Ben je lekker aan het adverteren op Facebook, dan wil je natuurlijk ook weten of je advertenties goed presteren. Dat merk je misschien wel aan het aantal downloads, websitebezoekers of aankopen. Maar je wilt natuurlijk ook weten of het resultaat dat je behaalt ook echt goed of misschien toch voor verbetering vatbaar is. Nu kan je in de standaard rapportages van Facebook al veel informatie terugvinden, maar hoe makkelijk is het als je precies die cijfers te zien krijgt die jij belangrijk vindt.
In dit blog leg ik je uit hoe je zelf een rapportage maakt voor je Facebook advertenties.
Waarom zijn Facebook rapportages een must?
Een campagne live zetten kan iedereen, maar zorgen dat een campagne goed presteert is een uitdaging. Daarvoor heb je inzicht in je Facebook campagnes nodig en die krijg je door rapportages te lezen. Om ze te kunnen lezen is het belangrijk dat je de belangrijkste termen begrijpt. Wil je meer weten over wat alle belangrijke termen zijn en hoe je ze leest? Ik schreef er een blog over.
Klik hier voor een uitleg over de belangrijkste termen in de rapportage
Als je weet hoe je de belangrijkste termen leest dan kan je ook inschatten welke campagnes, advertentiesets (doelgroepen) en advertenties beter scoren dan anderen. Zo wordt testen leuk en effectief. Je kunt namelijk je beste advertenties steeds verder verbeteren. En bovendien ben je instaat om campagnes die ondermaats presteren uit te schakelen.
Hoe maak je een Facebook rapportage
Om een Facebook advertentie rapportage te maken log je in op je Facebook Ads Manager. Klik vervolgens rechts op het scherm op het selectiemenu Kolommen: Prestaties.
Je komt nu in de rapportage editor. Hier bouw jij je eigen Facebook rapportage op. Selecteer door het zetten van een vinkje welke statistieken je graag wilt zien. Door rechts op een kruisje te klikken bij een geselecteerde statistiek verwijder je deze. Vergeet links onderaan niet je eigen rapportage een naam te geven. Zo vind je hem eenvoudig terug.
De rapportage die ik voor klanten maak bestaat altijd minimaal uit de volgende statistieken:
- Budget
- Frequentie
- Bereik
- Weergaven
- Klikken op links
- CTR voor klikken op links
- Resultaten
- Resultatenratio
- Kosten per resultaat
Hoe de rapportage er volledig uitziet hangt af van het soort campagnes en de doelstellingen. Want wanneer je videocampagnes draait heb je immers niet zoveel aan een resultatenratio, maar wel aan weergavepercentages en afspeeltijd.
Jouw Facebook advertentierapportage als standaard instellen
Helemaal blij met je rapportage? Dan wil je die natuurlijk direct zien zodra je inlogt op je Facebook Ads Manager. Je kunt jouw rapportage instellen als standaard. Om dit te doen klik je weer rechts op het selectiemenu Kolommen: Prestaties. Je scrollt naar beneden totdat je Als standaard instellen ziet staan. Klik erop en wanneer je nu inlogt op je account wordt jouw rapportage direct getoond.