Wanneer je zo effectief mogelijk wilt adverteren in Facebook is het belangrijk om doelgroepen zo gericht mogelijk samen te stellen.
Dat kan je heel goed zelf doen op basis van doelgroep interesses, maar de vraag is of je wel echt genoeg weet van je doelgroep of dat je wellicht belangrijke interesses over het hoofd ziet.
Om dat te voorkomen kan je gebruik maken van vergelijkbare doelgroepen.
Hiermee adverteer je een stuk gerichter en dat levert je uiteindelijk meer op.
In dit blog leg ik je uit hoe je vergelijkbare doelgroepen maakt in Facebook Ads Manager.
Wat zijn vergelijkbare doelgroepen?
In tegenstelling tot het zelf samenstellen van doelgroepen kan je Facebook ook de opdracht geven doelgroepen voor jou samen te stellen.
Ze noemen dit vergelijkbare doelgroepen, ook wel lookalike audiences.
Facebook maakt hierbij gebruik van een intelligent algoritme dat zoekt naar de kenmerken van jouw doelgroep.
Hiervoor hebben ze een referentie doelgroep nodig.
Dit is altijd een aangepaste doelgroep die je zelf samenstelt op basis van bijvoorbeeld websiteverkeer of Facebook volgers.
Hoe je aangepaste doelgroepen maakt lees je hier.
Facebook onderzoekt de kenmerken van jouw aangepaste doelgroep en op basis van de gemeenschappelijke interesses en gedrag wordt een nieuwe doelgroep geformuleerd.
Jouw nieuwe vergelijkbare doelgroep.
Door het gebruik van dit intelligente algoritme weer Facebook doelgroepen samen te stellen die vaak veel effectiever zijn dan jouw eigen aangemaakte doelgroepen.
Ik adviseer je dan ook om altijd gebruik te maken van vergelijkbare doelgroepen wanneer je koude doelgroepen wilt benaderen.
Hoe maak ik een vergelijkbare doelgroep in Facebook?
Om een vergelijkbare doelgroep te maken moet je een aantal stappen doorlopen.
Dat begint bij het maken van een aangepaste doelgroep.
In dit blog ga ik er vanuit dat je die al hebt aangemaakt.
Volg de uitleg hieronder of bekijk de video
Stap 1: Log in op Facebook Ads Manager
De eerste stap is om naar je Facebook Ads Manager te gaan en in de linkerbalk te klikken op de negen puntjes.
Er klapt een menu uit. Klik vervolgens op Doelgroepen.
Stap 2: Kies optie vergelijkbare doelgroep maken
Wanneer je nog nooit een doelgroep hebt aangemaakt zien je onderstaand scherm.
Heb je wel al eerder doelgroepen aangemaakt scroll dan verder naar beneden naar de volgende afbeelding.
Wanneer je nog nooit een doelgroep hebt aangemaakt zie je dit:
Wanneer je al eerder doelgroepen hebt aangemaakt. Zie je het volgende:
Klik vervolgens op de blauwe knop doelgroep aanmaken en kies voor vergelijkbare doelgroep.
Stap 3: Vergelijkbare doelgroep aanmaken
Je krijgt vervolgens onderstaand scherm te zien.
Bij 1 selecteer je de referentie doelgroep waarop je de vergelijkbare doelgroep wilt baseren.
Bij 2 dien je het land op te geven waar Facebook naar personen moet zoeken.
Soms gebruikt Facebook de geselecteerde regio uit je advertentieset.
Maar dat wordt vanzelf aangegeven.
Bij 3 kan je vervolgens aangeven hoe groot de doelgroep moet zijn.
Bij 1% is de doelgroep in Nederland ongeveer 100.000 personen groot en bij 10% is de doelgroep ongeveer 1.000.000 personen groot.
Groter is echter niet altijd beter en dat geldt ook voor vergelijkbare doelgroepen.
In dit geval kan je er vanuit gaan dat hoe groter de doelgroep is hoe lager de kwaliteit van de doelgroep.
Daarom is mijn advies om te kiezen voor 1% doelgroepen. Dit is vaak groot genoeg.
Mocht je tegen de doelgroep omvang aanlopen dan kan je altijd nieuwe grotere vergelijkbare doelgroepen aanmaken.
Klik vervolgens op doelgroep maken en je vergelijkbare doelgroep wordt gegenereerd.
Je doelgroep wordt vervolgens zoals hieronder weergegeven.
Je ziet dat de doelgroep klaar is, maar op dit moment nog ‘kleiner dan 1000’ personen is.
Dat komt omdat Facebook de doelgroep nog moet vullen. Dit duurt even.
Je kunt ondertussen de doelgroep alvast toevoegen aan je advertentie campagne.
Stap 4: Voeg de vergelijkbare doelgroep toe aan je Facebook campagne
Ga naar advertentiebeheer en selecteer de advertentieset in een campagne waar je de vergelijkbare doelgroep wilt gebruiken.
Scroll vervolgens in de advertentieset naar doelgroep en klik op aangepaste doelgroepen.
Je ziet dan drie tabjes.
Klik vervolgens op vergelijkbare doelgroepen en je ziet jouw vers aangemaakte doelgroep staan.
Selecteer je doelgroep om hem aan je campagne toe te voegen.
Nu ben je klaar om te adverteren.
Testen van verschillende groottes
Wanneer je vergelijkbare doelgroepen maakt heb je waarschijnlijk de schuif ontdekt om de grootte van de doelgroep mee aan te passen.
Niet alles is handig om te testen. Zo is een doelgroep van 10% erg groot, maar daardoor ook minder accuraat.
Mijn advies is om nooit te testen met doelgroepen groter van 5%.
Wanneer je een test opzet is het belangrijk om dit goed te doen.
Door de grootte verkeerd samen te stellen loop je het risico om overlap te krijgen in je doelgroep.
Daardoor worden je testresultaten vertroebelt en onbetrouwbaar.
Daarom test ik altijd het volgende:
- Vergelijkbare doelgroep van 1%
- Vergelijkbare doelgroep van 1-2%
Dat ziet er op het scherm als volgt uit
Vervolgens maak je ook een doelgroep aan van 1% tot 2%.
Vergis je niet en maak geen doelgroep aan van 0% tot 2% zoals hieronder.
Hiermee pak je dus een deel van je doelgroep dubbel mee als je deze test naar een doelgroep van 0% – 1%.
Het effect van de iOS update op vergelijkbare doelgroepen
Dat iOS 14 invloed heeft op je Facebook ads is duidelijk.
De update van Apple heeft ook invloed op doelgroepen.
Het is straks mogelijk om alleen data van 7 dagen terug te meten in conversies.
Wanneer je vergelijkbare doelgroepen gebruikt wil je natuurlijk dat je referentiegroep zo groot mogelijk is.
Normaal gebruik ik daarvoor altijd de langste periode van 180 dagen.
Het lijkt er op dat dat straks niet meer mogelijk is.
Je referentiegroep wordt daarmee aanzienlijk kleiner.
Tenzij je in zeven dagen voldoende conversies (leads of aankopen) weet te realiseren.
Maar doordat je gelimiteerde data kunt gebruiken zullen ook de vergelijkbare doelgroepen minder zuiver worden en daarmee minder effectief.