Je hebt vast weleens een tip voorbij zien komen waarbij je verteld werd dat je Facebook retargeting moet toepassen. En niet zonder reden, want het is een zeer krachtig middel. Mits op de juiste manier toegepast. En precies om dat laatste punt wil het nog wel eens niet je verwachtingen evenaren. Of misschien heb je überhaupt geen idee wat retargeting is. Geen nood want in dit blogartikel leg ik je precies uit wat jij moet weten over Facebook retargeting.

 

 

Wat is retargeting eigenlijk?

Retargeting vind je terug op ieder advertentieplatform zoals Google, Youtube, Linkedin, Pinterest en dus ook op Facebook en Instagram. Het betekent niets meer dan je advertenties opnieuw vertonen aan personen die in contact zijn geweest met jouw marketingmiddelen. De meest bekende vorm van Facebook retargeting zijn de websitebezoekers. Maar dit is slechts één van de mogelijkheden. 

Wat je eigenlijk met retargeting doet is verschillende gedragingen van je doelgroep in kaart brengen en deze in aparte bakjes stoppen. Bakjes, doelgroepen, die je later kunt gebruiken om specifieke advertenties aan te tonen. Gericht op het vertoonde gedrag.

 

Hoe werkt Facebook retargeting?

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Je maakt eerst je retargeting doelgroepen aan. Vervolgens zet je een nieuwe advertentiecampagne op en selecteer je de door jouw aangemaakte retargeting doelgroepen. 

Facebook weet dan dat ze alleen de personen die voldoen aan jouw doelgroep selectie advertenties moeten tonen.

 

Het belang van retargeting

Retargeting heeft een zeer belangrijke functie binnen je Facebook advertentiestrategie. Je doelgroep heeft namelijk tijd nodig om je te leren kennen en vertrouwen op te bouwen dat jij of jouw product de juiste keuze is. Na het zien van slechts een advertentie zijn ze nog lang niet overtuigd. Daar is dus nog aardig wat werk aan de winkel. En dat is precies waar retargeting om de hoek komt kijken. Facebook retargeting geeft je extra kansen om contact te maken met potentiële klanten en door de inzet hiervan bouw je dus sneller gericht vertrouwen op.

Dat merk je ook aan de resultaten van je retargeting campagnes. Wanneer juist toegepast zie je direct een hogere klikratio naar je website en zal je uiteindelijk ook meer aankopen zien. 

 

Facebook retargeting doelgroepen

Zoals gezegd zijn websitebezoekers de meest bekende retargeting doelgroep. Maar er zijn er nog veel meer en die worden onterecht snel over het hoofd gezien. Toch zijn er een aantal doelgroepen die erg interessant kunnen zijn voor je retargeting advertenties. Maar let goed op waar je ze voor gebruikt want niet iedere retargeting doelgroep heeft dezelfde waarde. Je kunt ze dus niet allemaal op dezelfde manier gebruiken.

Andere interessante Facebook retargeting doelgroepen zijn:

  • Websitebezoekers (ken je inmiddels al)
  • Personen die producten in je webshop bekeken
  • Personen die producten bekeken in je Facebook en Instagram shop
  • Personen die interactie hadden met je Facebook bedrijfspagina
  • Personen die interactie hadden met je Instagram bedrijfsaccount
  • Personen die jouw video’s bekeken op Facebook en Instagram
  • Personen op je e-maillijst
  • Personen die jouw app gebruiken

Binnen Facebook’s advertentiemanager zijn dit ook wel de aangepaste doelgroepen. Die vind je binnen je doelgroep beheer in de advertentiemanager. 

facebook retargeting - aangepaste doelgroepen

Lees meer over het maken van aangepaste doelgroepen

 

Verschillen tussen retargeting doelgroepen

Wel hebben ze allemaal een andere waarde. Zo heeft iemand die vluchtig een Instagram post likete een minder grote waarde dan iemand die 5 minuten je website bezocht. Dat zal je ook direct terug zien in de resultaten van deze verschillende doelgroepen. Gooi ze dus niet allemaal op een hoop. Maar geef iedere groep een gerichte advertentie. Iemand die een post likete zal wellicht te porren zijn om een lead magnet te downloaden. Terwijl iemand die meermaals jouw website bezocht mogelijk al klaar is om een product te kopen.

