Dynamische Facebook advertenties is één van mijn geheimen om de campagnes van mijn klanten succesvol te maken. Waarom lees je hier.

Maar in het kort komt het er op neer dat je snel en eenvoudig Facebook laat testen wat de beste combinatie is van uitingen, tekst en knoppen voor jouw campagne.

In dit blog leg ik je uit hoe de dynamische Facebook advertenties opzet.

 

 

Voordelen van dynamische Facebook advertenties

Natuurlijk vraag je je af waarom je dynamische advertenties zou gebruiken.

De belangrijkste reden is dat het de snelste manier is om veel advertentievarianten te testen.

Hierdoor krijg je snel inzicht in wat het beste werkt voor jouw doelgroep.

Je kunt snel de meest ideale advertentie samenstellen.

Hierdoor worden je advertenties effectiever. Je behaalt betere resultaten zoals meer klanten en leads en je resultaten worden goedkoper.

 

Hoe werken dynamische advertenties

Binnen de dynamische advertenties kun je per advertentieonderdeel meerdere varianten opgeven.

Wanneer je een advertentie live zet gaat Facebook deze verschillende onderdelen met elkaar combineren.

In je rapportage lees je vervolgens af welke variant per onderdeel het beste gepresteerd heeft.

Wanneer je van ieder advertentieonderdeel de best presterende variant pakt en samenvoegt, krijg je jouw ideale advertentie.

 

Zo test je dynamische advertenties

Uiteraard wil jij ook voor jouw Facebook campagnes die ideale advertentie.

Daarom is het belangrijk om je dynamische advertentie te testen.

Neem daarvoor één doelgroep. Het liefst een opgeslagen doelgroep op basis van interesses of een vergelijkbare doelgroep.

Zet deze voor minimaal een week (maximaal twee weken) aan zonder ze aan te passen.

Vergelijk na deze periode de resultaten en kies de best presterende variant per advertentieonderdeel.

Het beste kan je voor deze test een looptijdbudget instellen. Daarbij zou ik uitgaan van ongeveer €100 aan budget.

Stel vervolgens de begin en einddatum in en je hebt er geen omkijken meer aan.

 

Stap 1 – Selecteer de juiste campagne doelstelling

Helaas dynamische advertenties zijn niet overal beschikbaar binnen Facebook ads.

Je kunt ze alleen gebruiken bij campagne doelstellingen verkeer, app installaties, leads genereren en conversies.

Daar kan de gemiddelde adverteerder overigens prima mee uit de voeten.

Dynamische facebook advertenties campagnedoelstellingen

Stap 2 – Zet dynamische advertenties aan

Vervolgens is het belangrijk om de dynamische Facebook advertenties aan te zetten.

Doe je dat niet dan wekt Facebook bij het opzetten van je advertentie wel de indruk dat je ze aanmaakt, maar biedt het niet de volledige functionaliteit en zal Facebook niet optimaliseren voor de winnende combinatie.

Het activeren van dynamische advertenties doe je in de advertentieset instellingen bovenaan.

Zoals hieronder in de afbeelding wordt weergegeven.

Eenmaal aan kan je de rest van je advertentieset instellingen afronden en doorgaan naar het creëren van je advertentie.

dynamische facebook advertenties activeren

Stap 3 – Advertentie opzetten

Je kunt nu meerdere afbeeldingen en/of video’s toevoegen.

Meerdere teksten schrijven, koppen en onderschriften gebruiken en knoppen toevoegen. 

Je kunt nu tot 5 variabelen per onderdeel opgeven.

Belangrijk is wel dat je niet teveel variabelen gebruikt wanneer je met kleine budgetten werkt.

Op die manier heeft Facebook teveel tijd nodig om tot de winnende combinatie te komen.

Zelf gebruik ik vaak maximaal 3 variabelen.

Dynamische facebook advertentievariabelen opgeven

Stap 4 – Campagne live zetten

Wanneer je de advertentie hebt gevuld met variabelen kan je de campagne live zetten.

Het is vervolgens aan te raden niet te snel wijzigingen door te voeren.

Geef Facebook tijd om te leren wat het beste werkt. I

k hanteer daarom een testperiode van minimaal een week.

Maar daarbij vind ik het wel belangrijk dat iedere variabele minimaal 100 klikken heeft gerealiseerd.

Alleen zo kan je gedegen conclusies trekken en werken met de winnende combinatie.

Te weinig data kan een vertekend beeld geven waardoor je het risico loopt om verkeerde conclusies te trekken.

 

Stap 5 – Resultaten monitoren

Wanneer Facebook voldoende data heeft verzameld is het tijd om het net op te halen.

Wat heeft je advertentie opgeleverd en tekent zich al een winnende combinatie af?

Belangrijk is dat je de juiste resultaten voor jezelf inzichtelijk maakt.

Welke variabelen ik belangrijk vind in het lezen van campagneresultaten lees je hier.

Hieronder zie je de resultaten van een dynamische Facebook campagne die ik onlangs heb opgezet.

Je ziet dat er al twee afbeeldingen zijn die er snel bovenuit beginnen te steken.

Zoals ik al zei is het nog veel te vroeg om hier conclusies aan te verbinden.

Maar het voorbeeld geeft goed weer hoe dynamische advertenties werken.

Resultaten dynamische Facebook advertenties

 

Voorkom deze fouten

Dynamische Facebook advertenties is een supermooie tool, maar gebruik je hem verkeerd dan zal ook deze tool je niet het gewenste resultaat opleveren.

Voorkom in ieder geval dat je teveel varianten test. Ja kunt er behoorlijk wat opgeven. Maar test maximaal 3 tot 5 varianten per advertentieonderdeel.

Verder is het belangrijk dat je niet een te korte testperiode gebruikt. Een week is minimaal!

Anders loop je het risico op te weinig resultaten en ben je niet instaat de juiste conclusies te trekken.

Ook te kleine doelgroepen zijn een risico. Het probleem is dat Facebook in dit geval je advertenties te vaak aan dezelfde persoon laat zien.

Hierdoor neemt iemand niet méér actie en zullen de resultaten verslechteren waardoor je rapportage een vertekend beeld geeft.

Het heeft geen zin om meerdere doelgroepen te testen met ieder hun eigen dynamische advertentie.

De resultaten zijn niet met elkaar te vergelijken waardoor je het overzicht verliest.

 

Zo bekijk al je advertentievariaties

Facebook geeft in zijn advertentie editor maar een voorbeeld.

Bij dynamische advertenties wisselen ze daarbij wel de voorbeelden af.

Maar de ervaring leert dat dit nooit de voorbeelden zijn waar jij op zit te wachten.

Gelukkig is er een mogelijkheid om zelf alle variaties te zien en dat doe je als volgt.

Ga naar je advertentie account en doorloop de volgende stappen:

  • Open je campagne
  • Open de advertentieset
  • Selecteer de dynamische advertentie

Je ziet dan het volgende:

facebook dynamische advertenties variaties

Klik vervolgens op Meer variaties weergaven.

Je ziet dan het volgende:

facebook dynamische advertenties variaties

Door rechts bij het specifieke onderdeel op het driehoekje te klikken maar je het mogelijk om een andere variatie van dat onderdeel te selecteren.

Zo kun je naar hartelust mixen en matchen en al je advertentievariaties bekijken.