Wanneer ik om me heen kijk zie ik veel paniek. Van tijd tot tijd voel ik die bij mezelf ook. We gingen op 10 maart van het idee dat ons bedrijf volledig in de fik stond naar een transitie van online dienstverlening met 100km/h in 0 tot 3 seconde. Iedereen moest gaan bezorgen, online trainingen geven. Maar veel ondernemers verstijven in deze zware tijd en draaien resoluut de geldkraan dicht. Terwijl anderen juist het hardst schreeuwen dat je nu moet adverteren op Facebook. Juist nu. Want niemand doet het. En het is zo goedkoop! Maar klopt dat wel en zo ja wat is dan verstandig om te doen?

Adverteren blijkt significant goedkoper

Omdat er zoveel geschreeuwd werd over lage prijzen werd ik als zelf gekroond advertentie specialist nieuwsgierig. Want is het echt zo en hoeveel goedkoper is het dan wel niet?

Daarom deed ik onderzoek onder de resultaten bij tien van mijn klanten. En het blijkt waar. Adverteren op Facebook en Instagram in maart 2020 was veel goedkoper dan in de 3 maanden daarvoor. 

Ik vergeleek lead prijzen, kosten per klik en de kosten per 1000 vertoningen. Want dat zijn nu eenmaal de belangrijkste metrics voor nerds als ikzelf. De lead prijzen bleken 21% goedkoper, de kosten per 1000 vertoningen 22,6% en de kosten per klik daalden op Facebook en Instagram zelfs met 25%! Dat zijn nog eens cijfers waar je mee thuis kunt komen als ondernemer. Maar wat moet je nu eigenlijk met die wetenschap?

 

 

Wel of niet adverteren?

Ik merk dat veel ondernemers zich opgejaagd voelen door de heersende paniek. Het is verleidelijk om je te laten meesleuren in de waan van de dag. Maar wat heb je daaraan? Of je budget hebt om te adverteren kan jij alleen bepalen. Kijk je naar de kansen dan is het zeer interessant om nu te adverteren op Facebook. Maar zorg dat je vooral vanuit focus en een weldoordachte strategie handelt en niet vanuit emotie. 

Wat je wel en vooral ook niet moet doen

Als je besluit om te gaan adverteren op Facebook dan adviseer ik je om nu in te zetten op naamsbekendheid en lead generatie. Je merkt dat de markt terughoudend is in het doen van aankopen. Dat komt simpelweg doordat er teveel onduidelijkheden zijn. Adverteren gericht op conversie is in veel gevallen daarom niet rendabel genoeg. Dat wil echter niet zeggen dat er geen behoefte en interesse in jouw product is. Zorg er dus voor dat je gaat zaaien. Zodat als er straks meer duidelijkheid is en de markt weer een hogere koopbereidheid heeft jij hier maximaal van profiteert. 

Dat zaaien doe je vooral door content te verspreiden. Organisch en betaald. Zorg ervoor dat je waarde biedt voor je doelgroep. Probeer niet te zenden over je product, maar in te spelen op de doelgroep behoefte. Dat geldt ook voor lead generatie. Er zijn verschrikkelijk veel manieren hoe jij nu contact kan maken met je doelgroep. Ik sprak de afgelopen tijd veel ondernemers die met de handen in het haar zaten en keer op keer kwamen we tot leuke frisse en creatieve ideeën om in deze nieuwe tijden toch contact te leggen. Dat gaat van gratis strategiesessies tot groepstrainingen, hypnose masterclasses, interviews en noem het maar op. 

Ben je benieuwd wat adverteren voor jou kan doen in deze kansrijke periode? Laten we in gesprek gaan. Meld je aan voor een gratis speeddate. Ik help je graag verder met creatieve ideeën.