Je hebt er vast weleens van gehoord. De Facebook pixel. Dat ding schijnt zo ontzettend belangrijk te zijn. Zo belangrijk dat je echt niet zonder kan. Maar is dat ook echt zo of kun je ook prima adverteren zonder dat ding?

 

Wat is de Facebook pixel

De pixel is niet meer dan een stukje code dat je op je website plaatst. Men noemt het een pixel omdat het op je scherm slechts de afmeting heeft van één pixel. Hij staat er dus wel, maar je ziet hem niet. Een concept dat Facebook niet zelf heeft bedacht, maar al zo oud als de weg naar Rome is. Nou ja niet helemaal, want in die tijd hadden ze simpelweg nog geen internet. OMG geen internet!!

Door de Facebook pixel op je website te plaatsen geef je Facebook de mogelijkheid om over de schutting mee te kijken naar wat er op je website gebeurd.

 

Hoe werkt het

Ze meten dus wie er op je website komt en wat ze er doen. Denk daarbij aan het bekijken van specifieke pagina’s, inschrijvingen of aankopen. Doordat Facebook deze gegevens van je website terugkrijgt leert het over je bezoekers en is het beter instaat om je advertenties aan de juiste mensen te tonen.

 

Is de Facebook pixel noodzakelijk?

De Facebook pixel is zeker niet noodzakelijk om te adverteren. Maar dat had je misschien inmiddels zelf ook al uitgevonden door vrolijk zonder dat ding te adverteren. Echter is het wel slim om hem te gebruiken. Naast dat Facebook beter begrijpt wat er op je website gebeurt en er de juiste mensen naartoe stuurt, is het ook zo dat je door de pixel campagneresultaten inzichtelijk maakt en daar op kan sturen. Je campagnes worden er een stuk efficiënter van en dat bespaart je een hoop geld. Ka-ching! 💸💸

 

Hoe plaats je de Facebook pixel

Het plaatsen van de pixel is niet ingewikkeld. Het stukje code komt zo gezegd in de header van je website te staan. Heb je net zoals ik weinig kaas gegeten van programmeren, dan heeft WordPress een aantal plugins die je kunt gebruiken om de Facebook pixel te installeren.

Twee plugins die ik fijn vind om te gebruiken zijn:

Als het gaat om de pixel integratie vind ik persoonlijk Pixel cat het fijnst. Dat komt omdat deze WordPress plugin specifiek is ontwikkeld voor de Facebook pixel. Het stelt je instaat om heel eenvoudig de pixel op je website te activeren, maar ook om conversies (acties die je wilt meten met je campagnes) in te stellen.

Insert headers en footers kan interessant zijn wanneer je ook nog andere pixels in je header moet plaatsen. Bijvoorbeeld die van Google Analytics. Het is met deze plugin niet mogelijk om conversies in te richten. Echter kun je dat wel op andere manieren doen door binnen Facebook gebruik te maken van aangepaste conversies.

 

Hoe meet je de resultaten

Doordat je met de pixel Facebook instaat stelt om alle acties van websitebezoekers te meten, wordt het mogelijk om de resultaten van je campagnes inzichtelijk te maken. Wanneer je de pixel goed instelt, hoef je alleen maar in de rapportage te kijken naar het kopje ‘resultaten’.

Liever selecteer je ook kosten per resultaat en resultatenratio. De eerste variabele geeft aan je resultaten kosten. En dat is altijd handig om te weten. Sterker nog om op te sturen. Want zo krijg je uiteindelijk de meest succesvolle campagne. De resultatenratio zegt iets over de populariteit van je campagne. En berekent hoeveel conversies er zijn gerealiseerd over het totaal aantal vertoningen van je advertentie.

En vervolgens zoek je de juiste variabelen op

Wil je meer weten over wat al die vreemde variabelen en afkortingen betekenen in  je rapportage? Klik dan hier voor mijn uitleg.