Wanneer je een webshop hebt kan je nog verder onderscheid maken. Iemand die een product likete op Instagram heeft ook hier de minste waarde. Iemand die een product in de webshop bekeek heeft al een grotere waarde. Maar iemand die producten in een winkelmandje stop of zelfs een betaling start (maar niet afrondt) vertegenwoordigen nog een veel grotere waarde. Dat komt omdat de koopintentie steeds groter wordt.

 

 

Wat heb je nodig voor retargeting?

Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf welke retargeting doelgroep je wilt gebruiken. Maar laten we websitebezoekers als uitgangspunt nemen. Wat heb je dan eigenlijk allemaal nodig om een retargeting op Facebook op te zetten?

 

Plaats de Facebook pixel

Ten eerste moet de Facebook pixel op de website staan. Hiermee geef je Facebook inzicht in wie jouw website bezoekt of wanneer je een webshop hebt ook welke producten er worden bekeken.

Lees hier hoe je de Facebook pixel installeert

Lees hier hoe je de Facebook pixel in een webshop installeert

 

Zorg voor voldoende websiteverkeer

Een Facebook pixel plaatsen is leuk en een aangepaste doelgroep aanmaken ook, maar je hebt er helemaal geen fluit aan wanneer niemand je website bezoekt. Je hebt dus websiteverkeer nodig en het liefst zoveel mogelijk. Of in het geval dat je een retargeting doelgroep wilt maken van personen die interactie hadden met je Facebook of Instagram account voldoende interactie op deze accounts.

Bezoekt niemand je website, plaats je nooit blogs of post je praktisch nooit een bericht op je accounts en worden deze amper gelikete? Dan heb je een groot probleem. Eigenlijk zijn je retargeting doelgroepen dan compleet nutteloos omdat er gewoon niet voldoende mensen in zitten.

Zorg dus dat je marketingstrategie er op gericht is om een shit load aan websiteverkeer en interactie op je social accounts te realiseren. En ja dat kost tijd, maar uiteindelijk is het het dubbel en dwars waard. Met Facebook ads zou je dat kunnen realiseren door een verkeers- of videoweergaven campagne. 

 

Zorg voor voldoende interactie

Interactie realiseer je door regelmatig te posten. Niet alleen in je tijdlijn, maar ook in stories. Ook het plaatsen van Reels en video’s op je Facebook en Instagram pagina zijn van grote waarde. Deze content blijft en kan altijd worden teruggekeken. Ze bouwen dus steeds meer weergaven op. Daarbij is video een zeer laagdrempelige manier om informatie over te brengen naar je doelgroep en heel goed te vangen in een retargeting doelgroep.

 

Facebook retargeting: de do’s en dont’s

Om succesvol te zijn met retargeting advertenties moet je rekening houden met een aantal zaken.

  • Doelgroepen moeten groot genoeg zijn
  • Gebruik niet teveel budget
  • Zorg dat je advertentie niet te vaak vertoond wordt
  • Stem advertenties af op de doelgroep

 

Doelgroepen moeten groot genoeg zijn

Zoals gezegd heeft het weinig zin om retargeting in te zetten wanneer je doelgroepen te klein zijn. Zorg er dus voor middels Facebook advertenties, SEO en het posten van berichten op je Facebook en Instagram accounts dat je voldoende massa hebt om doelgroepen op te baseren. Heb je dat niet, dan heeft het geen zin om direct te starten met retargeting. Om Facebook een doelgroep te laten gebruiken moet deze minimaal 100 personen groot zijn. Dat zijn personen die Facebook kan identificeren en dat is dus een ander getal dan een op een jouw websitebezoekers.

