Wie kent het niet. Je wil iets op je social media plaatsen omdat je weet dat het belangrijk is. Je plant een moment in je agenda om met social aan de slag te gaan. Maar wanneer je eenmaal zit heb je geen idee wat je moet plaatsen? Het zijn van die hoofdbrekers die social media niet leuker maken. Toch hoeft het niet perse moeilijk te zijn om content te bedenken. Je moet het jezelf alleen niet te moeilijk maken.

 

Maak een ideeƫn map

Vaak komt mijn inspiratie niet wanneer ik het plan in mijn agenda, maar – hoe kan het ook anders – wanneer ik inspiratie heb. Dat is vaak lastig te plannen. Dus zorg ik dat ik op die momenten alle inspiratie opvang. Zodat ik op mijn geplande momenten aan de slag kan met de uitwerking. En dat werkt best goed al zeg ik het zelf šŸ˜‰

Ik gebruik daarvoor twee tools, maar er zijn natuurlijk eindeloos veel mogelijkheden om dit te doen. Zelf gebruik ik Google Drive documenten om blog onderwerpen in op te slaan en alvast onder te verdelen in alineaā€™s en slimme tips. Maar daar moet ik wel echt wat meer tijd voor hebben. Heb ik dat niet, omdat ik bijvoorbeeld onderweg ben dan is Evernote mijn grootste vriend. Hier gooi ik letterlijk alles in dat mij inspireert. En doordat je in Evernote al je inspiratie kan taggen en categoriseren is het heel eenvoudig weer terug te vinden.

 

Maak categorieƫn

Bedenk voor jezelf een aantal categorieƫn om in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan quotes, blogs, korte tips, vlogs, etc. Dit maakt het makkelijker om je inspiratie te categoriseren, maar ook om content te bedenken.

Een goede manier om content categorieƫn te maken is door je product als uitgangspunt te nemen. Waarschijnlijk bestaat jouw product net zoals de mijne uit een aantal pijlers. Wanneer je die pijlers neemt als content categorieƫn ben je al een heel eind op weg. Maar je kunt waarschijnlijk je pijlers ook weer op delen en zo bouw je eenvoudig aan een gigantische content strategie.

 

Versnipper je content

Dit klinkt misschien op het eerste gezicht niet heel aantrekkelijk. Maar wat ik ermee bedoel is dat je content gaat recyclen door het op te delen. Begin eens een blogartikel te schrijven. Daar maak je vervolgens losse tips en quotes van. Maar je blog zet je ook om in een gesproken video. En van die video maak je weer losse snippets om te delen. Zo zie je dat je uit een stuk content direct een stuk of tien kleinere stukjes content haalt. Dat is efficiƫnt. En nee je hoeft niet bang te zijn om in herhaling te vallen. Vaak ziet het merendeel van je volgers niet dezelfde content of legt men niet direct het verband. Zeker niet als je deze content snippers verdeelt over een langere periode.

 

Je klanten als content bron

Heb je toch geen inspiratie om content te maken? Vraag het aan de lezer! Neem je klanten en je volgers als uitgangspunt. Er zijn vast zaken waar zij tegen aanlopen of wat ze graag willen weten over jouw product. Dit zijn super goede ontwerpen om content over te maken. Daarnaast is ook de kans groot dat er meer mensen binnen doelgroep nieuwsgierig naar deze onderwerpen en heb je zo maar een paar onderwerpen te pakken waar veel binnen Google Opgezocht wordt.

Maak een zoekwoorden analyse

Over Google gesproken. Ook dat is een goede bron voor content inspiratie. Google houdt namelijk exact bij hoe vaak er op bepaalde zoektermen wordt gezocht. Door hier zelf een analyse van te maken doe je veel goede inspiratie op voor content. Een groot voordeel hierbij is dat je verzekerd bent van zoekvolume en dus meer verkeer naar je website.

Enkele goede tools om te gebruiken zijn: