Heb je Facebook advertentiecampagnes lopen. Je ziet wel wat resultaten en cijfers, maar je hebt geen idee wat ze allemaal betekenen. Dan is het lastig om te beoordelen of je campagne succesvol is. Laat staan dat of je wel inzet op het winnende paard. Nu zijn er zoveel variabelen dat het een onleesbaar blog wordt wanneer ik ze allemaal behandel. Daarom zet ik in dit blog de belangrijkste termen voor je uiteen.
Klik hier voor een blogartikel over het maken van je eigen Facebook rapportage
Bereik
Dit zijn het aantal bereikte personen binnen je doelgroep. Het is puur een getal en zet eigenlijk de andere criteria in perspectief. Je weet door het bereik immers hoeveel personen je advertentie zien en of dit een valide aantal is om een conclusie op te baseren. Ga er vanuit dat bereik pas interessant wordt bij enkele honderden. Daaronder is het te weinig om een goede analyse op te baseren.
Vertoningen
Op het eerste oog lijken vertoningen misschien erg op het bereik. Toch is er een groot verschil. Je bereikte personen kunnen namelijk meerdere vertoningen van je advertenties zien. Facebook baseert andere variabelen op het aantal vertoningen en niet op het aantal bereikte personen. Belangrijk om te weten.
Frequentie
Dit is een variabele die jezelf moet toevoegen aan je rapportage. Ik vind frequentie altijd erg belangrijk om te tonen. Het geeft namelijk direct het aantal vertoningen per bereikte persoon aan. Je wil dit weten omdat het geen zin heeft om een advertentie te vaak te tonen aan dezelfde personen. Je doelgroep gaat namelijk echt niet opeens tot actie over bij de zesde keer dat ze je advertentie zien. Sterker nog, het leidt tot irritatie. Zelf houd ik altijd een frequentie van 3 a 4 aan.
Klikken
Dit is een verraderlijke variabele omdat er verschillende klikken gemeten worden. Zo heb je de keuze uit ‘alle klikken, ‘klikken op links’ en ‘unieke klikken op links’. Maar wel een hele belangrijke en daarom is het goed om de verschillen te kennen.
Laten we beginnen met ‘alle klikken’. Dit zijn letterlijk alle klikken die iemand kan uitvoeren op je advertentie. Dus ook de likes, het uitvergroten van de afbeelding, klikken naar je pagina en naar je website. Het geeft dus een veel minder goed beeld weer van de prestaties van je campagne. Afhankelijk van je doelstelling natuurlijk.
Klikken op links wil zeggen de klikken op een knop in je advertentie of op een url in je tekst. Het meet alle klikken en dus ook wanneer iemand meerdere keren klikt. De ‘unieke klikken op links’ geeft daarom een veel schoner beeld weer. Want dit laat zien hoeveel personen er op je links klikte.
Ook voor klikken geldt dat het pas een valide getal wordt bij minimaal 100. Maar liever enkele honderden. Hoe groter het getal hoe stabieler je conclusie.
Je wilt klikken meten omdat het een deel van het succes van je campagne toont. Namelijk of je advertentie nieuwsgierig maakt om verder te lezen. Best belangrijk toch?
CTR
Maar alleen klikken zegt te weinig. Daarom is de CTR (Click Through Rate) een belangrijke variabele. Het geeft namelijk de verhouding van het aantal klikken op het aantal vertoningen weer. Hoe hoger de CTR hoe beter het is. Want dat laat zien dat meer mensen nieuwsgierig zijn om te klikken.
Ook bij CTR kun je kiezen uit ‘alle’ en ‘unieke’. Hiervoor gelden dezelfde regels als bij de klikken.
CPC
Een Cost Per Click kan een interessante variabele zijn om je campagne op te sturen. Het geeft namelijk aan hoe duur of goedkoop iedere klik is. Indirect krijg je meer of minder klikken voor hetzelfde budget. Het is zeker niet de belangrijkste variabele om op te sturen, maar wel een om rekening mee te houden. Je wilt uiteindelijk de goedkoopste resultaten behouden.
Resultatenratio
Hier begint het pas echt interessant te worden. De resultatenratio geeft namelijk aan hoeveel resultaten je hebt gerealiseerd onder het aantal vertoningen. Wat het resultaat is hangt af van wat jij als doelstelling selecteert. Dit omvat onder andere leads, inschrijvingen en aankopen. Hoe hoger dit percentage hoe beter, want dat betekent dat er meer mensen je product waardevol vinden.
Je kunt de resultatenratio dus eigenlijk opvolgend zien na de CTR. Eerst moet iemand nieuwsgierig genoeg zijn om door te klikken om vervolgens je product waardevol genoeg te vinden om het aan te schaffen.
Kosten per resultaat
Dit is de variabele waar ikzelf vaak op stuur. Het doet wat het zegt. Het meet wat een resultaat kost. Ook hier is een resultaat weer een lead, inschrijving of een aankoop. Natuurlijk wil je weten wat een resultaat kost. Want alleen zo weet je waar je de goedkoopste resultaten vandaan haalt en welke doelgroep of advertentie dus het meest rendabel is.
Natuurlijk moet je dit altijd bekijken in relatie tot het aantal views en het aantal klikken. Want alleen zo weet je of de steekproef groot genoeg is om een conclusie op te baseren.
Kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore is de underdog van de variabelen. Misschien niet direct in het zicht, maar zeker belangrijk. Facebook beoordeelt de waarde van jouw advertentie en geeft je op basis daarvan een score. Deze score bepaalt de grootte van je bereik en de kosten van de campagne. Hoe beter de kwaliteitsscore, hoe beter je advertentie zal scoren. Dat betekent een groter bereik en lagere kosten.
Leuk hoor, maar hoe bereik je dat? Door ze zorgen dat men genoeg op je advertentie klikt, lang genoeg blijft kijken (indien video) en reageert. Een reactie kan een like, deel of comment zijn.
De kwaliteitsscore is alleen zichtbaar op advertentieniveau en pas zichtbaar na 500 vertoningen.