Hoe maak ik aangepaste doelgroepen in Facebook ads manager?

Om effectief te adverteren op Facebook is het belangrijk om niet alleen maar gebruik te maken van interesses. Al vormen die een goede basis om nieuw verkeer naar je website te trekken de conversie zit vaak in andere doelgroepen. Zoals je websitebezoekers, bezoekers van specifieke pagina’s of personen die in contact zijn geweest met je content. Dat soort doelgroepen noemen we aangepaste doelgroepen. Maar hoe maak je die eigenlijk?

In dit blog leg ik je uit wat aangepaste doelgroepen zijn, waarom je ze moet gebruiken en hoe je ze maakt.

 

Wat zijn aangepaste doelgroepen?

Wanneer je doelgroep in contact komt met jouw bedrijf laten ze bepaald gedrag zien. Wanneer ze niet geïnteresseerd zijn zullen ze direct je website verlaten. Maar wanneer men wél geïnteresseerd is bezoekt met vaker je website, bekijkt men content of reageert hier op. Van al deze gedragingen kan jij doelgroepen maken en dat noemt Facebook aangepaste doelgroepen. 

Aangepaste doelgroep facebook

Er zijn verschillende soorten aangepaste doelgroepen te onderscheiden:

  • Website (personen die je website bezochten)
  • Klantenlijst
  • Appactiviteiten (personen die je app gebruikten)
  • Offline activiteiten (personen die b.v. gebruik maakten van een klantenkaart)
  • Videoweergaven (personen die je video’s bekeken)
  • Leadformulieren
  • Instant experience (personen die landingspagina’s in Facebook bekeken)
  • Shoppen
  • Instagram account
  • Facebook pagina
  • Evenementen (personen die aangeven geïnteresseerd te zijn in je events)
  • Advertenties op Facebook

Voor mij springen er een aantal bovenuit die ik vaak gebruik. Dit zijn aangepaste doelgroepen op basis van website, klantenlijst, Facebook pagina en Instagram account. 

Wat direct opvalt is dat men bij al deze doelgroepen interesse kenbaar maakt en het is aan jou om te zorgen dat je daar iets mee doet zodat men uiteindelijk klant wordt.

 

Website

Dit zijn personen die op je website zijn geweest. Dat is nog een breed begrip en daarom geeft Facebook je de mogelijkheid om dat gedrag verder te verfijnen. Zo is het mogelijk om een aangepaste doelgroep te maken op basis van personen die het vaakst je website bezochten, die een aankoop deden in je webshop of die een gratis product aanvroegen, etc. Maar bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om webinar inschrijvingen als doelgroep op te slaan.

Klantenlijst

Je klanten zijn natuurlijk een zeer waardevolle doelgroep. Die kun je vangen in een doelgroep. Belangrijk daarbij is wel dat je toestemming hebt om hun gegevens te gebruiken. Je kunt vervolgens je klantenlijst uploaden naar Facebook zodat je deze kunt gebruiken.

Facebook & Instagram accounts

Dit zijn twee doelgroepen die erg op elkaar lijken. Je kunt iedereen die interactie heeft gehad met je accounts vangen in een doelgroep. Denk hierbij aan personen die je pagina’s bezochten, een bericht hebben geliket of reageerden of een bericht opsloegen. Dit toont een zekere mate van interesse aan en die is belangrijk om uiteindelijk om te zetten naar nieuwe klanten. Sterker nog, dit soort gedragingen zijn echt het startsein om een band op te bouwen met potentiële klanten.

 

Waarom moet je aangepaste doelgroepen gebruiken?

Wat mij betreft zijn er drie belangrijke redenen waarom je aangepaste doelgroepen moet gebruiken binnen Facebook adverteren. Je kunt gedragingen opvolgen met een specifieke advertentie, ze uitsluiten van een advertentie en gebruiken om vergelijkbare doelgroepen van te maken.

Specifieke advertenties tonen bij bepaald gedrag

Om vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep is het belangrijk dat ze regelmatig met je in contact komen. Steeds een stapje verder. Daarom is het belangrijk om ieder contactmoment op te volgen met een passende advertentie. Zo zorg je voor relevantie en dat houd je doelgroep geboeid en zorgt voor vertrouwen. Je begrijpt immers waar iemand behoefte aan heeft. Een niet te missen stap in je Facebook advertentiestrategie.

