Misschien heb ik je inmiddels door dit artikel overtuigd dat je de Facebook pixel écht moet gebruiken. Maar heb je geen idee hoe je dit moet doen? Geen nood! In dit blog leg ik je stap voor stap uit hoe dat werkt.

Eigenlijk bestaat het installeren van de Facebook pixel uit twee stappen:

  1. Het ophalen van je eigen pixel
  2. Het integreren van de pixel op je website

Nu ben ik zelf groot fan van WordPress en dus gaat dit blog over het installeren van de pixel op WordPress websites. Heb je een ander CMS systeem dan kan ik je daar niet mee helpen. Maar vaak hebben andere CMS systemen vergelijkbare plugins waar je ook vrij eenvoudig je pixel mee kunt installeren.

 

Stap 1 – Het ophalen van je eigen Facebook pixel

Log in op www.facebook.com/advertising. Hier bevind zich je advertentie account. Vervolgens klik je linksboven op het hamburger menu (haha ja zo heet dat echt 🍔😍). Vervolgens onderaan op alle hulpmiddelen en vervolgens op pixels.

Facebook-pixel-installatie-0.2

Nu kom je in een scherm terecht waar je de pixel aanmaakt. Wanneer je nog geen pixel hebt aangemaakt dan is het scherm leeg en staat er in het midden een knop met pixel aanmaken of zoiets. Klik daarop en er opent zich een scherm. Klik op de tweede optie manually install pixel code yourself.

Facebook-pixel-installatie-0.1

Vervolgens verschijnt je eigen pixel op het scherm 🙌🏻 en kun je hem kopiëren. Plak hem even in een notitie document. Je hebt namelijk alleen het nummer nodig op de plek die ik hieronder met rood arceer.

Deze code is je pixel ID. Die kun je vervolgens gebruiken om in te voeren in WordPress. Maar dat is stap 2.

 

Stap 2 – Het integreren van de pixel op je website

Log in op de WordPress omgeving van je website en ga in het linkermenu naar plugins (helaas geen hamburgers hier 🍔). Klik bovenin het scherm op nieuwe plugin. Zoek nu op de plugin Pixel Cat. Die ziet er als volgt uit.

Facebook-pixel-installatie-0

Gevonden? Dan installeer en activeer je de plugin. Nu kun je de Facebook pixel op je website installeren. Klik in het linkermenu op Facebook Pixel.

Je ziet nu een invulveld genaamd Facebook Pixel ID. Vul daar jouw Pixel ID in en klik onderaan op save. Gefeliciteerd! 🎉 Je hebt de Facebook Pixel geïnstalleerd.

Facebook-pixel-installatie-1

In principe kun je nu uit de voeten. Facebook meet je websiteverkeer. Echter heb je nog geen ‘event’ opgezet. Een event is een conversie. Dus uiteindelijk het doel van je advertentiecampagne.

Je wil dit opzetten zodat je ook resultaten in Facebook kunt meten. Belangrijk hierbij is dat je na je conversie (een aankoop, inschrijving of lead) je websitebezoekers doorstuurt naar een ‘succespagina’. Dit is een pagina waar je de websitebezoeker bedankt voor zijn aankoop of inschrijving. Deze pagina is niet alleen belangrijk om je websitebezoekers te laten weten dat alles succesvol verlipe, maar ook om je conversies te meten. Het is namelijk de eindhalte van je campagne.

Gebruik je deze pagina’s nog niet dan adviseer ik je echt ten zeerste om deze te gaan gebruiken. Gebruik je ze wel, dan kun je de volgende stappen doorlopen om conversies met de Facebook pixel te meten.

De trigger staat altijd op page visit en daar hoef je niks aan te veranderen. Vervolgens geef je bij 1 aan welke pagina je wilt meten bij deze conversie.

Bij 2 kies je het type conversie. Gaat het om een aankoop of lead etc.

Bij 3 en 4 geef je eventueel een waarde op en de valuta waarin je de waarde wilt meegeven. Dit is niet verplicht.

Facebook-pixel-installatie-2

Bij 2 geef je op om wat voor soort conversie het gaat. Gaat het om een aankoop? Kies dan voor Purchase. Gaat het om een inschrijving? Kies dan voor lead. Dit zijn de twee meest voorkomende conversies.

facebook-pixel-installatie-3

Sluit af en sla op. Je hebt nu de Facebook Pixel geïnstalleerd en een conversie opgezet. 👏🏻Heb je meerdere conversies? Dan kun je die vervolgens aanmaken. Je kunt ongelimiteerd conversies aanmaken.

Facebook-pixel-installatie-4