 

Gebruik niet teveel budget

Voor de meeste ondernemers, uitzonderingen daargelaten, zijn retargeting doelgroepen vaak klein. Het heeft geen zin om te adverteren met budgetten van €10 per dag. Maar wat kost een retargeting campagne dan wel? Zorg ervoor dat je met kleine budgetten begint. Denk aan €1 – €5 per dag. Dat is vaak al meer dan genoeg.

 

Zorg dat je advertentie niet te vaak vertoond wordt

Een gevolg van teveel budget gebruiken is dat Facebook jouw retargeting advertenties te vaak aan dezelfde personen laat zien. Facebook stopt namelijk niet met het uitgeven van budget en zal kiezen uit twee opties. Ze tonen je advertenties te vaak aan dezelfde personen, waardoor advertentievermoeidheid of zelfs irritatie optreedt. Of ze verhogen dermate de weergavenkosten dat je veel te veel betaald.

Je kunt dit eenvoudig controleren door de frequentie van je advertenties in de gaten te houden. Houd er rekening mee dat men je advertentie beste een aantal keren mag zien. Bijvoorbeeld zo’n 4 tot 6 keer per maand is niet erg. Maar 4 tot 6 keer per week is teveel.

Lees meer over de advertentie frequentie en andere rapportage metrics

Of bekijk de video

 

Stem advertenties af op de doelgroep

Een van de meest gemaakte fouten is om in een Facebook retargeting campagne exact dezelfde advertenties te gebruiken als op je koude doelgroepen. Dat is natuurlijk super zonde. Waarschijnlijk heeft deze doelgroep je eerdere campagne al gezien of ze zijn die fase in een aankoopproces al voorbij. Ze tonen immers specifiek gedrag en daar mag je op inspelen. Eigenlijk moet dat. Anders heeft retargeting weinig zin. 

Hebben ze je website voor het eerst bezocht? Laat ze een advertentie zien voor een lead magnet.

Hebben ze de lead magnet gedownload? Laat ze een advertentie zien voor productverkoop.

Onderzoek het gedrag van je doelgroepen en bepaal wat een volgende stap zou zijn in het aankoopproces en probeer ze d.m.v.  een retargeting ad dichter bij je uiteindelijke doel te krijgen.

 

Hoe zet je Facebook retargeting succesvol in?

Zijn er nog meer zaken waar je rekening mee moet houden? Ja zeker! Hoe specifieker jij je retargeting maakt hoe sneller iemand tot een aankoop zal overgaan. 

Bedenk bijvoorbeeld welke stappen iemand in jouw funnel doorloopt en laat ze op dat specifieke moment een specifieke advertentie zien

Stuur je een e-mail uit naar je lijst voor een webinar, productactie, etc? Ondersteun dit met een gerichte advertentie. Het stapelen van marketing zichtbaarheid vergroot het succes van je totale campagne.

Zorg ervoor dat je klanten uitsluit van je campagnes. Dat geldt overigens niet alleen voor retargeting maar ook voor koude doelgroep campagnes. Deze personen hebben immers jouw conversiedoel al bereikt. Het is zinloos om ze nog steeds advertenties te tonen.

Heb je een specifiek aanbod? En dan maakt het echt niet uit of dat voor een lead magnet of een product is. Zorg ervoor dat je de doelgroep naar een goede en specifieke landingspagina stuurt. Niemand wil aan zijn lot worden overgelaten op een te generieke pagina. Die bezoeker ben je dan snel en voor altijd kwijt. 

 

Hoe maak je een retargeting advertentie?

Wil je zelf aan de slag met het opzetten van Facebook retargeting advertenties? Bekijk dan onderstaande video waarin ik precies uitleg hoe dat werkt.