Een van de meest belangrijke factoren voor het succes van je Facebook advertentiecampagnes zijn doelgroepen. De juiste doelgroepen wel te verstaan. Want naast dat de juiste doelgroep echt een gamechanger in je campagneresultaten kan zijn, zijn verkeerd opgezette doelgroepen ook een belangrijke bron voor tegenvallende resultaten. Maak de juiste keuze, maar hoe doe je dat eigenlijk?

In dit blog laat ik je zien welke doelgroepen in 2021 onmisbaar zijn voor succesvolle Facebook campagnes.

 

 

Welke soorten Facebook doelgroepen zijn er?

Bij Facebook advertenties maken we onderscheid tussen drie soorten doelgroepen, namelijk: opgeslagen doelgroepen, aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen.

 

Opgeslagen doelgroepen

Opgeslagen doelgroepen stel je zelf samen op basis van interesses en geografische criteria. Deze zet je met name in wanneer je nog geen goede vergelijkbare doelgroepen hebt om op te adverteren of om het bereik van je campagnes mee te verbreden naast vergelijkbare doelgroepen. 

Omdat je deze doelgroepen zelf samenstelt en ze voor iedere business verschillen zal ik ze niet verder behandelen in dit blogartikel. Dat wil niet zeggen dat ik ze jou niet aanbeveel om ze te gebruiken in 2021. 

 

Aangepaste doelgroepen

Aangepaste doelgroepen stel je samen op basis van het gedrag van je doelgroep. Dat zijn bijvoorbeeld een bezoek aan je website, download van je lead magnet of een aankoop op je webshop.

Deze doelgroepen zijn erg belangrijk voor je campagnes omdat deze personen in bepaalde mate interesse tonen in je bedrijf. Een conversie is binnen handbereik. Daar stem je dus ook je advertenties op af.

Hier leer je precies hoe je aangepaste doelgroepen maakt

 

Vergelijkbare doelgroepen

Vergelijkbare doelgroepen maak je op basis van aangepaste doelgroepen. Je geeft Facebook hiermee de opdracht om te zoeken naar mensen die lijken op jouw klanten, prospects of bijvoorbeeld websitebezoekers.

Deze doelgroepen zijn interessant omdat Facebook vaak beter dan jijzelf de juiste personen weet te selecteren. Ze zijn over het algemeen een stuk effectiever dan opgeslagen doelgroepen. Je zet vergelijkbare doelgroepen vaak in wanneer je koude doelgroepen wilt benaderen. Vaak gaat het om leadgeneratie of websiteverkeer en niet zo zeer om het realiseren van een aankoop. 

Lees hier hoe jijzelf vergelijkbare doelgroepen samenstelt

 

Aangepaste doelgroepen in 2021

Nu je weet waarom aangepaste doelgroepen zo belangrijk zijn is het goed om te weten welke doelgroepen er voor mij uitspringen voor 2021. Dat wil niet zeggen dat het de enige aangepaste doelgroepen zijn die ik gebruik. Toch vind ik dat deze doelgroepen meer aandacht verdienen in advertentiecampagnes.

 

Algemene aangepaste doelgroepen

Websitebezoekers in de laatste 5 dagen is een aangepaste doelgroep die ik vaak inzet. Dat komt omdat jouw bedrijf nog fris in het geheugen van de doelgroep zit. Het tonen van een (nieuwe) advertentie is daarmee super relevant. Waardoor de kans groot is dat er een nieuwe actie volgt. Mits je natuurlijk een goede advertentie en aanbod hebt. 

 

Aangepaste doelgroep voor dienstverleners

Websitebezoekers die meerdere malen je website bezochten vind ik een sterke doelgroep voor dienstverleners. Dat iemand meerdere malen de moeite neemt om jouw website te bezoeken geeft aan dat men in zeer hoge mate interesse heeft. Dit is een doelgroep die je zeker dichter naar jezelf wilt toetrekken door bijvoorbeeld het aanbieden van een lead magnet of een adviesgesprek.

 

Aangepaste doelgroep voor webshops

Ook voor webshops zijn er doelgroepen die specifiek voor dit soort bedrijven erg interessant zijn omdat ze een hoge mate van interesse tonen. Een doelgroep die ik altijd inzet voor klanten met webshops zijn websitebezoekers die producten bekeken, maar niet kochten. 

Dit wil namelijk niet zeggen dat men ongeïnteresseerd is. Vaak genoeg wordt men afgeleid door het dagelijks leven en vergeet men simpelweg een aankoop te doen. Door ze hier aan te herinneren zet je kijkers vaak om in kopers. Deze doelgroep is echt onmisbaar voor iedere webshop en is echt een cash cow 🐮 voor je webshop

 

Vergelijkbare doelgroepen in 2021

Ook vergelijkbare doelgroepen zijn onmisbaar in een goede Facebook advertentiestrategie in 2021. Maar je zet ze anders in dan aangepaste doelgroepen. Vergelijkbare doelgroepen zijn uitermate geschikt om in contact te komen met nieuwe potentiële klanten.

Dit gaat echt om oriënteren. Verwacht dus niet direct een aankoop van deze personen. Zet je deze doelgroep in voor een conversiegerichte campagne, dan raak je zeker teleurgesteld. It ain’t work! 😭

 

Algemene vergelijkbare doelgroepen

Vergelijkbare doelgroepen die ik altijd meeneem in een test zijn doelgroepen op basis van interactie op Facebook en Instagram. Waarbij ik merk dat doelgroepen op basis van Facebook vaak beter scoren dan Instagram. 

Personen die interactie hebben gehad met je bedrijf via social kanalen tonen ook in bepaalde mate interesse in je product of dienst. En zijn daarom een interessante bron om vergelijkbare doelgroepen op te maken.

Belangrijk is natuurlijk wel dat je regelmatig nieuwe content post en daar genoeg content inspiratie voor hebt.

 

Vergelijkbare doelgroepen voor dienstverleners

Een vergelijkbare doelgroep die als dienstverlener zeker niet mag ontbreken in jouw strategie zijn doelgroepen op basis van leads. 

Personen die een lead magnet aanvroegen zijn in hoge mate geïnteresseerd in jouw bedrijf. Daar wil je er natuurlijk meer van aanspreken. Zeker om vervolgens juist die lead magnet weer aan te laten zien.

 

Vergelijkbare doelgroepen voor webshops

Voor webshops merk ik dat doelgroepen op basis van klanten vaak het beste presteren. Daarbij is het ook mogelijk om een doelgroep te maken van klanten met een minimale omzet. Op die manier laat je Facebook zoeken naar personen die waarschijnlijk ook geneigd zijn om een bepaalde omzet bij je te spenderen.