De economie draait op volle toeren en voor de meeste mensen is dat goed nieuws. Maar als je als organisatie veel vacatures hebt en constant op zoek bent naar kandidaten, ben je veel tijd kwijt aan het werven van nieuwe medewerkers. Een frustrerende situatie waarbij je, als het even tegenzit, ook nog eens je business ziet stagneren. In dit blog vertel ik je hoe ik een van mijn opdrachtgevers hielp om blijvend in contact te komen met vijfhonderd enthousiaste kandidaten.

Hoe blijf je de concurrentie een stap voor?

Deze opdrachtgever is een zorgorganisatie. In de zorg is het personeelstekort chronisch én groeiend. Het gevolg: moordende concurrentie op de arbeidsmarkt.

Het bedrijf was er dus op gebrand om bij nieuwe vacatures sneller en meer kandidaten aan te spreken, om zo de concurrentie een stap voor te blijven.

Om dat doel te bereiken ontwikkelde ik een concept waarbij het bedrijf ‘on top of mind’ kwam bij kandidaten in de regio, en de kandidaten al in een voorstadium op de radar van het bedrijf kwamen te staan. Het bleek dé oplossing voor het wervingsprobleem van mijn opdrachtgever: binnen drie maanden wisten we 500 enthousiaste kandidaten aan het bedrijf te binden.

Hóe dan?

Ik ontwikkelde een service waarbij kandidaten zich inschrijven om vacatures te ontvangen. Niks nieuws onder de zon, zou je denken. Het is tenslotte niet moeilijk om een database te bouwen. En veel bedrijven hebben al zo’n service. Maar het is in dit geval de uitvoering die het verschil maakt. Want bij veel van die bedrijven komen er hopeloos ingewikkelde formulieren om de hoek kijken die kandidaten alleen maar afschrikken. En zitten er ook nog de nodige haken en ogen aan de beveiliging van hun persoonsgegevens. Daar hebben wij dus niet voor gekozen.

Ons concept werd ‘social based’: we slaan geen gegevens op, alleen voorkeuren. Zo maakten we het concept AVG-proof én werd het laagdrempelig voor kandidaten om zich in te schrijven. Via een meerkeuzemenu kunnen ze namelijk supersnel hun voorkeuren aangeven.

Een uitgekiende social media campagne bracht ons vervolgens in contact met kandidaten in de regio. Het concept bleek een hit, want de doelgroep schreef zich direct massaal in: binnen drie maanden hadden zich al ruim vijfhonderd kandidaten ingeschreven. And still counting!

En nu?

Dit resultaat liegt er niet om. Niet eerder lukte het mijn opdrachtgever om zo eenvoudig honderden kandidaten binnen handbereik te hebben. Maar dat was pas het begin. Want wat doe je met zo’n grote database aan enthousiaste kandidaten? Precies, relevante vacatures sturen. Niet alleen gericht, maar ook gepersonaliseerd.

We sturen kandidaten dus vacatures op naam. Met een pushbericht naar hun telefoon. Dat is niet alleen erg persoonlijk, maar het verhoogt ook de attentiewaarde. Dit zien we terug in de reactiegraad, die was nog nooit zo hoog: ruim 90% van de kandidaten opent het bericht en 80% klikt door naar de vacature.

Dichterbij de kandidaat kom je haast niet, zou je denken. Maar niets is minder waar. Je kunt nog dichterbij komen. Door het ‘social’ karakter van deze werkwijze is het voor kandidaten namelijk erg eenvoudig om contact te leggen met een van de recruiters. Dat persoonlijke contact zorgt ervoor dat kandidaten sneller een band opbouwen met het bedrijf en minder aannames doen over de vacature.

Mijn opdrachtgever draaide hiermee in drie maanden een situatie om van amper zichtbaarheid naar een situatie waarbij zij in control zijn bij het werven van nieuwe kandidaten. Ze putten inmiddels uit een bron van meer dan vijfhonderd kandidaten! Hiermee kunnen ze kandidaten niet alleen gericht benaderen, maar weten ze de doelgroep ook verder te binden met andere activiteiten, zoals een banenmarkt en een live Q&A.

Benieuwd hoe ook jij meer impact maakt op de arbeidsmarkt? Ik ga graag het gesprek met je aan. Neem gerust contact op voor een vrijblijvende belafspraak.