Uitsluiten van doelgroepen

Wanneer je doelgroep een actie op je advertentie uitvoert dan is het verstandig om deze personen uit te sluiten van je campagne. Zo voorkom je dat er een bepaalde advertentie moeheid ontstaat. Daardoor worden je advertenties effectiever en raakt je doelgroep niet geïrriteerd. Zo kun je iedereen die zich heeft ingeschreven voor een nieuwsbrief of webinar of een aankoop deed in je webshop uitsluiten van je advertenties. Hierdoor adverteer je continu onder een doelgroep die mogelijk de intentie heeft om een actie uit te voeren en spendeer je geen budget aan personen die geen actie meer gaan uitvoeren doordat ze dit zojuist al deden.

Vergelijkbare doelgroepen

Een derde belangrijke reden om aangepaste doelgroepen in Facebook aan te maken is dat je er vergelijkbare doelgroepen mee kunt maken. Dit zijn doelgroepen waarbij Facebook een referentiegroep analyseert (jouw aangepaste doelgroep), zoekt naar overeenkomsten en een doelgroep samenstelt van personen die hier ook aan voldoen. Dit zijn de meest effectieve doelgroepen om te gebruiken wanneer je een koude doelgroep (personen die jou nog niet kennen) wilt aanspreken. Onmisbaar voor je strategie. 

Zo kun je dus vergelijkbare doelgroepen maken op basis van je klanten, websitebezoekers en je leads.

In dit blog lees je alles over hoe je vergelijkbare doelgroepen maakt.

 

Hoe maak je aangepaste doelgroepen in Facebook?

Ik snap dat je nu denkt “verdraaid die aangepaste doelgroepen moet ik ook hebben”. Daarom ga ik je nu uitleggen hoe je ze maakt. Je kunt de uitgeschreven instructies hieronder doorlopen of de video bekijken.

Meer how to video’s vind je op mijn Youtube kanaal

Stap 1: Open het menu in Facebook Ads Manager

Ga naar Facebook Ads Manager en open in de linkerbalk het menu met de 9 puntjes. Vervolgens klik je op doelgroepen

Aangepaste doelgroep facebook

Stap 2: Selecteer aangepaste doelgroepen

Vervolgens opent zich de doelgroepen omgeving en klik je op de knop Maak een aangepaste doelgroep.

Aangepaste doelgroep facebook

Stap 3: Selecteer de bron voor jouw aangepaste doelgroep

Je krijg dan de keuze wat de bron van jouw aangepaste doelgroep moet worden. In dit geval ga ik een doelgroep maken van mijn websiteverkeer en kies ik voor Website. 

Aangepaste doelgroep facebook

Stap 4: Zet de aangepaste doelgroep op

Je kunt nu de aangepaste doelgroep gaan opzetten. Selecteer welke gedraging jij wilt gebruiken voor je doelgroep en selecteer de periode. Die is altijd maximaal 180 dagen. In dit geval kies ik voor een doelgroep op basis van mijn websitebezoekers in de laatste 30 dagen. Geef je doelgroep een duidelijke naam zoals ik in onderstaande afbeelding doe. Dat voorkomt dat je later niet meer weet welke doelgroep je moet gebruiken. 

Aangepaste doelgroep facebook

Stap 5: De aangepaste doelgroep gebruiken in je Facebook advertentie campagne

Je wilt natuurlijk direct de aangepaste doelgroep in je advertentiecampagne gebruiken. Klik daarom in de linker menubalk op de 9 puntjes en klik op advertentiebeheer.

Vervolgens klik je op de groene knop +maken om een advertentiecampagne te maken. Selecteer de campagne doelstelling. Voor mij is dat in dit geval verkeer.

Aangepaste doelgroep facebook

Klik vervolgens op je advertentieset en geef die een duidelijk naam. Ik vernoem de advertentieset altijd naar mijn doelgroep. Scroll in de advertentieset naar doelgroep en klik op aangepaste doelgroepen. Hier vind je de door jou aangemaakte doelgroep. Je selecteert je doelgroep en kunt verder je advertentie opmaken en de campagne live zetten.

Aangepaste doelgroep facebook

Nu je er toch bent…

Misschien wil je ook wel extra tips hoe jij jouw advertenties nog effectiever maakt. Download dan mijn gratis ebook ‘Van pielen naar presteren’.