open het menu in Facebook Ads Manager

Ga naar Facebook Ads Manager en open in de linkerbalk het menu met de 9 puntjes. Vervolgens klik je op doelgroepen

Aangepaste doelgroep facebook

 

Stap 2: Selecteer aangepaste doelgroepen

Vervolgens opent zich de doelgroepen omgeving en klik je op de knop Maak een aangepaste doelgroep.

Aangepaste doelgroep facebook

 

Stap 3: Selecteer de bron voor jouw aangepaste doelgroep

Je krijg dan de keuze wat de bron van jouw aangepaste doelgroep moet worden. In dit geval ga ik een doelgroep maken van mijn websiteverkeer en kies ik voor Website. 

Aangepaste doelgroep facebook

 

Stap 4: Zet de aangepaste doelgroep op

Je kunt nu de aangepaste doelgroep gaan opzetten. Selecteer welke gedraging jij wilt gebruiken voor je doelgroep en selecteer de periode. Die is altijd maximaal 180 dagen. In dit geval kies ik voor een doelgroep op basis van mijn websitebezoekers in de laatste 30 dagen. Geef je doelgroep een duidelijke naam zoals ik in onderstaande afbeelding doe. Dat voorkomt dat je later niet meer weet welke doelgroep je moet gebruiken. 

Aangepaste doelgroep facebook

 

Stap 5: De aangepaste doelgroep gebruiken in je Facebook advertentie campagne

Je wilt natuurlijk direct de aangepaste doelgroep in je advertentiecampagne gebruiken. Klik daarom in de linker menubalk op de 9 puntjes en klik op advertentiebeheer.

Vervolgens klik je op de groene knop +maken om een advertentiecampagne te maken. Selecteer de campagne doelstelling. Voor mij is dat in dit geval verkeer.

Aangepaste doelgroep facebook

 

Klik vervolgens op je advertentieset en geef die een duidelijk naam. Ik vernoem de advertentieset altijd naar mijn doelgroep. Scroll in de advertentieset naar doelgroep en klik op aangepaste doelgroepen. Hier vind je de door jou aangemaakte doelgroep. Je selecteert je doelgroep en kunt verder je advertentie opmaken en de campagne live zetten.

Aangepaste doelgroep facebook