Als bedrijf kun je er niet meer omheen om Facebook zakelijk te gebruiken. Maar waar bedrijven hun huisstijl en logo zeer serieus nemen, zie ik bedrijven nog weleens de mist ingaan wanneer de Facebook en social media in het algemeen gebruiken. In die gevallen lijkt het alsof ze het minder serieus nemen dan hun huisstijl en dat is wat mij betreft onterecht. Social media zijn een verlengstuk van je merk. Net zoals een website of je briefpapier dat is. Hoe zorgvuldiger je daarmee omgaat, hoe beter dat uiteindelijk ook is voor je merk.

 

Waar moet je opletten wanneer je Facebook zakelijk gebruikt

Een van de meest gemaakte fouten wanneer men Facebook zakelijk gebruikt is dat er teveel ‘gezonden’ wordt. Bedrijven praten vaak alleen maar over en vanuit hun product. Daar zitten (nieuwe) klanten over het algemeen niet op te wachten. Ik geef je vijf tips om Facebook zakelijk effectief te gebruiken.

 

1. Spreek vanuit de doelgroep behoefte

Ook jouw doelgroep heeft een behoefte, een probleem, een pijn. Ze willen dat je ze hierbij helpt. Speel daar in je content op in en je hebt er gegarandeerd fans bij. Doe dus vooral onderzoek naar wat er leeft onder je doelgroep en klanten. Waar lopen ze tegenaan, waar willen ze specifiek meer over weten? Vertaal dat naar content voor je Facebook pagina.

 

2. Ga van zenden naar interactie

Alle social media gebruiken een algoritme. Facebook dus ook. Dit algoritme bepaalt wie en wanneer jouw content ziet. Hoe meer het algoritme jouw content als waardevol ervaart, hoe vaker je getoond wordt. Alleen zo groeit je organisch bereik. Als je Facebook zakelijk gezien een succes wil maken, dan moet je dus zorgen voor interactie op je content. Stel je doelgroep eens een vraag en zorg dat je reageert zodra zij antwoorden. Stel eens een poll of een dilemma voor of vraag je doelgroep naar hun ‘gouden tips’. 🏆 Zo krijg je interactie los en dat draagt bij aan je bereik. Maar wat je ook doet vraag vooral niet expliciet om te liken, delen of te taggen. Facebook wil dit niet meer en straft dit af. Het zorgt ervoor dat je dus minder zichtbaar wordt en dat wil je echt niet.

 

3. Geef waarde

Je krijgt vanzelf interactie wanneer je waardevolle content deelt. De onderwerpen weet je al doordat je die gevraagd hebt aan klanten en wellicht je doelgroep. Doe ook onderzoek naar gewilde onderwerpen via Ubersuggest.com. Dit is een tool die uitzoekt welke zoekwoorden interessant zijn om te gebruiken. Zo doe je snel nieuwe content inspiratie op. Ik schreef hier ook een blog over. Mijn blog over content inspiratie lees je hier.

Wees in ieder geval niet te bang om teveel weg te geven. Alle succesvolle ondernemers op social media geven extreem veel waarde weg. Ze delen praktisch alles en dat zou jij ook moeten doen. Blijven klanten dan niet weg omdat ze alles al weten? Integendeel! Zie je content als een grote berg puzzelstukjes. Je hebt ze allemaal, maar weet niet waar ze horen. Zo ook jouw doelgroep. Ze waarderen heel erg dat je waarde deelt, maar hebben vaak niet de kennis of de tijd om het zelf succesvol in te zetten. En daar kom jij om de hoek als zelfbakken ‘guru’. 🙋🏼‍♂️

 

4. Wees persoonlijk

Mensen doen zaken met mensen en niet met bedrijven. Hoe persoonlijker jij je bedrijf neerzet hoe laagdrempeliger het voor je doelgroep wordt om te reageren of een product bij je te kopen. Ze weten immers tegen wie ze praten of waar ze kopen. Ik zie dit helaas nog veel misschien wanneer bedrijven Facebook zakelijk inzetten. Ze plaatsen algemene afbeeldingen of gratis stockfoto’s. Te algemeen beeld dat niks zegt over het bedrijf of de mensen erachter. Goedkoop, dat wel. Maar ook zonde, want zo geef je jouw doelgroep niet de kans om een band met je op te bouwen.

