Wanneer je Facebook advertentiecampagnes opzet kom je er al snel achter dat Facebook je advertenties op verschillende plekken toont aan haar gebruikers. Standaard zet Facebook alle plaatsingen aan. Maar is dit wel verstandig?
In dit blog leg ik je uit wat alle adverentieplaatsingen inhouden en welke je het beste kunt gebruiken.
Wat zijn advertentieplaatsingen?
Advertentieplaatsingen zijn plekken die Facebook binnen het Facebook ecosysteem ter beschikking stelt om advertenties te plaatsen.
De bekendste daarvan is ongetwijfeld de tijdlijn. Ook wel nieuwsoverzicht genoemd. Om een aantal berichten van vrienden en familie wordt een advertentie geplaatst. Voor deze plaatsing is er niet een bepaalde volgorde. Dit wordt aangepast aan je gedrag.
Maar zo zijn er veel meer plekken die Facebook ter beschikking stelt. Waaronder het audience network.
Dat is een netwerk aan veelal gratis apps die geld verdienen door advertentieruimte ter beschikking te stellen aan Facebook en Google.
Zo kan het zomaar gebeuren dat jouw Facebook advertentie getoond wordt op Tinder. Maar ook bij veel games en ander soort gratis apps.
Verder heeft Facebook ook een aantal advertentieplaatsingen in Messenger en Instagram.
Whatsapp wordt daar nog in gespaard, maar er is sprake van dat men advertenties in de Stories van whatsapp wilt plaatsen.
Welke advertentieplaatsingen zijn er?
Facebook maakt onderscheidt in plaatsingen onder hun vier platformen. Dat zijn Facebook, Instagram, Audience network en Messenger.
Dit is het volledige overzicht van de beschikbare plaatsingen per platform:
Facebook advertentieplaatsingen
- Nieuwsoverzicht (tijdlijn)
- Marktplaats
- Video overzicht (alleen voor video advertenties)
- Rechterkolom (alleen beschikbaar op computers)
- Groepen
- Stories
- In stream video’s (alleen voor video advertenties)
- Zoekresultaten
- Express artikelen (wordt amper gebruikt in Nederland)
Instagram advertentieplaatsingen
- Overzicht (tijdlijn)
- Explore pagina
- Stories
Audience network advertentieplaatsingen
- Natives, banners en interstitial (banners in apps)
- Video’s met beloning (alleen voor video advertenties)
- In stream video’s (alleen voor video advertenties)
Messenger advertentieplaatsingen
- Postvak in
- Stories
- Gesponsorde chatberichten
Waarom is het belangrijk om advertentieplaatsingen aan te passen?
Niet alle plaatsingen leveren dezelfde resultaten op. Je kunt er vanuit gaan dat er over het algemeen dezelfde resultaten worden behaald en dat niet iedere plaatsing geschikt is om goede resultaten mee te halen.
Facebook zet ze standaard allemaal aan omdat ze op deze manier jouw budget het snelste uitgeven. Dat is erg goed voor hun portemonnee, maar niet voor die van jou.
Daarnaast heb je er niet veel aan als gebruikers van met name apps een beloning krijgen om naar je advertenties te kijken.
Vaak gaat het om spelletjes waarbij men credit verdient door naar jouw (video) advertentie te kijken.
Daarbij is men veelal niet geïnteresseerd in jouw boodschap en is het dus niet effectief om daar te adverteren.
Welke Facebook advertentieplaatsingen kan ik het beste gebruiken?
Ten eerste is het belangrijk om na te gaan waar jouw doelgroep het meeste actief is.
Als dat per definitie niet op Instagram is dan heeft het weinig zin om dat platform te gebruiken.
Houdt er wel rekening mee dat het belangrijk is om voldoende plaatsingen op te nemen.
Hierdoor kan het Facebook algoritme namelijk het beste voor jou optimaliseren.
Ga daarom altijd uit van minimaal 4 plaatsingen.
Denk dan bijvoorbeeld aan de Facebook en Instagram tijdlijn en Stories op Facebook en Instagram.
Het Audience network zet ik standaard uit bij nieuwe doelgroepen. Die wil ik namelijk niet bereiken op plekken buiten Facebook.
Ook is het zo dat door de laatste iOS update het voor Facebook lastiger is geworden om in apps goed de resultaten van jouw advertentiecampagne te meten.
