Misschien heb je de term algoritme weleens voorbij horen komen. Maar heb je geen idee wat het is en wat het doet. Wel dat het erg belangrijk is. En dat is het zeker. Bijna iedere commerciële website maakt wel gebruik van een algoritme. Zo ook Instagram. In mijn blog leg ik je uit waar het Instagram algoritme op let en hoe je dat voor jezelf inzet om te groeien in Instagram volgers.

 

Wat doet een algoritme?

Een algoritme is niets anders dan een formule die bepaalt wat jij te zien krijgt. Het rankt de zoekresultaten in Google, zet aanbevolen producten voor je op een rij op Amazon en bepaalt op Instagram welke berichten jij wel en ook niet ziet. Om die volgorde te bepalen maakt het algoritme gebruik van een aantal factoren. Ga er vanuit dat het Instagram algoritme hierbij als doel heeft om de gebruiker een zo’n waardevol mogelijke ervaring te geven. Hoe waardevoller jouw content, hoe groter je bereik. 🚀

 

Is het niet makkelijker om Instagram volgers te kopen?

Dat klinkt als veel werk en dus kun je je afvragen of er geen shortcuts zijn als je meer Instagram volgers wilt. Je kunt ervoor kiezen om Instagram volgers te kopen. Er zijn tal van websites waar je voor een paar tientjes al een paar honderd volgers koopt. Toch kleven er een groot aantal nadelen aan het kopen van volgers. Welke lees je hier. Mijn advies? Koop geen volgers. Tenzij ego strelen je doel is. Dan is het waarschijnlijk wel een goed idee. Maar wie hou je dan eigenlijk voor de gek? 🤷‍♂️

 

Deze factoren hebben invloed op het algoritme

Het Instagram algoritme houdt rekening met de volgende factoren:

  • Likes
  • Reacties
  • Reactie op reacties
  • Opslaan
  • Doorsturen
  • Taggen
  • Meedoen aan poll of quiz
  • Video uitkijken
  • Story terugswipen
  • Content opnieuw bekijken

Is dit het enige waar je rekening mee moet houden? Vast niet. Een algoritme is als het coca cola recept. Niemand weet exact wat er in zit en waarop Instagram rankt. Toch kun je er vanuit gaan dat als je je met Instagram marketing richt op deze factoren je bereik toeneemt. Onderzoek wat voor jou werkt en richt je daarop. Je moet het natuurlijk ook gewoon leuk vinden om te doen.

 

Engagement op Instagram is key

Zoals je kunt zien zijn deze factoren allemaal gebaseerd op interactie van gebruikers met jouw content. De ene factor zal daarbij een grotere invloed hebben dan de andere. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk interactie te realiseren. Dat stimuleer je op een aantal manieren. Stel je volgers eens een vraag. Dat kun je doen in een post, maar natuurlijk ook in een Story. In dat laatste geval kun je een poll of een quiz inzetten. Geef je wel eens waardevolle tips? Adviseer dan de lezer van je post het bericht op te slaan voor later. Ik doe dit zelf ook en sinds ik dit doe zie ik dat meer mensen mijn posts opslaan. Reageert iemand op je posts? Antwoord dan zo snel mogelijk en probeer een dialoog aan te gaan. Zo ontstaat er snel reactie op reactie.

 

Begin met het maken van Stories

En begin met het maken van Stories. Als je dat nog niet deed natuurlijk. Want Stories zijn een prachtig medium om content te delen en een persoonlijk verhaal te vertellen. Maar het ontlokt ook sneller reacties van volgers en dat is goed voor het algoritme. Daarnaast hebben Stories een positieve invloed op je ‘normale’ posts. Deze krijgen hierdoor namelijk ook meer bereik.

 

Aan de slag met Instagram marketing

Wil je meer met Instagram marketing doen? Bedenk dan vooraf een goede strategie. Houd rekening met je doelgroep, hun behoeftes, je persoonlijke touch en een planning. Zorg dat je niet ad hoc content maakt. Dat zorgt vroeg of laat voor een gebrek aan inspiratie. Zelf spaar ik inspiratie op in de app Evernote. Meer tips om snel inspiratie te verzamelen en content te maken lees je hier. Bedenk goed dat social media en zeker ook Instagram niet is bedoeld voor het snelle succes. Ga voor succes op de lange termijn en waardevolle content en interactie met je volgers. Dan wordt het vast een succes! 🏆