 

5. Gebruik video

Als iets goed scoort op Facebook is het video. Dat zou je dus ook zakelijk moeten inzetten. Schrijf dus niet alleen waardevolle content, maar zet het ook om in video. Zo vermenigvuldig je eenvoudig je hoeveelheid content. Zeker wanneer je dit over een langere periode spreid is er geen probleem dat men je content herkent. Ga er maar vanuit dat niet iedereen je post te zien krijgt. 

Ben je van plan om video zakelijk in te zetten, dan is het goed om met een aantal zaken rekening te houden. Zorg ervoor dat als je een advertentie maakt je video niet langer is dan 60 seconde. Liefst korter. Wanneer je content maakt mag een video tussen de 3 en 4 minuten lang zijn. Dit is de beste lengte om het meeste bereik mee te genereren. Zorg er in ieder geval voor dat je in de eerste 3 seconde het belangrijkste van je video laat zien en dat je een opvallende thumbnail gebruikt. Dit zorgt er namelijk voor dat je doelgroep langer blijft kijken.

Facebook zakelijk video thumbnail

 

Een Facebook bedrijfspagina gebruiken

Nog een veelgemaakte fout is om een persoonlijk profiel aan te maken en geen Facebook bedrijfspagina. Een bedrijfspagina geeft je namelijk een aantal belangrijke voordelen.

 

Statistieken

Een Facebook bedrijfspagina geeft je namelijk inzicht in de volgers van je pagina. Zo kun je zien wie je doelgroep is. Man, vrouw, leeftijd, woonplaats, etc. Maar het geeft je ook inzicht in wanneer ze online zijn en welke content het meest succesvol was. Alleen zo leer je waar jouw succes verborgen zit.

 

Adverteren

Zonder een Facebook bedrijfspagina kun je niet adverteren. Dat wil je echt niet. Want bedrijven moeten tegenwoordig echt adverteren om goed zichtbaar te blijven bij een doelgroep. Heb je dus ooit een persoonlijke profiel opgezet, dan kun je daar niet mee adverteren. Een gemiste kans! En nee het  is niet mogelijk om een persoonlijk profiel om te zetten naar een bedrijfspagina.

 

Facebook pagina maken

Nu je weet dat een Facebook bedrijfspagina dus essentieel is wil je waarschijnlijk ook weten hoe je die aanmaakt. Je doet dit door bovenaan op ‘maken’ te klikken. Vervolgens krijg je een lijst met mogelijkheden en kies je voor ‘pagina’. Moeilijker wordt het niet. 

Facebook-zakelijk-bedrijfspagina-aanmaken

 

Facebook naam veranderen

Misschien heb je al een aantal jaren een bedrijf en is inmiddels je bedrijfsnaam veranderd. Wat doe je dan met je Facebook pagina en vraag je je af of je de naam van je Facebook bedrijfspagina nog kunt veranderen. Het antwoord is ja. Je kunt de Facebook naam veranderen. Dit kun je alleen niet oneindig vaak doen en heeft duurt een paar dagen voordat de aanpassing is doorgevoerd. Dit doet Facebook om fraude met namen te voorkomen. 

Je kunt de Facebook naam veranderen op twee manieren veranderen. Je daadwerkelijk naam van je bedrijfspagina of je accountnaam. Het verschil is dat de naam van je bedrijfspagina bovenaan de pagina staat en je op deze manier vindbaar bent. Je accountnaam wordt meegeven in de url balk en kun je gebruiken om mensen buiten Facebook om direct naar je bedrijfspagina te sturen.