Ik gebruik het Audience network een enkele keer wanneer ik veel bekendheid wil realiseren onder warme doelgroepen voor bijvoorbeeld een webinar of een andersoortig event.
Het Audience network levert vaak veel klikken op naar de website, maar weinig resultaat. Ook blijken de klikken vaak van lage kwaliteit doordat er veel per ongeluk geklikt wordt.
Verder kan het geen kwaad om de verschillende plaatsingen te testen.
Zet een test campagne op en onderzoek welk platform en plaatsing voor jouw het beste werken. Daar kom je snel genoeg achter door een goede rapportage voor jezelf te maken.
Belangrijk daarbij is wel dat je weet hoe je die rapportage moet lezen. Want anders maak je mogelijk de verkeerde beslissingen. Dat kan grote gevolgen hebben voor je vervolgcampagne.
Hoe pas ik de advertentieplaatsingen aan?
Je doet er dus verstandig aan om de plaatsingen van je Facebook campagne zorgvuldig aan te passen.
Dat doe je door in je campagne naar de advertentieset te gaan. Vervolgens scroll je naar beneden tot je bij Plaatsingen aankomt.
Zoals je ziet staat die standaard op Automatische plaatsingen. Daarbij staat vermeld dat het ‘aanbevolen’ is. Maar zet ze altijd op handmatige plaatsingen.
Vervolgens krijg je een hele lijst met plaatsingen per platform. Je kunt nu een heel platform in een keer uitvinden of specifieke plaatsingen verwijderen door het vinkje weg te halen.
Hoe je dat ook doet, zorg er altijd voor dat je de lijst goed naloopt. Het kan zijn dat er nog een vinkje blijft staan waar je dat niet wilt.
Zelf gebruik ik vaak alleen de plaatsingen van Facebook en Instagram tijdlijn. Aanvullend ook Stories. Toch gebruik ik die altijd apart.
Heb je een advertentieset gekopieerd, ga er dan niet vanuit dat de instellingen van je plaatsingen worden overgenomen.
Facebook zet die in een aantal gevallen terug naar automatische plaatsingen. Wees daar dus op tijd bij om die aan te passen voor je campagne live gaat.
Hoe gebruik je de advertentieplaatsingen optimaal?
Wanneer je meerdere plaatsingen selecteert voor je advertentieset zal Facebook altijd het meeste budget zetten op het kanaal dat direct het beste reageert op jouw advertenties.
Dat is niet altijd wat je wilt. Wanneer je een test opzet en de verschillen wilt meten tussen de verschillende kanalen wil je dat het budget evenredig wordt verdeeld.
In dat geval doe je er goed aan om een aparte campagne aan te maken specifiek voor een advertentieplatform.
Zo krijg je de meest objectieve campagneresultaten en ben je instaat om de juiste beslissingen te nemen.
De campagne opzet ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit:
- Conversiecampagne 1 – Facebook
- Conversiecampagne 1 – Instagram
- Conversiecampagne 1 – Stories
Waarom het belangrijk is om je creatives aan te passen voor de plaatsing
Wanneer je verschillende advertentieplaatsingen wilt gebruiken voor je Facebook campagnes is het belangrijk om te weten dat iedere plaatsing zijn eigen afmetingen heeft.
Een advertentie maken en gebruiken voor alle plaatsingen is daarom niet handig.
Je advertentie past niet goed en daardoor is deze niet optimaal zichtbaar.
Dat is zonde want zo komt je boodschap niet goed over. Pas dus altijd de advertentie aan naar de plaatsing die je gebruikt.
Je zal zien dat dit de resultaten van je campagne ten goede komt.
Hoe pas je de creatives aan voor een plaatsing?
Om de plaatsing van je Facebook advertentie aan te passen ga je in je campagne naar de advertentie en klikt op bewerken.
Vervolgens selecteer je een afbeelding of video wanneer je dit nog niet gedaan hebt.
Je ziet vervolgens dat Facebook direct de verschillende plaatsingen aangeeft.
Klap de plaatsing naar wens open.
Door om het potloodje te klikken kan je de specifieke plaatsing aanpassen en een andere afbeelding gebruiken.
Dat ziet er als volgt uit. Klik links op wijzigen om de afbeelding naar wens aan te passen.
Heb je geen andere advertenties voor handen of weet je niet hoe je die zelf kunt maken? In Canva.com maak je zelf binnen een handomdraai advertenties.
Je kunt ze zelf vanaf het begin maken of een bestaand template gebruiken.