Regelmatig praat ik met ondernemers over hun bedrijf en online marketingactiviteiten. Uiteraard komt ook Facebook ter spraken. Toch hoor ik nog veel ondernemers zeggen dat hun doelgroep niet op Facebook zit. Maar klopt dat wel? Waar LinkedIn tegenwoordig een kleine 6 miljoen leden in Nederland telt, tikt Facebook bijna de 10 miljoen aan. Grote kans dat ook jouw zakelijke doelgroep op Facebook zit. Hun bewering blijkt dus onterecht en daardoor missen deze bedrijven een grote kans om met hun doelgroep in contact te komen.

 

“Mijn doelgroep zit niet op Facebook”

 

Werk en privé lopen steeds meer door elkaar heen

Werkgevers gaan er steeds meer vanuit dat werknemers hun e-mail controleren in hun vrije tijd en waar nodig beschikbaar zijn om hun werk bij te sturen. Aan de andere kant zorgt de smartphone er voor dat we altijd bereikbaar zijn. Of we nu thuis of onderweg naar werk zijn of op kantoor in de verloren minuutjes. Social media worden overal bekeken. Dat werk en privé steeds meer door elkaar lopen hoeft geen probleem te zijn, maar biedt het bedrijfsleven ook kansen. Dus ook voor jou als adverteerder. Want de HRM manager is dat nog steeds wanneer hij thuis de vaatwasser uitruimt. Wanneer jouw advertentie langskomt is de doelgroep vaak geïnteresseerd. Mits je advertentie natuurlijk relevant is.

 

“De HRM manager is dat nog steeds als hij thuis de vaatwasser uitruimt”

 

Facebook is al lang niet meer alleen voor vermaak en vrienden. Het is een platform waar wij ons informeren over alles dat ons interesseert. Zo ook werk gerelateerde zaken. Of dat gaat om nieuws of advertenties maakt dan niet zoveel uit en dus liggen hier voor jou als adverteerder kansen!

 

 

Zoek je doelgroep met een goede doelgroep selectie

Wat belangrijk is, is dat je de juiste mensen weet te vinden voor je advertenties. Een goede doelgroep selectie is essentieel om succes te hebben met advertenties. Het is mogelijk om zelf doelgroepen samen te stellen, maar dit is in de praktijk minder effectief dan wanneer je Facebook doelgroepen laat samenstellen. Met het installeren van de Facebook pixel op de website is dat heel eenvoudig. Facebook volgt hiermee jouw websitebezoekers en zoekt hier soortgelijke personen bij om een doelgroep te formeren. Mijn ervaring is dat Facebook veel gerichter doelgroepen samenstelt dan dat ik dit zelf doe voor klanten.

 

“Laat Facebook je websitebezoekers volgen”

 

Pas je advertentie aan

Vervolgens is het belangrijk om je advertenties af te stemmen op de doelgroep. Een goede afbeelding is essentieel. Gelukkig stelt Facebook gratis fotostock afbeeldingen ter beschikking. Maar een goede tekst bij de advertentie is minstens zo belangrijk. Waar de foto zorgt voor de nodige stopkracht, moet jouw tekst de doelgroep nieuwsgierig maken. Vaak zie ik ondernemers de fout maken om advertenties op te stellen vanuit de productgedachte. Hiermee ga je de oorlog niet winnen, want je speelt onvoldoende in op de doelgroep behoefte. Zorg dervoor dat je weet wat er speelt onder de doelgroep en maak ze nieuwsgierig met jouw oplossingen voor hun uitdagingen.

Maar speel ook met het moment dat jouw advertentie zichtbaar is. Is iemand op kantoor? Dan is het interessant om in te spelen op die situatie door hier in je tekst aan te refereren. “Wacht niet langer met je probleem oplossen en stap nu met product X naar je manager. Of wanneer de doelgroep thuis is speel je daarop in door “Hoe begin jij morgen aan je werkdag op kantoor?”. Op deze manier speel je in op het denkpatroon van de doelgroep en maak je adverteren spannender.

 

Kortom

Het kan haast niet anders of jouw doelgroep zit ook op Facebook. Het gaat er alleen om dat je de juiste mensen weet te vinden en nieuwsgierig maakt. Dat doe je door de juiste doelgroep selectie en advertentieteksten. Speel daarmee en test wat werkt en probeer verschillende weergave momenten uit. Je krijgt dan vanzelf gevoel bij wat wel en niet werkt.