Je Facebook naam veranderen doe je door op je bedrijfspagina in de linkerkolom naar info te gaan. Hier vind je de algemene informatie van je Facebook pagina. door op bewerken te klikken pas je de naam of de accountnaam aan. Let op. Het kan zijn dat Facebook je aanpassingen eerst controleert en dat de nieuwe naam niet direct zichtbaar is.

Facebook-naam-veranderen-zakelijk-bedrijfspagina

 

Facebook reclame

Is je bedrijf klaar voor Facebook reclame? Je hoort veel ondernemers er over praten. Of het nu juist wel werkt of helemaal niet. Maar wat is Facebook reclame eigenlijk?

 

Wat is Facebook reclame

Facebook reclame is met name de gesponsorde berichten in je tijdlijn. Eigenlijk noemen we het gewoon advertenties. Naast de Facebook tijdlijn vind je ze ook in de rechterkolom naast de tijdlijn. Maar je komt ook Facebook advertenties tegen in Messenger. Ook heeft Facebook een ‘audience netwerk’. Dit zijn websites, maar met name apps die advertentieruimte beschikbaar stellen. Ook hier kan jouw Facebook advertentie getoond worden. Ook Instagram is van Facebook en ook hier kun je adverteren. Zowel in de tijdlijn als in Instagram Stories. Whatsapp behoort ook tot het Facebook concern en zal in 2020 ook starten met het tonen van advertenties in Stories.

 

Hoe werkt Facebook reclame optimaal

Wanneer je Facebook reclame wilt maken is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Het is geen tovermiddel en verwacht dus ook geen wonderen. Maar wanneer je Facebook reclame op de juiste manier aanpakt kan het zeker rendement opleveren. 

Belangrijk is dat je advertenties inricht naar het platform waar je adverteert. Want Facebook hanteert andere formaten dan bijvoorbeeld Instagram. Maar ook je boodschap is heel erg belangrijk. Probeer je advertenties te richten op de problemen die je doelgroep ervaart bij het behalen van hun gewenste resultaten. Wanneer je deze twee onderdelen aan je boodschap koppelt ben je al drie stappen verder dan de concurrent die enkel adverteert met een boodschap waarbij het product de boventoon voert.

Ook het gebruik van de Facebook pixel is belangrijk bij het adverteren. Hoe de Facebook pixel werkt lees je hier. Maar ook het gebruik van de juiste doelgroepen is erg belangrijk. Hoe je doelgroepen optimaal inzet lees je hier.

 

Hoe maak je Facebook reclame

Waar begin je met Facebook reclame? Als je dat nog nooit gedaan hebt, heb je waarschijnlijk geen idee waar je moet starten. Wat je zeker niet moet doen is klikken op de blauwe knop ‘sponsor dit bericht’. Ja, het is de meest eenvoudigste optie. Maar het zorgt er ook voor dat je niet gericht adverteert en dus erg inefficiënt bezig bent. Wanneer je echt serieus aan de slag wilt kost het tijd en energie. Gebruik voor je advertenties altijd Facebook’s advertentiebeheer.

Welke doelgroepen ervoor zorgen dat je meer succes behaalt met Facebook reclame lees je hier.

 

Facebook advertentiebeheer

Facebook advertentiebeheer is de plek om advertentiecampagnes op te zetten. Het geeft je de mogelijkheid om doelgericht te adverteren. Kies daarbij bijvoorbeeld uit bereik, websitebezoeken, videoweergaven of conversies.

Om bij Facebook advertentiebeheer te komen klik je bovenin de blauwe balk recht op ‘maken’ en vervolgens voor ‘advertentie. Facebook neemt je dan vanzelf mee naar advertentiebeheer waar je direct kunt kiezen wat voor campagnedoelstelling je wilt gebruiken. Welke campagnedoelstelling je het beste kunt gebruiken lees je hier

 

Facebook-advertentiebeheer

 

Heb je een advertentiecampagne lopen, maar heb je geen idee of je Facebook advertentiecampagne het goed doet en wat al die vreemde afkortingen in de rapportage betekenen?  Ik schreef een blog over de belangrijkste termen van je Facebook advertentierapportage. Wil je meer weten over hoe je advertentiebeheer gebruikt? Bekijk dan hier mijn video over Facebook advertentiebeheer.

 

Facebook bedrijfsmanager

Wanneer je Facebook zakelijk goed wilt inzetten, dan maak je gebruik van de bedrijfsmanager. Dit is een tool waarmee je al je zakelijke activiteiten kunt bundelen. Je koppelt er je advertenties accounts en bedrijfspagina’s aan. Eventueel die ook die van je klanten. 

 

Facebook bedrijfsmanager aanmaken

Het aanmaken van een bedrijfsmanager is niet moeilijk. Je maakt een Facebook bedrijfsmanager aan op business.facebook.com. Het vervolgproces spreekt voor zich. Heb je nog geen bedrijfspagina of advertentieaccount? Dan kun je die vanuit hier eenvoudig aanmaken. Heb je deze accounts wel, dan kun je ze eenvoudig koppelen aan je bedrijfsmanager. Zo kun je vanuit een plek alles overzichtelijk beheren. Maar let op. Zodra je de bedrijfspagina en het advertentieaccount hebt gekoppeld kun je niet meer direct vanuit Facebook zelf je pagina beheren. Je moet daarvoor altijd naar je Facebook bedrijfsmanager.  

 

Facebook-bedrijfsmanager

 

Klanten koppelen aan je bedrijfsmanager

Ook je klanten kun je hier aan koppelen. Zo zien je klanten keurig je bedrijfsnaam staan in plaats van jouw persoonlijke account. Dat staat een stuk professioneler. Je koppelt een klant account door rechtsboven op de blauwe knop ‘bedrijfsinstellingen’ te klikken.

Vervolgens kun je een bedrijfspagina of advertentieaccount koppelen. Je doet dit door toegang te vragen tot een account. 

Bij het koppelen van een Facebook bedrijfspagina geef je vervolgens de naam op van de pagina waar je toegang toe wilt. 

Bij een advertentieaccount vraag je eerst het advertentieaccount ID op bij je klant. Die vind je bij het inloggen van je advertentieaccount linksboven achter je naam.

 

Facebook-bedrijfsmanager-advertentieaccount-toevoegen

 

Wanneer je de klantgegevens hebt ingevoerd zal de klant een toegangsverzoek ontvangen. Deze dient de klant goed te keuren bij de instellingen van de Facebook bedrijfspagina of het advertentieaccount.

 

Facebook-bedrijfsmanager-klant-account-koppelen

 

Gebruikers toevoegen aan je Facebook bedrijfsmanager

Misschien ga je wel samenwerken en is het belangrijk dat anderen ook toegang krijgen tot jouw Facebook bedrijfsmanager. Ook dat is mogelijk. Je kunt iemand eenvoudig toevoegen en toegang geven tot specifieke accounts met bepaalde rechten.

Handig, want zo ziet iemand niet direct alles wat er gaande is in je account en door iemand beperkte rechten te geven voorkom je dat iemand instellingen verandert. 

Een gebruiker toevoegen aan je Facebook bedrijfsmanager werkt ongeveer hetzelfde als een nieuwe klant toevoegen. Je klikt rechtsboven op de blauwe knop ‘bedrijfsinstellingen’. Vanuit daar klik je linksboven op ‘personen’ en vervolgens weer op de blauwe knop ‘toevoegen. Je geeft het e-mailadres op en kent de persoon rechten toe. 

 

Facebook-bedrijfsmanager-persoon-toevoegen